Finns det något lämpligt nyckelskåp man kan sätta upp i det olåsta garaget, för att förvara nyckel så att sotare, städare, hantverkare mfl kan komma in i huset utan att jag är hemma?

Jag lägger ut nyckeln några timmar innan, och så låser de in nyckeln när de är klara. Skall funka med kod.

Finns det något som försäkringsbolagen inte skrattar åt?
 
Det finns en uppsjö av nyckelskåp med olika stöldklassning och därav olika pris. På firman använder vi en nyckelkassett kopplad till en dator där alla uthämtningar loggas per person m.m.

Jag har sett enklare varianter av dessa men jag kommer inte på vad firman vi beställt från heter. Jag gogglade dock lite och hittade två tänkbara varianter för dig kanske.

Ett billigt alternativ torde vara att köpa ett motordrivet kassaskåp modell lite mindre som du bultar fast i golv/vägg. Typ som på bilden nedan

http://www.pretect.se/images/Stoldskyddsskap_MBG_2000_open_web.jpg

Lite dyrare (tror jag i alla fall) är de riktiga nyckelskåpen (se länk nedan), de flesta är anpassade för flera nycklar och med mer eller mindre avancerade låsmöjligheter. Eller vad sägs om alkolås innan hantverkaren kan få ut nyckeln. Läste en annan tråd på forumet att många tycktes ha problem med detta...

http://www.pretect.se/nyckelskap.htm
 
Vi har nyckelgömman från CO och den känns betydligt
säkrare än vår ytterdörr med Assa 2000 Evo lås.
 
Mikael_L
Peter2400 skrev:
Vi har nyckelgömman från CO och den känns betydligt
säkrare än vår ytterdörr med Assa 2000 Evo lås.
Ligger bladmåttet i nyckelgömman? :D
 
Peter2400, det är ju ett sätt att se på saken! :)

(Jag har åsså assa)

Har någon kollat upp hur försäkringsbolagen ser på saken, om nyckelgömman blir inbruten i, för att därefter ta nyckeln och öppna dörren till huset? Risk för oaktsamhet?
 
Jag ringde mitt försäkringsbolag och frågade hur de ställer sig till detta.

Reglerna säger att nyckel får ej förvaras eller gömmas i närheten av huset - i så fall kan nedsättning av ersättning ske.

Men de hade aldrig fått frågan.....och det var lite oklart men som sagt han läste ur deras regelverk.
 
Om du inte är blyg för att lägga en slant så kanske ASSA 3000 med tillhörande kodlås kan vara något?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.