Daniel_N skrev:
Jag ser det så här:

Slagborrmaskin:
En borrmaskin med ett slagborr-läge. I slagborrläget kan chucken röra sig i maskinens längdriktning. Maskinen genererar en stor mängd (ca 20.000-50.000/minut) svaga slag. Kraften på slagen beror till stor del på hur hårt man trycker på maskinen. Varvtalet är oftast betydligt högre än fö en borrhammare. En slagborrmaskin är alltid utrustad med antingen vanlig kuggkranschuck eller snabbchuck, inte SDS+ chuck.

Exempel: (hoppas direktlänkarna funkar, annars kan man söka med modellbeteckningarna på bosch's hemsida)

GSB 90-2 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 2-växlad slagborrmaskin GSB 90-2 E

Eller

GSB 22-2 RCE Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Slagborrmaskin med två växlar GSB 22-2 RCE






Borrhammare (eller proppmaskin)
Borrhammaren har endast ca 1/10 av antalet slag per minut jämfört med en slagborrmaskin, och varvtalet är lägre. Dock är slagen betydligt hårdare. Chucken är alltid någon form av SDS-chuck (vanliga chuckar klarar inte av de hårda slagen, så trots att man via en adapter kan fästa en vanlig chuck i en SDS-chuck så bör man inte använda borrhammarens slagfunktion med en vanlig chuck). Till skillnad från en slagborrmaskin så fungerar en borrhammare bra till att borra i hård betong, och den är dessutom mycket effektivare än en slagborrmaskin i exemeplvis tegel. Dock kan de kraftiga slagen ibland vara en nackdel i spröda material, eller om man måste borra ett hål nära en kant och är rädd att materialet ska spricka. Men summan av kardemumman är åtminstone för mig att slagbormaskinen används väldigt sällan.

Exempel:
GBH 2-23 RE Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 2 kg borrhammare med SDS-plus GBH 2-23 FE






Bilmaskin (även kallad slaghammare)
Fungerar som en borrhammare, fast utan rotation, dvs den är endast till för bilning.

Exempel:
GSH 3 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - Slaghammare med SDS-plus






Kombihammare:
En borrhammare med möjlighet till rotationsstopp, dvs den kan både bila och borra med slag.

Exempel:
GBH 3-28 E Professional
Bosch - elverktyg hantverkare/industri - 3 kg borrhammare med SDS-plusGBH 3-28 E
Kan som en kommentar till detta inlägg, angående att använda slagborrmaskinen sällan, konstatera att jag ha använt slagborrmaskin max 3 gånger sedan jag skrev detta inlägg, och då beroende på att jag inte har haft borrhammare i närheten.
 
Nu ska man väl inte överdriva behovet av en borrhammare till att fästa plåtreglar till ett WC-utrymme (och vi inte talar om ett wc på ett regemente!)
En BRA slagborr räcker i de flesta fall utmärkt för detta men om man har en borrhammare så är det givetvis enklare.
 
B
hur stora hål tror ni att han ska göra egentligen??
din vanliga maskin duger bra. varför köpa när du har grejer?
du kan köpa nya borr istället. borrade för en vecka sen i betong ungefär hundra hål blev det. jag va glad att jag inte hade någon tung borrhammare..
(är det, den som har mest grejer när den dör vinner?)
 
byggare henke skrev:
hur stora hål tror ni att han ska göra egentligen??
din vanliga maskin duger bra. varför köpa när du har grejer?
du kan köpa nya borr istället. borrade för en vecka sen i betong ungefär hundra hål blev det. jag va glad att jag inte hade någon tung borrhammare..
(är det, den som har mest grejer när den dör vinner?)
Borrade du hundra hål i betong med en slagborrmaskin? Diameter och djup? Låter som du har ett stort tålamod:)

Min erfarenhet är att slagborr i princip inte fungerar alls i någotsånär modern betong. Och som mattiasp skriver - hyra/köpa beror ju på hur mycket man behöver maskinen sen.
 
Tycker det beror lite på dimension också, runt 5-6mm tycker jag är helt ok att köra med slagborren, såvida det inte är riktigt rackarns många hål. Men större än så, ja då är det nog borrhammaren som åker fram.
 
C
Kan man kalla en TE-10 för en borrhammare? En sån har vi, men nog fan är den högvarvig, tror att maxvarvet var närmare 2000 v/min. Hyrde en stor kombihammare på typ 1500 watt när jag borrade ett 50mm hål genom 50 cm betong, den däremot var riktigt lågvarvig och slog riktigt riktigt hårt.
Jag har iaf alltid kallat borrmaskiner som kan borra med slag för slagborrmaskiner, men det är ju jag det.
 
En Hilti TE-10 är definitivt en borrhammare, även om den är i en av de lättare klasserna.
 
johanzz
Finns ingen anledning att köpa/hyra borrhammare om du har en slagborrmaskin.
En slagborrmaskin fungerar alldeles utmärkt,,,förutsatt att man vet hur man ska använda den.
Om ni inte märker skillnad på vanligt borrläge mot slagborr så gör ni fel.
Bränner ni borrar gör ni fel.

Jag har en gammal AEG med slagborrfunktion och kör på medel varv och det skär som genom smält smör.
100 hål går i ett nafs.
Dessutom mycket lättare att handskas med för det ändamål du beskriver än en borrhammare.
 
johanzz skrev:
Finns ingen anledning att köpa/hyra borrhammare om du har en slagborrmaskin.
En slagborrmaskin fungerar alldeles utmärkt,,,förutsatt att man vet hur man ska använda den.
Om ni inte märker skillnad på vanligt borrläge mot slagborr så gör ni fel.
Bränner ni borrar gör ni fel.

Jag har en gammal AEG med slagborrfunktion och kör på medel varv och det skär som genom smält smör.
100 hål går i ett nafs.
Dessutom mycket lättare att handskas med för det ändamål du beskriver än en borrhammare.
Hur är det lättare att handskas med en slagborrmaskin än en borrhammare? I en borrhammare genererars kraften av maskinen, och ett lagom tryck är i princip maskinens egenvikt. Kraften i slagen på en slagborrmaskin bestäms i mycket stor utsträckning av hur hårt man trycker på maskinen - alltså behövs mycket tryckande på slagborrmaskinen. Dessutom har borrhammare ofta en säkerhetskoppling, vilket jag ännu inte har sett på någon slagborrmaskin (men det kanske finns?) vilket ytterliggare förskjuter användarvänligheten åt borrhammarens håll.

Observera att jag nu talar om en bra borrhammare, inte en 399kr variant med av på och 5J i slagstyrka, utan precision. Och naturligtvis så jämför jag en borrhammare i ungefär samma storlek som en slagborrmaskin, tex makita 2410.

Och även om du är väldigt skicklig med slagborrmaskinen så är en borrhammare ändå oerhört mycket snabbare när det gäller 100 hål i hård betong.

Men du har helt rätt i att man använder maskinen fel om borren bränns.
 
johanzz
Jo jag håller med om att en borrhammare är bättre.
Men har man ingen så tycker jag man ska andvända sin slagborrmaskin istället för att köpa/hyra en borhammare.
I allafall för det ändåmål trådskaparen redogjorde för.
När det gäller så små jobb så tar jag den som är närmast.
Lagomt varv, lätt tryck och det går fin fint.
Bästa sättet är att jämföra o bilda sin egen uppfattning.
 
Kul med ännu ett krig det här. :)

Själv står jag helt klart på borrhammarnas sida, slagborrmaskinen borde ha dött ut i mitten på nittiotalet!

Två frågor dock.
Vad hela fridens namn är en proppmaskin? För mig låter det närmast som något man sätter korkar i flaskor med.. :confused:
Och varför i h-vete väcker man liv i en över ett och ett halvt år gammal tråd Daniel?
Du borde väl för bövelen veta bättre, du är ju moderat och allt. ;)


Tack för mig
(nu ska jag jaga rätt på en tråd som är äldre än mitt medlemsskap och ge den lite konstgjord andning.. ;):p:rolleyes:)
 
CCPusher skrev:
Och varför i h-vete väcker man liv i en över ett och ett halvt år gammal tråd Daniel?
Du borde väl för bövelen veta bättre, du är ju moderat och allt. ;)
Det fanns faktiskt en tanke med detta. Jag såg min slagborrmaskin i en låda, och kom att tänka på att vi för länge sedan hade diskuterat slagborr vs borrhammare här på forumet, och tänkte att jag kunde återknyta med lite empirisk erfarenhet i efterhand (dvs hur mycket, eller snarare lite, jag hade använt slagborren). Jag tycker att det borde kunna ha ett visst värde för den som hittar tråden.
 
Mja, okej då, men bara för att jag ska på firmafest i morgon då. =)


Kan väl tillägga i debatten att jag för ca 4-5 år sedan fick en slagborrmaskin i julklapp (födelsedagspresent?), bytte den till en borrhammare och jag har ALDRIG inte för en sekund ångrat det bytet.
Har använt ett par olika slagborrmaskiner och ingen av dem har varit någon särskilt trevlig upplevelse.
 
johanzz
Jag menar inte på något sätt att funktionen är bättre eller överhuvudtaget lika bra som en borrhammare men en slagborrmaskin är helt underbar om du jämför med en helt vanlig borrmaskin.
En slagborrmaskin funkar utmärkt till det TS redogjorde för i sitt första inlägg.
En borrhammare är där bara dyr att köpa/hyra för ändamålet då TS ändå hade en slagis liggande.
Han får väl prova o jämföra själv och se om skillnaden är så enorm.
En slagborrmaskin ska inte behöva lida o ta kritik för andras tillkortakomanden.
 
Redigerat av moderator:
Lite koll på hur varm borren blir är inte fel vare sig man borrar med slagborr eller borrhammare. Ett säkert sätt att sabba borrar är att ha bråttom och trycka på.

Det går utmärkt att köra sönder borrar även med borrhammare. Tryck i en 30 mm stenborr i en Bosch borrhammare och stå och nöt i en bergknalle så ska ni se. Stor borr på lågt varv blir också varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.