Hej alla forum rävar. Nu vet jag inte om detta inlägg hamnar på fel ställe, men det är iaf en takfråga på ett intressant husobjekt som jag och min sambo kollar på.

Det är ett större hus 170 kvm med platt tak som är omlagt 2004 av en firma enligt säljaren. Det ska finnas kvitton på omläggningen, har dock inte sett dom ännu. När jag var upp på taket så ser ju taket fräscht ut, men dock så fanns det sänkor där det samlades vatten som inte kunde rinna undan. Jag gjorde ingen super inspektion, utan man såg på en gång när man gick upp att det fanns minst två sänkor där vatten samlades på ca 2-3 kvm. Man såg även "avlagringar" från vatten som dunstat bort. Det känns ju inte så bra tycker jag. Sedan kändes det som att taket sviktade lite när jag gick där dalarna var, men platta tak kanske inte ska vara helt stumma?

Så frågan är är det ok att det samlas vatten på taket som inte kan rinna undan?
 
Platta tak i allmänhet är en riskkonstruktion. I synnerhet om det är så platt att vatten kan bli stående. Jag hade bara tittat vidare på ett sådant hus om det varit väldigt mycket annat som talat för, och hade i så fall undersökt tankkonstruktionen extremt noga.
 
Hoowe skrev:
Hej alla forum rävar. Nu vet jag inte om detta inlägg hamnar på fel ställe, men det är iaf en takfråga på ett intressant husobjekt som jag och min sambo kollar på.

Det är ett större hus 170 kvm med platt tak som är omlagt 2004 av en firma enligt säljaren. Det ska finnas kvitton på omläggningen, har dock inte sett dom ännu. När jag var upp på taket så ser ju taket fräscht ut, men dock så fanns det sänkor där det samlades vatten som inte kunde rinna undan. Jag gjorde ingen super inspektion, utan man såg på en gång när man gick upp att det fanns minst två sänkor där vatten samlades på ca 2-3 kvm. Man såg även "avlagringar" från vatten som dunstat bort. Det känns ju inte så bra tycker jag. Sedan kändes det som att taket sviktade lite när jag gick där dalarna var, men platta tak kanske inte ska vara helt stumma?

Så frågan är är det ok att det samlas vatten på taket som inte kan rinna undan?
Hejsan

Jag har nyss lagt om mitt tak med hjälp av firma. Jag har ca250kvm tak.
Är taket bara rätt utfört/lagt är det ingen fara,,Jag tycker i allmänhet folk har en uppfattning att alla "platta" tak är farliga/dåliga. Mitt gamla tak har hållit i nästan 40år med bara lite bättringsarbeten utfört på det.

Som du säger så kan det svikta under pappen, det gör det även på mitt tak..nu under omläggningen såg vi att råsponten hade glidit isär på ett flertal ställen. i mitt fall så monterade vi dit två st extra ventilationshuvar för att på så vis förhoppningsvis få bättre ventilation på krypvinden..med följd av att råsponten inte sväller o krymper lika mkt..

Ang svackorna kan jag inte svara dig hur allvarligt det är men. det kan säkert en takfirma svara på.Oftast är ju inte "platta" tak helt platta heller så det rinner nog undan ändå då det ofats har några graders lutning ialla fall.

Takpappen skall dock stå emot bra många cm vattenpelare dock vet jag ej hur mkt helt till 100%.

I ditt fall skulle då jag ha tagit dit en takfirma som är duktiga på papptak för inspektion.

Det jag dock skulle rekomendera dig att kolla över det är hur vattnet rinner undan från taket,dvs är det via baljor i taket eller hur ser det ut? rinner vattnet verkligen undan helt eller blir det stående i baljorna eller dyl med följd av att det på sikt kan bli läckage..

Låt inte det platta taket avskräcka dig, men ha i åtanke att en inspektion av det är helt klart värt ev kostnader innan husaffären görs klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.