När man pratar om offerter på jobb som detta forum handlar om så borde det vara självklart att det är utan kostnad för den som frågar. Företagen borde ju hantera liknande jobb ganska regelbundet och därför kunna lämna en ganska träffsäker offert. I stora projekt (vi talar om tiotals miljoner eller uppåt) så är det vanligt med s.k. budgetofferter och då pratar vi om överslagsberäkningar. Budgetofferter begär man när man inser att jobbet är så komplext att involverade företag får avsätta en ansenlig tid för att presentera en detaljerad offert. Vanligtvis så begär man en budgetoffert från låt säga 10 företag och sedan från kanske 3-4 intressanta så tar man in verkliga offerter och då får man komma överens om ett pris för själva offertarbetet. Jag har själv varit med om att det kostat 700 000:- att ta fram ett realistiskt underlag att räkna på så inte är det helt givet att alla företag pallar med att lämna offerter kostnadsfritt.

MEN, till syvende och sisdt är det du själv som bestämmer, det gäller bara att vara införstådd med villkoren INNAN en oväntad faktura dyker upp i brevlådan.
 
andersmc skrev:
Undrar lite över orsaken till frågan från början. Har Sara_73 råkat ut för att nån vill ha betalt för en offert eller undrar hon bara i största allmänhet?

Ang. pbengtssonss inlägg (att man bör köra på löpande räkning): om man läser trådarna på detta forumet ett tag så är det solklart: ta ALLTID fast pris. Det finns hur många trådar som helst där kunder har blivit uppskörtade för att de släppt hantverkare att jobba löpande.
Jag menar att om referenserna är goda skall man kunna lita på dessa. De flesta duktiga hanverkar är just hantverkare och inte slipade affärsmän. Tror nog minst lika många har blivit lurade på fastpris också. Detta forum hjälper förhoppningsvis många att bli bättre beställare. Det viktigaste är att man har en konkret diskussion med hantverkaren innan man börjar, förklara läget och ambitionsninå m.m.
 
telabtelab skrev:
Pröva och ring ett tvättmedelsföretag och be dom att komma hem till dig och visa produkter och lämna offert gratis på tvättmedel i ett halvår eller år.

När dom har varit där och gjort det ,kan inte du bara vara så snäll och nämna det här på forumet
?
Reklam som du ser på TV ber du väl knappast om, men ringer du en företagare som du vill ska komma och räkna på ett jobb är det ju lite skillnad .Eller ?

-KUNGKOKOS:

Jag instämmer och är också nyfiken på när du fått dem att komma hem till dig.

Eller när du har problem med något som t.ex tv eller dylikt...

Då kör de väl hem till dig från OnOff - Siba - Elgiganten - Mediamarkt el. liknande affär, och tittar på maskinen och ger kostnadsfritt ett förslag på vad det skulle komma att kosta för att reparera densamma.
 
Den här tråden har ju spåratur fullständigt... håll er till ämnet.

Brukar hantverkare ta ut ett pris för att komma hem, diskutera och ge offert för et arbete när man ska renovera hemma?
 
MB77 skrev:
Den här tråden har ju spåratur fullständigt... håll er till ämnet.

Brukar hantverkare ta ut ett pris för att komma hem, diskutera och ge offert för et arbete när man ska renovera hemma?
Frågat efter offerter på följande:

Byte av tegeltak: Frågar 3-4 st, alla kom och tittade, ingen tog betalt, alla lämnade offert (muntligt)

Byte av el på 2 våningar + div. el.arbeten: Frågar 2 st, båda kommer och tittar och lämnar offert, ingen tar betalt

Plank och staket: Frågar 2 st, båda kommer och tittar och lämnar kostnadsförslag, ingen tar betalt
 
MB77 skrev:
Den här tråden har ju spåratur fullständigt... håll er till ämnet.

Brukar hantverkare ta ut ett pris för att komma hem, diskutera och ge offert för et arbete när man ska renovera hemma?
SVAR: Nej ! ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
-KUNGKOKOS:

Jag instämmer och är också nyfiken på när du fått dem att komma hem till dig.

Eller när du har problem med något som t.ex tv eller dylikt...

Då kör de väl hem till dig från OnOff - Siba - Elgiganten - Mediamarkt el. liknande affär, och tittar på maskinen och ger kostnadsfritt ett förslag på vad det skulle komma att kosta för att reparera densamma.
Men ge dig! Om jag vill ha en offert på schaktning och murbyggande kan jag inte ta min tomt till hantverkaren, vilket jag kan med hemelektronik.

TS>>Nej, jag har inte betalt för någon offert än och har inte drabbats av företag som velat det heller. Och kommer aldrig att betala heller om det skulle vara aktuellt.
 
Naturligtvis inte, men de som ska reparera tv eller liknande kan ju lika gärna också göra det hemma hos dig eller hur...
:D:D;)

Lägg nu ner detta meningslösa ältandet !!

TS har ju fått klara svar och senast av mig själv...;)

Ändå skulle du tvunget tugga vidare... :confused:
 
telabtelab skrev:
Pröva och ring ett tvättmedelsföretag och be dom att komma hem till dig och visa produkter och lämna offert gratis på tvättmedel i ett halvår eller år.

När dom har varit där och gjort det ,kan inte du bara vara så snäll och nämna det här på forumet
?
Reklam som du ser på TV ber du väl knappast om, men ringer du en företagare som du vill ska komma och räkna på ett jobb är det ju lite skillnad .Eller ?
Kontentan är att alla har sina olika föräljningsmetoder och alla tar igen kostnaden på ett eller annat sätt. Så varför gör larmförsäljare hembesök, dammsugarförsäljare och försäkringsmäklare hembesök? För mig är det ingen skillnad. Som kund skall man få service. Självklart, eftersom jag är deras arbetsgivare. Tyvärr är det alldeles för många hantverkare som inte fattar det.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
-KUNGKOKOS:

Jag instämmer och är också nyfiken på när du fått dem att komma hem till dig.

Eller när du har problem med något som t.ex tv eller dylikt...

Då kör de väl hem till dig från OnOff - Siba - Elgiganten - Mediamarkt el. liknande affär, och tittar på maskinen och ger kostnadsfritt ett förslag på vad det skulle komma att kosta för att reparera densamma.
Då kan väl du berätta hur det gick för dig att ta med dig villan till mäklaren för att "få köpa" försäljningsuppdraget nästa gång du tänker sälja huset! Eller tänker du betala arvode till alla 3-5 mäklare som vill komma och presentera sin försäljningstrategi och visa dig sina fina exempelbroschyrer?

Har själv jobbat som säljare i många år på ett ställe där vi har ett helt team med högutbildade människor som sätter sig ner och skrädarsyr en strategi och ett upplägg för kunden som sedan generar en 20-sidig offert, helt gratis. Om jag bad om att få betalt för detta skulle jag snart vara arbetslös. Antingen levererar man bra och snabb service, eller så är man ute ur matchen. Där snackar vi kundfokus.

Och jag kan lugna dig med att jag jag lätt skulle få hem gratisprover från tvättmedelsföretaget för att få prova det, helt gratis.
 
H
Finns bara ett sätt att ta reda på om offertena och besök är kostnadsfritt.
Ring eller maila till de berörda företagen och fråga.

Även om de allra flesta offerter görs utan kostnad så finns det dock företag som tar betalt för offerten.
Undrar dock om inte hantverkaren måste informera om detta före besök och offert till konsument?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.