Snart är det dags för oss att välja om vi ska ha Lexcom eller någon annan lösning.
Jag har tillbringat kvällen med att söka fram info om Lexcom bl.a. här på byggahus.

Typhusleverantören vill ha ca 33000 kr för Lexcom lösningen (190 m2 hus).
Jag tycker det är mycket pengar i och med att jag inte ser behovet av att t.ex. kunna ha flera olika telenummer.

Den funktionalitet vi vill ha är följande:
1. switchat "gigabitnätverk" i alla rum
2. teleuttag i alla rum
3. tv uttag i alla rum (digitaltv boxer)
4. serverrum med multimediaserver

Problemet med Lexcom är man måste välja ett ställe där Digitalboxen ska stå eftersom Lexcom inte kan skicka vidare digitalsignalerna.
Fördelen är att man vet vad man får..

Är det någon som kan lämna en prisbild för att lösa vårt behov med en alternativ lösning (givet att vi lejer bort jobbet)?

Finns det några andra för- och nackdelar med Lexcom?
Har jag missat någon bra funktionalitet?
 
33.000 kr, det är ju bara för sjukt. Jag bygger 210 kvm och satsar på ett switchat Cat5e-nät för allt, dvs data (förstås) A/V och Tele. Hoppas landa runt 5.000 kr för själva "infrastrukturen" dvs kabel, patchpanel, uttag och switch.

Personligen är jag övertygad om att framtiden för det "digitala hemmet" stavas IP, även om framförallt TV-biten har en bit kvar. Men tecken är tydliga, se t.ex Philips Streamium och alla bredbands-TV-tjänster som poppar upp...

Att köra analog TV i svindyra cat7-kablar (=Lexcom) känns rätt... tja, 1900-tal.
 
5000 kr låter som en mer human summa!
Gör du jobbet själv?

Hur kör du tele via IP?
Är det skype out?

Det lutar åt att välja bort Lexcom, i och med att det borde bli billigare att dra ip till alla rum + coax till tv-rummen (jag måste räkna på vad det kostar att dra coax till alla rum).
 
ruzulfnag: Låter mycket intressant, berätta mer om dina tankar. Hur du skall få det att funka med allt...

Jag har en villa från -73 och när vi renoverade så lade jag in så varje sovrum har 4 st RJ45 uttag plus andra lite utspridda (bakom TV'n, vid grabbens XBox hörna, kontoret,..etc). Alla kablar samlas vid en patchpanel i en garderob i källaren. Där jackar jag in tele ELLER data. Data går via switchen genom en linux server ut i vida världen. Tele är uppsatt parallellt via en kopplingsbox som man sen jackar in i patchpanelen.

Hur kan man få in A/V i detta?

Önskar fler elektronikprylar som supporterar IP, precis som du :) Har funderat på om man bygga nåt IP-baserat själv men har för dålig kunskap och för dåligt med tid.

Skriv gärna idéer och tankar om din implementation.
 
Oj, råkade posta ovanstående med frugans konto :p
 
Nu blottas min okunskap :)

Var kan läsa på om hur en installation kan se ut?
Vad behöver jag för utrustning?
Följande har jag listat ut:
Patchpanel
Nätverkskabel
RJ45 uttag.

Vad mer?
Behövs en switch? Eller tar patchpanelen över det jobbet?
 
Självklart här.

Patchpanelen är igentligen ett antal tp uttag ihopklumpade, Den ersätter inte switchen.

Kopplingsmässigt så blir det såhär

från rj45 uttaget drar du rj56 kabel av installationstyp (det är den som har en massiv ledare) till patchpanelen.
sen kopplar du korta anslutningskablar, så kallade patchkablar mellan panelen och switchen.

Jag brukar rekomendera att man även kör telefonin via rj45 uttagen och patchpanelen. Dels är det smiddigt att utnyttja befintligt kabelsystem, dels slipper man fula klumpiga telejack i huset.

min egen kopplingspunkt ser för närvarande ut så här: http://www.solace.mh.se/~mace/images/kk/KK1.JPG

Och för den som undrar så är det ett ikea överskåp med rackskenor från ClasOhlson
 
Hur gör man med telefonin? Från Telia har man en lina in. I sin patch panel har man tex fem uttag som är kopplade till olika rum. Hur kopplar man ihop det? Har koll på hur man gör för ett nätverk men inte för telefoni.
 
33.000 låter lite väl mycket.

Men glöm ett UTP cat5e nät,det är uteslutet i detta fallet.

Satsa på ett cat 7 system,då har du säkrat både hastighet och bandbredd för att kunna köra allt i ett.

Dra 2 uttag till varje ställe,3 uttag där du skall ha ev. digital box.

Det 3:e uttag et används till returen på Boxern.

Skaffa Tv,tele och Av-modul ifrån Lexcom då kan du få med IR linken i hela huset också.

Problemet blir ljudet,Lexcom sänder endast mono på sina prylar,du behöver ha en PC player för att få ut ljudet stereo.

Skippa deras ethernet switch,det är bättre att köpa en officeconnect burk från tex. 3com.

 
Det finns detaljer att fördjupa sig i..

Vilken standard på VP rör ska man investera i?

Det finns ju rör från 4 till 12 kr/m. (t.ex; http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=4796)

Finns det någon som kan tipsa om en bra installationsfirma i Stockholmsområdet som kan offerera en installation?
 
fredstu skrev:
33.000 låter lite väl mycket.

Men glöm ett UTP cat5e nät,det är uteslutet i detta fallet.

Satsa på ett cat 7 system,då har du säkrat både hastighet och bandbredd för att kunna köra allt i ett.

Dra 2 uttag till varje ställe,3 uttag där du skall ha ev. digital box.

Det 3:e uttag et används till returen på Boxern.

Skaffa Tv,tele och Av-modul ifrån Lexcom då kan du få med IR linken i hela huset också.

Problemet blir ljudet,Lexcom sänder endast mono på sina prylar,du behöver ha en PC player för att få ut ljudet stereo.

Skippa deras ethernet switch,det är bättre att köpa en officeconnect burk från tex. 3com.
Är det verkligen nödvändigt med Cat7?
Man borde väl kunna köra rätt mycke video på ett Gb Ethernet.
Vi tänker satsa på ett vanligt Cat5e till alla vrår och ett standard TV-nät.
De finns väl produkter idag som kan "streama" ut video på nätet!?
Kanske jag inte har förstått vitsen med Lexcom, jag tycker det bara verkar dyrt!
 
Fördelen är att ett uttag kan byta funktion bara genom att flytta patchlabeln. Sen kan du skicka ut signalen ifrån dvd, parabol, video m.m. så att den blir tillgänglig på alla tv apparater i huset, det blir lite knöligare om du skall dra vanlig tv-kabel.
 
MG68 skrev:
Är det verkligen nödvändigt med Cat7?
Man borde väl kunna köra rätt mycke video på ett Gb Ethernet.
Vi tänker satsa på ett vanligt Cat5e till alla vrår och ett standard TV-nät.
De finns väl produkter idag som kan "streama" ut video på nätet!?
Kanske jag inte har förstått vitsen med Lexcom, jag tycker det bara verkar dyrt!
Om du skall streama ljud och bild i nätet,så duger cat 5e,det är inga problem.

Om du däremot skall använda nätet som typ. Lexcom,dvs. köra tv signaler ,så måste du ha en kabel som klara över 860 Mhz,alltså en cat 7 kabel.
 
Var är det lämpligast att ha knytpunkten/serverrummet.
I tvättstugan eller i en 3 kvm stor klädkammare?
 
Nacka skrev:
Var är det lämpligast att ha knytpunkten/serverrummet.
I tvättstugan eller i en 3 kvm stor klädkammare?
Varför inte vinden om du har en.. ???





 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.