Många efterfrågar mitt projekt på huset, många frågar hur jag gjort så därför kommer här en liten projekttråd i ämnet SOLVÄRME 8)


Min anläggning är nu i drift, men lite jobb återstår.
Här kommer en beskrivning av mitt jobb, hur jag har gjort, därmed inte säkert jag gjort allt rätt. Jag har jobbat utifrån eget huvud och den kuskap jag hittat på www samt bekanta och övriga ställen.


Det hela började för ca 1 - 1,5 år sedan, efter lite jobb på tak och vind kunde man konstatera att det blir ju faktiskt jäkligt varmt på taket...
Två gator bort finns två hus med solvärmepaneler, detta har gjort att man börjat fundera...
Detta började man ställa lite frågor om på div olika forum man hittat som har inriktning hus/husbygge/husvärme etc

Så efter lite efterforskning på www var det dags att ta kontakt med solvärme-firmor.
Den ena offerten efter den andra ramlade sedan in.
Samtliga firmor kalkylerade fram istortsett likvärdiga anläggningar.

Den billigaste och enklaste modellen landade på 49.000kr med moms men minus statligt bidrag på 7.500kr
Den dyraste och mest avancerade anläggningen landade på 96.000kr inkl moms, men minus statligt bidrag på 7.500kr.
Ingen kalkyl inkluderade rör mellan pannrum/tak eller arbete för att montera anläggningen.


Efter att ha pratat med dessa firmor och satt mig in i hur det funkar började jag fundera på att bygga en anläggning själv... "hur svårt kan det vara" :D

Mer efterforskning, mera kontakter.
Det visade sig finnas gott om amatörbyggare runtom i landet.
Många kontakter har det blivit, mycket tips o trixs har man kunnat snappa upp.



Ja, nu finns det ingen återvändo!



Dags att börja bygga!

Fick tips från en www-bekant om att en firma i Finspång sålde aluminiumplåtar med påsvetsade kopparrör (plottrade plåtar)
Tog kontakt med dessa och en stund senare hade jag beställt fyra plåtar!

På med släpkärran och åka o hämta, åka 60mil t.o.r en vardagskväll med släp är alltid skojj! :D
Urlastade hemma i vardagsrummet (som ännu inte är renoverat) där det nu kommer bli solpanelsverkstad.
Plåtarna är svarta på framsidan och såhär ser dom ut på baksidan:

35ajjbs.jpg



I mitt pannrum idag så har jag en Euronom Keramex 35.
Detta är en keramisk ved-panna (man eldar neråt) med en 500liters accumulatortank.
Denna anläggning är från 1987.
För ca 2-3 år sedan kompletterade jag denna anläggning med ytterliggare en 500 L tank och en 750 L tank, det är det som helt enkelt fick plats.
Så totalt har jag 1750 liter vatten i acc-tank + det som är i pannan.
I första tanken har jag tapp-varmvatten slingan, saknar dock sol-slinga i tanken.
Därför blir det i mitt fall en värmeväxlare och dubbla cirkulationspumpar.

ndoaaw.jpg

216829.jpg



Fortsättning följer...
 
??? Texten och bilderna blir ju borthuggna i högerkanten??
 
Förminska bilderna till t.ex. 640 x 480, då blir det säkert bättre. ;)
 
Ah trodde de bara var bug i min webläsare.. måste ju vara en bug i forum-mjukvaran...
 
Men texten då?? Den går ju under reklambannern...
 
Texten anpassar sig efter bilderna.
 
Intressant! :)
Kan du posta i denna tråden när du har uppdaterat på det andra forumet? :rolleyes:
 
Varför inte gå in och läsa där istället...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Mycket kul läsning för oss solvärme nördar.

Kul att du visar att solvärme inte är svindyrt bara man har tid och intresse kan man få en riktigt lönsam anläggning.Nu är det bara att göra nya när du har alla mallar och sälja till grannar med lagom vinst:D;)

Din pay off tid borde inte bli lång.
 
Kul med positiva kommentarer :)

"Pay off" tiden jämnfört med el-patronen som förra husägarna körde på så skulle dom betalt sig på ca 1 sommar!
"pay off" tid på våran ved-förbrukning gör väl att dom är betalda på ca 5 år eller så.


För övrigt så står både grannar och bekanta redan på kö :D
 
sen är inte ekonomi allt. för mig känns det kul att vara miljövänlig och framför allt är det bekvämt. För mig är det en anledning att orka hålla på med ved eldning.Skönt att slippa tänka på uppvärming 5 månader om året.

Testa att labba med flöden till nästa sommar för att slippa höga temperaturer i fångarna.

En kanske fräck fråga!Vad kostade projektet i pengar och tid?
 
Jag har inte riktigt alla utgifter summerade...
Men ungefär 17.000kr har det stora gått på, sedan tillkommer lite mutter, skruv, borr, rörsvep, målarfärg etc..
Gissningsvis ligger det på ganska exakt 20.000kr.
Att bygga själva solfångarna i trä istället för stål hade nog kunnat spara runt 3.000kr, dock skulle täcksidor av plåt tillkomma som skydd mot träet.


Tidsåtgången är jäkligt svår att räkna ut.
1-2 år INNAN projektet sattes igång (för snart ett år sedan) så ägnades det en del tid åt att kolla runt på div olika forum och tillverkare, någon timme då, någon timme då...
Beställde även lite böcker och sådant.
År 2009 har det ändå gått åt mest tid, men hur mycket vet i fasen...
Några helger på heltid, 1-2 timmarspass på många vardagskvällar..
Mer än så kan jag inte säga. ;)


Men precis som aprilia-tobbe säger så är inte ekonomin allt, vårat mål med anläggningen är att inte behöva elda på högsommaren. Nu verkar det ju ändå som att solvärmen kommer att stå för värmen betydligt mer än bara på högsommaren!
Det är alltså mest ett roligt projekt och bekvämlighet det handlar om.
(bekvämlighet är inte att stoppa in 100-150.000kr i en berg/luftvärmepump eller liknande och sedan 1000-2500kr/mån för att driva den)

Ang ved-eldning så är jag uppfödd med det, och tycker faktiskt att det är kul, även om man kan erkänna att det är lite tungt på våren när man får sin års-leverans ;)



Summering Vecka 38:
Solvärmen i drift 45 timmar och 20,38minuter.
Detta har gett 100% av varmvattenbehovet samt 100% av husvärmen. Kostnad 3 kr och 51 öre för driften av cirkulationspumpar.
Riktigt bra COP-värde på det!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.