Äntligen är bygget på landet klart, jag har lagt upp några bilder på bildforumet under Bastu & relax. http://www.byggahus.se/bilder/showgallery.php/cat/541
Hela byggnaden innehåller förutom ovan även badrum, verktygsbod och en vedbod på baksidan av huset. Och till det en trevlig veranda med utedusch förstås. :) Premiärbastun togs helgen före midsommar, en vecka före utsatt plan - oslagbar känsla att sitta där och vara nöjd med sig själv med en kall i handen! ;) Sen dess har jag färdigställt verandan, trappan runtom, sänkt ned halogenspottar på verandan med släpljus på fasaden och några LED-spottar i uteduschen för höstens bastubad under mörka kvällar.
Jag byggde regelstommen till huset tillsammans med en snickare men resten har jag gjort själv, förutom att koppla el och dra vatten i badrummet då. Första spadtaget togs i maj 2008 och förra årets semester samt de flesta helger sen dess har gått åt till detta, blev dessutom pappa för första gången i samband med byggstart så det har varit fullt upp kan man säga!
Huset är behandlat med järnvitriol och smälter bra in i skogen runt om. Bastupanelen är av okantad gran, lavarna av asp och golvet av grå skiffer. Under Harviaspisen ligger en fem cm tjock skifferplatta, 70x90 cm (den var kul att lägga på plats själv...). Samma golv i relaxen med ohyvlad vitmålad panel, öppet till nock i hela byggnaden.
Ska lägga upp lite bilder på badrummet, verktygsboden och vedboden också snart.
/Chargerman
 
Redigerat:
Ser ju jätte snyggt ut.

Vad är det för innermått på bastudelen och relaxen?
 
Tack, kul att höra!
Bilderna inomhus är inget vidare och ger väl inte helheten rättvisa men bastun är ganska precis 2x2 meter, lavarna är 60 cm breda och går att göra en säng av på nedre nivån, relaxen är något mindre ca 1,8 x 1,8 meter. Bägge rummen är öppna upp till nock och har alltså snedtak så höjden vid nock är ca 3,1 meter.
 
Du har ingen bättre bild på uteduschen?

Tänkte nämligen själv kanske bygga ihop den med altanen.
 
en riktigt snygg skapelse!
håller själv på att planera ett bastu bygge, hur många kvadrat är huset på totalt?
vet du ungefär vad du spenderat på kalset?
tacksam för svar!
mvh cam72
 
cam72, tack, kul att höra!
Huset är på totalt ca 24 kvm, varav bastun är på 4, relax knappt 4, badrum 5, verktygsboden 8 och vedbod på 3.
Grovt uppskattat har hela bygget kostat ca 160´, men det är som sagt betydligt mer än "bara" en bastu. Detta är inkl kostnad för en polsk snickare som hjälpte mig med stommen samt el och rördragning i badrummet, allt annat har jag gjort själv. Har dessutom sparat en hel del pengar genom att köpa en del byggmaterial på Blocket som blandare, golvvärme, ekskivor, begagnat kök som förvaring i verktygsboden mm mm.

Hawkeye, här är en någorlunda bild på uteduschen.
Duschen är färdigsnickrad lite i stil med en gammaldags badhytt. Den ska däremot kompletteras lite, just nu duschar vi i den med trädgårdsslang med duschmunstycke, slangen ska istället kopplas till ett kopparrör med duschsil och en enkel avstängning med kulventil. Sen ska jag ha ett förhänge i ett lite grövre material, typ segelduk.
Men det är kalas att ha den i anslutning till terrassen, man slipper bli skitig under fötterna mellan bastun och duschen. Sen är jag nöjd med att ha sänkt ned själva duschen ett steg under altanen, då blir det mer en egen enhet, dvs man står inte PÅ altanen och duschar.
 
  • P8020555.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å här är en bild av bastuugnen med svartplåt som värmeskydd och en stor och tung skifferplatta under
 
  • Kopia av P7030389.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.