Okej gubbar och tjejer. Alla vet väl att man absolut inte får ha bets i bastun. Det står så överallt iallafall.

Lack begriper man ju, den kommer lukta och klibba.. men bets?

Jag vill ha mörkare dekorlister här och var och vill inte pröjsa för värmebehandlat virke till ockerpriser. Idag gjorde jag så här:

Jag drog på bets på en vanlig furubräda. Lät den torka. Satte varmluftsugnen på 110 grader. Slängde in brädbiten på 40 minuter. Tog ut den. Vad hände tror ni?

Ja för det första så var den inte varm. Jag la den mot magen och det kändes gött. Därmed känns även asp som en myt... suck

Betsen då? Den smulade inte, gick inte att skrapa av. Gick inte att gnida av heller.

Jag slog vatten på brädan som fick stå tills det dunstat i ugnen. Ingen skillnad.

Gick till vattenkokaren och sprutade 100-gradig vattenånga i högt tryck mot ytan. Inget hände.

Vad i ovanstående experiment är fel eller är det bara trams att man inte kan betsa, nått som tylö spridit ut för att få sälja sina bräder för 85 kr löpmeten värmebehandlat?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Här har vi verkligen en kille som står på konsumentens sida. :)
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
J
Hehe underbar läsning!

Du skulle testat att betsa med tjära förtunnad med T-röd

:)
 
Jag har också funderat på det där.

Kunde du känna någon lukt? Eller doftade bara gammalt bullbak? :)
 
Nej det doftade enbart gammal fin bastu, alltså varmt trä. Har oljat den betsade ytan med parafinolja över natten, sätter på ugnen nu...

Jag kan notera nu i efterhand att där det låg vatten platt på brädan som fick ånga bort i ugnen (på 100 grader) så kan man se en färgskiftning. Dock hade betsen då inte fått torka mer än 30 min. Därmed blir det intressant att se om längre torktid och ovanpåliggande torkad parafinolja förhindrar detta.

Om inte så kan jag i allafall konstatera att det inte borde vara några som helst problem att betsa dekorlister som inte slits. Dels för att de är så tunna att marginella färgflammor inte skulle synas och dels för att man inte gnider och kladdar på listerna.

Hur det blir med dekor på lavar återstår att se, där är jag lite mera osäker eftersom de ju både gnids, tvättas och svettas på.

**** STUND SENARE ****

Lite svårt att säga för större ytor. När brädan är riktigt het och det är hett vatten på ytan en stund så kan jag stryka med papper och ser då att pappret blir färgat. Så visst släpper en del färg. Samtidigt går det ju inte att tvätta bort bets, den måste slipas ren. Därmed bör man ganska snabbt nå en gräns där det inte längre går att tvätta bort mer och då har du en stabil yta.

Märkte tyvärr ingen skillnad med parafinoljan. Kanske betsen stängde så oljan inte trängde in riktigt. Det går inte att lägga betsen på efter oljan.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Vi har i somras äntligen färdigställt vår bastu med vedeldad bastuugn och svartbetsade väggar och tak.

Taket och väggpanelen, liggande granpanel utan fasningar/mellanrum, som hyvlad råspont ungefär) är betsade mycket mycket tunnt i sex lager med svart-pigmenterad bets. Alla väggar är svarta, men lavpanelen är i ljus asp.

Vi har nu bastat ett antal gånger, både i mycket het temperatur och mer lagom. Vid vattenkastning så blir temperaturen förstås omedelbart mkt högre och mktfuktig. Vi har inte märkt någon lukt eller färgskiftningar eller att betsen skulle färga av sig. Vi har inga ryggbrädor utan lutar ryggen mot väggen.

Vi fick tips om att vi utanpå betsen skulle stryka ett lager av hälften trälim och hälften vatten för att försegla betsen, men det har vi inte gjort. Vi tänker att vi prövar detta ett år och ser hur det blir.
 
Japp lag läste det i en annan tråd angående trälimmet. Frågan är hur dte blir med lavarna. Jag vill ju ha yttersta laven i sitsen och ryggstödet något mörkare, ungefär som kvistarna i panelen.

Det som rekommenderas av de flesta fackmän är ju tikkurilas supi eller vad den heter. Den kan brytas i olika nyanser men tyvärr funkar den inte på lavar sägs det. Så tillbaks på ruta ett.

Ska åka och köpa lavar idag så jag kommer testa att betsa på en spillbit sen ikväll.
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Hemmakatten skrev:
Vi har i somras äntligen färdigställt vår bastu med vedeldad bastuugn och svartbetsade väggar och tak.

Taket och väggpanelen, liggande granpanel utan fasningar/mellanrum, som hyvlad råspont ungefär) är betsade mycket mycket tunnt i sex lager med svart-pigmenterad bets. Alla väggar är svarta, men lavpanelen är i ljus asp.

Vi har nu bastat ett antal gånger, både i mycket het temperatur och mer lagom. Vid vattenkastning så blir temperaturen förstås omedelbart mkt högre och mktfuktig. Vi har inte märkt någon lukt eller färgskiftningar eller att betsen skulle färga av sig. Vi har inga ryggbrädor utan lutar ryggen mot väggen.

Vi fick tips om att vi utanpå betsen skulle stryka ett lager av hälften trälim och hälften vatten för att försegla betsen, men det har vi inte gjort. Vi tänker att vi prövar detta ett år och ser hur det blir.
Inga bilder att visa?
Låter nämligen som en snygg bastu.
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Hemmakatten
Ska se vad som går att ordna i bildväg.
 
Ny test.
Bets på, torktid och sedan tikkulina supi (eller vad den heter) som "lock". Detta kommer jag köra på. Det verkar faktiskt fungera perfekt. Går inte att få färg på rent papper när jag gnider ens från 100 grader och hett vatten.

Intressant att notera så är supin mycket misstänkt lik trälim och vatten faktiskt. Den är mjölkvit och lite tjock, men inte lika tjock som trälim. Luktar ungefär samma.

Men kan man sälja vanligt vatten på flaska importerat från andra sidan jorden för 90 kr litern så kan man väl sälja trälim och vatten för 230 kr litern.

:)


Hur man ska färga in vissa av lavarna har jag dock ingen lösning på än. Enligt tikkulina så ska man INTE använda den produkten på lavarna, utan de rekommenderar sin dyra parafinolja.

Är det någon som provat att "värmebehandla" med värmepistol? Funkar det?
 
  • Gilla
  • Haha
_Nybyggaren_ och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
vi testade att bränna panel med en gasolbrännare. Blev fult och flammigt och en del ställen blev nästan svart, andra blev brunfärgade. Inget att rekommendera.
 
Har också testat att bränna panel med gasolbrännare, men det är många år sen nu. Det är svårt att få det riktigt bra, det gäller att hitta rätt avstånd och det skiljer sig för varje bräda.

Jag gjorde så att körde en gång när panelen ej var uppsatt dvs. en bräda i taget och sedan kompletterade jag när panelen satt på plats. Det blev faktiskt ganska bra.

Panelen vi brände var en 2:a sorterings granpanel och vill man se se ådring och lite flammor så blir det bra vill man ha en jämn färg eller om man lagt pengar på en dyr panel så rekomenderar jag det inte.

En "fördel" var att när kastade bad på väggarna fick man en mild tjärdoft.

Efter en 7-8 år så fick jag bränna på en gång till eftersom det började ljusna.
 
Jaja det återstår att se.. gasol verkar inte vara någon hit för jag vill ha en helt jämn färg. Ska prova ikväll att dra bets på en spillbit. Eftersom aspen är så pass mjuk skulle det ju kunna vara så att den suger upp pigmentet djupt ner, och skrubbar man sen av den noga för att få bort lösa partiklar så kanske viss färg stannar kvar i en jämn infärgning... vem vet
 
Jag har bastat i min svarta bastu i 3,5 år ett par ggr/veckan och det har funkat utmärkt. Det var väl ngn svart lasyr som använts.

Värmde upp bastun ngn gång innan jag använde den första gången men det var tydligen en onödig försiktighetsåtgärd för det har inte luktat alls.
 
  • Gilla
_Nybyggaren_
  • Laddar…
men det gäller inte lavarna väl? utan bara panelen?
 
  • Gilla
Lilleskog
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.