Vi funderar på att inreda en liten toalett. Det är idag ett litet utrymme under trappan där rör är framdragna men där golvet i övrigt är i betong och väggarna i trä (någon form av spånskiva tror jag). Min fråga är vad är det för krav för att inreda här? Kan man göra det själv?
Om man lägger in en våtrumsmatta - hur får man den tät runt rör och väggar?
Vad gör man med dessa träväggar? Kan man måla med våtrumsfärg rakt på? Eller måste man klä väggarna med något först?


Tacksam för goda råd!

MVH
Tussen
 
Om det bara ska vara en toalett (alltså ingen dusch) behöver det inte vara ett våtrum. Men visst är det bättre om det är ordentligt tätt.
Om väggarna består av skapligt stabil och jämn spånskiva kan du klä dem med våtrumsmatta. Eller inte "Du kan" utan snarare "du kan låta". Att lägga in riktig våtrumsmatta är ett jobb för proffs. De har metoder för att få det tätt runt rör etc.
 
Såvitt jag förstår så finns det inga speciella krav på väggbeklädnad för toaletter, sunt förnuft bör väl tillämpas vid handfatet.

Om du lägger klinkers så gäller bkr reglerna www.bkr.se för golvet, tätskiktet skall då dras upp 50mm på väggen. Det är inte speciellt svårt att uppfylla de reglerna om du gör det själv. Här har du ingen golvbrunna att ta hänsyn till, inget fall att bry sig om. Ev bör du flytspackla litet på betongen om den är ojämn. Kör du med tätskikt och klinkers så tätar du med speciella manschetter av fiber runt rören som målas in med tätskikts "gummi". Det är viktigt att man följer anvisningarna från leverantören ordagrant, ex. måste fibermanshetterna vara av exakt det fabrikat som specas i arbetsbeskrivningen (och de är löjligt dyra).

Plastmatta har jag aldrig provat i badrum. den lilla erfarenhet jag har av det i andra utrymmen är att det är ganska besvärligt att lägga på små ytor. Den skall vikas upp på väggarna och är ganska styv, struligt i hörnen. Iom. att det är våtutrymme så skall skarvarna i mattan (och i de uppvikta hörnen, runt rör osv) svetsas. Har sett det göras med en speciell varmluftspistol som samtidigt trycker ner en plastråd i den smälta skarven.

Jag uppfattar det som att Klinker är betydligt enklare om man vill göra det själv, personligen skulle jag inte ge mig på plastmatta i ett så litet utrymme, så man måste jämföra kostnaden för en golvläggare mot att köpa material för klinkers och göra själv. Räkna med material för 1000- 1500 för tätskiktet (om toan är på max 2- 3 kvm), då blir det nog en del över, det går inte att köpa hur små förpackningar som helst.
 
Redigerat:
Tack för era svar! Kanske skall prova lägga tätskikt och klinker själva då. Men vad gör man åt väggen? Och vad gör man med luckan?
Vi vill helt enkelt inreda toaletten så billigt som möjligt, där vi kan göra så mycket själva som möjligt. Väggen skulle vi helst bara måla vit men jag antar att man måste ha något under färgen och man inte bara kan måla rakt på betongen/träskivan? Har man väv eller vad skall man ta?

Bifogar bilder.

MVH
Tussen
 
  • toa 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • toa 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på fin våtrumstapet? Sätter man den rakt på väggen?
Ingen som har egna bilder på era gästtoaletter som ni vill dela med er av så man kan få lite inspiration?
MVH
Tussen
 
Ska det bli billigt skulle jag sätta gips och sen måla med våtrumsfärgsystem. Eftersom det är en toalett behövs inte väv, så man kan få en snygg slät yta i vilken kulör som helst. Garanterat billigast. Och snyggast. klinker och kakel i små utrymmen brukar inte bli snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.