Hej alla.
Vi flyttade in i vårt nybygge i början av juli och de få anmärkningarna som togs upp under slutbesiktningen är åtgärdade.
Nu har vi upptäckt att en hängränna läcker, ytterdörren är trögöppnad och ett par andra saker som rimligen husföretaget svarar för.

Jag mailade säljaren för två veckor sedan och påtalade detta, men får inte ens ett svar längre.
Under intressefasen svarade de inom 24 timmar, men det är väl ganska typiskt.

Vad har man egentligen för makt i det här läget när de inte bryr sig?
Har man rätt att ta dit egna hantverkare som fakturerar husföretaget för åtgärderna?

Jag vill inte namnge husföretaget innan de fått längre tid på sig att återkomma till mig.
 
En hängränna som läcker är väl rimligt att fxa själv. Dörren kanske är värre fast det är nog ganska enkelt att justera den också. Har man köpt hus lär man ju försöka att lära sig de enklaste saker
 
Tack för input, men jag håller inte med.
Hade jag velat fixa sådant själv, enkelt eller inte, hade jag köpt ett begagnat hus.
 
M
Raskus skrev:
Hej alla.
Vi flyttade in i vårt nybygge i början av juli och de få anmärkningarna som togs upp under slutbesiktningen är åtgärdade.
Nu har vi upptäckt att en hängränna läcker, ytterdörren är trögöppnad och ett par andra saker som rimligen husföretaget svarar för.

Jag mailade säljaren för två veckor sedan och påtalade detta, men får inte ens ett svar längre.
Under intressefasen svarade de inom 24 timmar, men det är väl ganska typiskt.

Vad har man egentligen för makt i det här läget när de inte bryr sig?
Har man rätt att ta dit egna hantverkare som fakturerar husföretaget för åtgärderna?

Jag vill inte namnge husföretaget innan de fått längre tid på sig att återkomma till mig.
Ointressant vilket företagsnamn, det är lika illa oavsett företagsnamn! Välkommen i gänget! Snart börjar vitvarorna att ge dig problem, bara en tidsfråga!
 
Så är det, välkommen i gänget.
Som många andra blir hänvisade så får man skriva allt på en lapp och invänta 2-års besiktningen. Om det inte är större eller mindre än att man kan fixa det själv.
 
Fick precis svar från hustillverkaren efter att ha mailat på nytt, de kommer och åtgärdar punkterna inom kort :)
 
Alltså, ska vi bygga igen blir det lösvirke. Aldig mer att vi anlitar en husfirma. Alla verkar lika usla när det krånglar för kunden.
 
Samla alla "nya" punkter du hittar och ta dom vid 2års besiktningen.
 
M
Benny_o_Lina skrev:
Samla alla "nya" punkter du hittar och ta dom vid 2års besiktningen.
Och vänta sedan ytterligare 2-3 år (om någonsin) innan dessa blir åtgärdade!
 
F
Raskus skrev:
Fick precis svar från hustillverkaren efter att ha mailat på nytt, de kommer och åtgärdar punkterna inom kort :)
Vad bra, då kan du ju skriva vilken hustillverkare det är. Nu är det bra reklam....
 
Tycker det låter som ett bra och seriöst företag. När säljaren inte svarade på direkten hade han kanske semester, det måste ju även en säljare få ha.

Att de var få anmärkningar på slutbesiktning är ju bra och att anmärkningarna redan var åtgärdade är ju också bra!

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad problemet är?
 
M
Malmöbyggaren skrev:
Tycker det låter som ett bra och seriöst företag. När säljaren inte svarade på direkten hade han kanske semester, det måste ju även en säljare få ha.

Att de var få anmärkningar på slutbesiktning är ju bra och att anmärkningarna redan var åtgärdade är ju också bra!

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad problemet är?
Svårt att veta hur det är i just detta fallet men jag tror det är mångas samlade frustrationer angående hur byggföretag handhar sina reklamationer.

Det är mer regel än undantag idag att småhusföretagen mer eller mindre struntar i att åtgärda fel, eller möjligen "fuskreparerar". 20 telefonsamtal, 30 mail senare är det många som ger upp och det vet företagen mycket väl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.