Ingen nostalgi för min del, är det gammalt och fult så riv ut skiten och gör nytt och snyggt, det gäller el, bygg, vvs och gamla hus ;)
 
elmont skrev:
Ingen nostalgi för min del, är det gammalt och fult så riv ut skiten och gör nytt och snyggt, det gäller el, bygg, vvs och gamla hus ;)
Amen. :p

//Patrik
 
Som någon nämde ovan, trådstege är mycket bra! går att bygga på massor av sätt, finns plåtar att sätta dosor på. olika varianter på väggfästen, vinklar å allt möjligt.
och så ser det riktigt snyggt ut!

dock kostar det kanske en del... men lätt att dra fler kablar vid utökning.
så ska man givetvis använda najtråd till kablarna!
 
Eyeball skrev:
Som någon nämde ovan, trådstege är mycket bra! går att bygga på massor av sätt, finns plåtar att sätta dosor på. olika varianter på väggfästen, vinklar å allt möjligt.
och så ser det riktigt snyggt ut!

dock kostar det kanske en del... men lätt att dra fler kablar vid utökning.
så ska man givetvis använda najtråd till kablarna!
Ja, det blir ju bra mycket snyggare än en ful, fet kanal. Och med lite omsorg när det najas så blir det riktigt snyggt.

//Patrik
 
Mikael_L
Stopp nu.
Kabelstegar blir det INTE, det är ingen industri det här. ;)

Kabelkanaler var jag faktiskt lite sugen på.
Men jag hoppar det också, delvis av kostnadskäl, delvis att för att trots allt kanske ser lite tattaraktigt ut. Sen ser jag fram mot att försöka knacka upp en snygg utanpåliggande installation, jag som ändå tänkt bli elektriker snart.

Sen var det med dosor på distans över kabelstråket, eller dosor nedanför kabelstråket (eller om någon hade nåt annat trevligt förslag).
Men GK100 har ju rätt, översta kabeln måste bli lika långt ner på väggen som distansen är bred, inte riktigt snyggt.
Sen såg jag att Eljos IP65 dosor, som jag köpt, bara har två fästhål, känns lite rangligt att sätta på distans. Ja om man inte borrar nya hål då.

Så just nu är mitt huvudspår = min första tanke. Kablarna uppe i vägg/tak-vinkeln och dosor under kabelstråket, ca 1 dm nedanför vägg/tak-vinkel.
 
Mikael_L
Jag tar nästa fråga nu.

Så här ser plinten för utgående matning ut i fasadmätarskåpet.
Just nu är det lite halvtillfälliga installationer, ja byggeluttaget då.

Men när allt är klart kommer det ligga tre utgående trådar i varje plint, förutom tråden som kommer från elmätare/huvudbrytare.
Huset, garaget och friggeboden.

Jag misstänker att man inte bara kan knö in alla under en och samma bricka.
Jag har redan upptäckt vad vanskligt det är att få god kontakt.

Jag har även frågat min elektrikerkompis, men får inget riktigt 100% förtroendeingivande svar, det hummas mest lite ... :surprised:

Hur ska jag göra?
Köpa fler brickor? Använda kabelskor? Knö in alla ledare och vara noggrann?
 
  • Garo-plint.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det finns plats i skåpet kanske du kan montera dit plintar och koppla därifrån?
 
De brukar vara två brickor. Lägg inkommande först, sen en bricka sedan de två utgående kablarna, sedan nästa bricka. Mer än 2st kablar under samma bricka kan bli svårt att få bra kontakt.. Och sätt inte två olika ledare under samma bricka (EK/FK/RK).

Edit: Ska du verkligen vara och koppla i mätarskåpet om du behöver fråga? :)
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Edit: Ska du verkligen vara och koppla i mätarskåpet om du behöver fråga? :)
Japp!

Har inte du varit tvungen att fråga om något, då du gjorde det första gången?
 
Mikael_L
Jag skulle faktiskt också kunna inhämta information från annat håll, och gör det delvis också.
Då främst min ABL-behörige polare.
Men han bor långt borta, och har ett vanligt snärjigt liv fullt med andra saker att göra.

MEN, framförallt älskar jag det här forumet och den otroliga kompetens och bredd jag möter via dig Rrrrr, snaggletooth, elmont, GK100, spinout, patrik_h, bax och alla ni andra jag inte orkar räkna upp nu. (Jag saknar även den kärve men kunnige sawsaw ;))

Att bara fråga en enda person, (som ibland kan ha fått nåt om bakfoten,) istället för hjälp av en sådan här expertis - det kan inte jämföras på samma dag ... vecka ...

Och ni ska ha all cred som finns, för att ni orkar hålla på och svara på alla dumheter som vi andra kan tänka ut.

Slutligen, är jag (tyvärr) lite av perfektionist då och då, och gillar och vrida och vända på saker och ting för att försöka få det 100%, och helst lite mer.
 
Mikael_L skrev:
Så just nu är mitt huvudspår = min första tanke. Kablarna uppe i vägg/tak-vinkeln och dosor under kabelstråket, ca 1 dm nedanför vägg/tak-vinkel.
Precis så håller jag på att dra elen i mitt garage just nu.

Undercentral ca 1dm under taket.
En 5x2.5 EKLK som går runt och grenar (i dosor monterade 1dm under tak) ner till 4st CEE uttag.
Ovanför denna kabel ligger 2-3st EKK till uttag, cirkulationspump och belysning.
Eftersom de ligger ovanpå EKLK så blir alltihopa rakt och fint.
Allt är slutligen klamrat med JR klammer av lämplig bredd.

Visst tar det tid att få det perfekt när man är ovan men personligen anser jag att en sådan installation är en fröjd för ögat och jag lägger gärna den tiden för att få det snyggt.
 
Mikael_L
falukorv skrev:
Om det finns plats i skåpet kanske du kan montera dit plintar och koppla därifrån?
Ja det finns ju DIN-skena i skåpet. Det skulle kanske vara nåt.
Ärligt talat tycker jag det är en lite rapplig plint Garo monterar i sitt skåp. Kunde dom inte satt nåt ordentligt, med färdig avgrening till ett par-tre ordentliga hissklämmor?

Den här plinten ser ju trevlig ut:
226827-1.jpg
EKS525 e nummer 22 511 30.

Finns det något som tar lite mindre plats på dinskenan?
 
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Ärligt talat tycker jag det är en lite rapplig plint Garo monterar i sitt skåp. Kunde dom inte satt nåt ordentligt,
Det var lite onyanserad kritik :surprised:, den plinten är väl inte så tokig så länge man endast tänkt lägga in en 6-16 mm2 ledare. Och det är antagligen det vanligaste.
 
Mikael_L
Ni får gärna fortsätta med tidigare inlägg också, fastän jag påbörjar nästa fundering.

Var skulle ni placera elcentralen i den här villan?
(Den lilla triangeln mittemot toa o handfat är duschen.)

edit: Exakt placering av TM och VP är inte spikad, men någonstans i det utrymmet.
Fönstret bredvid VP är ett litet och högt liggande, så TM kan t.ex. sättas under fönstret.
 
  • planlosn.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spontant nånstans i närheten av "entre", det mesta dras ju till kök/badrum... Det finns fler sorter av Ensto-plintarna du visar, du kan köpa en och en. Har du den stora modellen av mätarskåp finns det ju gott om plats på DIN-skenan till vänster om pinten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.