Hej!
Efter att flitigt ha studerat och sugit åt mig allt jag kan här på forumet, så har jag gjort ett litet frågeformulär att ta med till mina möten med hustillverkare.

Blir jätteglad om ni läser igenom och gärna tipsar om något jag glömt.

Mvh Gabbi




Vem äger byggmaterialet?

Träden som fällts?

Om något blir stulet under byggtiden, kyl frys osv?

Om lastbilen krockar på väg till platsen?

Ingång krypgrund?

Tomrör för lan-bredband, tv?

Friskluft till kamin?

Uttag belysning även över fönster?

Indexuppräkning?

Golvvärme-hur varmt på golvet?

Klinker i kök?

Handukstork?

Större b-rum övervåning?

Centraldammsugare?

Ute lampor?

Vill ha offerter på ALLT

Geoteknisk undersökning?

Tv antenn?

Mark-schaktning, rörgravar,fyllning.

Telefoninkoppling?

Plåtarbete?

Isolerade innerväggar? Hur tjocka?

Isol tak?

Isol Ytterväggarna?

Takfönster badrum?

Aaa klassade vitvaror.

Element i badrum

Vilken fläkt i kök? Decibel?  

Högskåp i kök eller continental

Sockel luckor?  Kan man få det?

Driftkostnad?

Skriftligt avtal på allt

Grunden, fläkt-avfuktare?

Total eller delad entreprenad? Papper som ska skrivas på.


Betalning före?

Tvättstugan, 240 bred istället för 180 Hyllor på båda väggarna


Spottar minst 20w. Arbetsbelysning?

Städning innan vi flyttar in. Hur mycket?

Vind?

Hur många öppningsbara fönster? ( av alla fönster )

På vilket sätt öppnas dom?


Jag får alltså…. För… Nått som inte ingår?

 
Ursäkta men VA???

Antigen är jag dum och inte förstår ditt inlägg eller så är du otydlig. Kan du förklara vad du vill med ditt inlägg lite bättre?
 
Jag tror de vill ha tips på sådant som man kan fråga hustillverkare för att lättare veta vad som ingår och vem man i slutändan ska välja ::)
 
Vet inte riktigt heller! Men om man ska utgå från din lista så är det en fördel om ni vet själva vad som är tillräckligt med tex isolering.. Varmt på golven kan ju vara svårt att svara på.. Det beror ju mycket på vad du väljer för golv.. Men visst det e bättre att vara frågvis, så är det mindre risk att man blir besviken.. Om nu hustillverkaren uppfyller dina önskemål så se till att ni båda skrivit på listan för önskemålen och att ni har orginalet..
Tycker att mycket du nämner i listan inte är vad alla hustillverkare kanske levererar.. Men det e kanske därför du gjort listan för att kunna jämföra?
Tycker att du även ska ha med vvs och måleri/tapetsering hur många öppningsbara fönster kan vara bra att veta.. Sen referenser på dom som ni vill bygga med :) En till viktig sak om det e så att ni ska köpa till saker sj, fråga vem som bekostar montering av tex trapp , kök cd osv så att det åxo kommer med i offerten .. Finns hur mycket som helst att fråga om men ni kommer nog en bra bit på vägen med det ni har vid en första träff..
 
Många av frågorna är relevanta, men jag tror att säljaren kommer att trilla av stolen när han ser hela listan. Många av dem är dock av sådan karaktär att ni kanske tar dem längre fram vid ett senare möte med säljaren. De är på en för detaljerad nivå för att ta upp i en första sållningsprocess.

Lycka till med ert husköp!
 
*fniss*

Oj var jag så otydlig? Det var ju inte meningen. Allt lät ju så självklart för mig här uppe. *pekar på huvudet*


Ja det är en lista jag knåpat ihop för att ställa till husfabrikanter. Vi har kommit en bit med både sidensjö och modulenthus, så listan är ju lite anpassad efter dom.

Vi vill inte göra nått utan allt ska vara helt nyckelfärdigt. ( vill = kan inte )

Öppningsbara fönster var en bra idé, den lägger vi till.

Ska till sidensjö idag och kolla igenom lite ritningar som dom gjort åt oss. Få se om jag hinner ta fram "the list".

TACK! för alla svar. Jag är ledsen att jag var så otydlig.

Mvh Gabbi
 
Hann inte ta fram listan i fredags. Hade så mycket annat att prata om.

Men nästa möte känns det nog lite mer rätt.
Och vissa frågor får man svar på under resans gång...

Mvh Gabbi
 
Bra idé med en checklista även om ni, som någon skrev, kanske inte ska visa upp hela listan för hussäljarna vid första mötet.
Ett förslag är att ni strukturerar listan lite bättre, tex med rubriker som:

Entreprenadform
Priser, betalning, lån, försäkringar
Hustyper, byggteknik, isolering
Planlösningar (möjlighet göra ändringar tex)
Grovplanering - Grundläggning
Husleverans - Stomresning
Byggtid (entreprenör vs egna insatser)
Uppvärmning och ventilation
Kamin och Skorsten
Vitvaror
EL och Tele (inkl ev LAN)
VVS
Målning och tapeter
Kakel och Klinkers
Övrig utrustning (C-dammsugare, mm)
Trädgårdsarbeten
Sidobyggnader (Garage, förråd)

Man ska aldrig ta något för givet. Lycka till!
 
Ja men vad härligt att se att någon verkligen gör slag i saken och gör en sån lista som nog många av oss andra önskar att man tog sig tid och ork att göra... ;)

Men som föregående skrivare skrev; att det kan va schysst att strukturera upp den lite så blir det inte så rörigt och hoppigt mellan ämnen...

Lycka till! :)
 
Hej!

Tack det var en bra idé.Att strukturera upp det lite.
Jag skrev ner förra listan allt eftersom jag fick en idé / läste nått. Så den är lite rörig.

Jag återkommer med svaren.

Mvh Gabbi
 
Ta med (under avtal/juridik) vem utser KA och besiktningsman. Vissa husföretag propsar på att deras killar skall slutbesiktiga sitt eget arbete. Givetvis helt förksatligt.

Även betalningsplanen bör ha lite koll på. Gäller att aldrig betala för mer än det som gjorts/levererats. Många byggare ser till att få ut för mycket i de tidiga betalningarna.

Ni skriver att ni inte vill/kan något om husbygge. OK, men inse att ni kommer aldrig att hitta ett husföretag som ni kan "bara lämna över till". Om ni hittar en säljare som verkar fötroendeingivande, och som ni tror att ni kan låta "fixa" allt åt er. Det är då man skall börja bli riktigt orolig. Lita ALDRIG ALDRIG på något som en säljare säger, hur obetydligt det än kan verka. Dubbelkolla, se till att ha någon ni kan fråga (ex. här).

En hussäljare jobbar nästan alltid på provision, all tid och allt arbete han lägger ner på ert projekt fram till att ni skriver på är en investering han gör med målsättningen att ni skall skriva på. När ni väl har skrivit på, så är tid han måste lägga på just ert bygge BARA en kostnad för honom. Han får sin provision i samma ögonblick som ni skriver på. Och han får den oavsett om ert hus blir bra eller ett obeboeligt kråkslott 4 år försenat. Hans enda anledning att försöka få ert hus klart och bra är då av marknasförings skäl, en större byggkatastrof påverkar hans möjligheter att sälja fler hus i ert område. Men idag verkar det som att de flesta hussäljare (även dokumenterade skojare) har fullt upp.
 
Tack för svar.

Oj det låter ju inte roligt...

Självklart så har räknat med att vi ska utse / anställa en besiktningsman.

enligt husfirman tar dom 10% sen får dom inget betalt förrän huset står på plats och är färdigt.

Jag är noga med att få papper på allt som sägs. Och får ta hjälp av andra här och personer i min omgivning som kan detta med lagar och avtal.

Det är ju helt sjukt egentligen att man inte kan lita på hussäljare.

MvhGabbi

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.