Har äntligen fått vagnen ur ändan och ska isolera rören till min anläggning. Verkar som gullfiberskålar är bäst ifall det skulle börja brinna, men vilken tjocklek bör man ha 20 eller 30 mm, 30 mm är dubbelt så dyr, är den också dubbelt så effektiv? Hittade nu på Rinkaby att de hade en böjbar variant, men endast för innerdiam upp till 28 mm. Hur gör man med böjar på grövre rör och framförallt kulventiler. Är det någon som har testat den böjbara varianten? är den också slitsad? Någon som har några andra praktiska tips för rörisolering?
 
normalt för en villa anläggning så räcker det med 20mm.........det blir snyggas om du använder rörskålar och sedan klär dom med *plastplåt*...det finns färdiga detaljer till 45 o 90 graders böjar....o även marsettband för avslutningar och vid ventiler mm
 
Gullfiberskålar gerar man lämpligen i böjarna. Kulventilerna har man valt tillräckligt lång hals på så att vredet kommer utanför isoleringen. Tvätta med break-cleaner eller liknande så att tejpen sitter kvar några år.

Nackdelen är en ganska ömtålig yta, rekommenderas inte att klyva ved bredvid rören.
 
Tack! Var hittar man Break-cleaner?
 
Ok, Swedol...
 
Nu är det i princip klart. Jag har isolerat alla rör som jag kommer åt. Det blev kanonsnyggt med gerade gullfiberskålar. Köpte däremot några av Rinkabys "böjbara" gullfiberskålar och dessa vill jag inte rekommendera. Blev inte snyggt och svårt att få tätt.

Kan inte påstå att det blev någon större skillnad i hur länge värmen räcker... jag isolerat alla rör så långt det går utom röret till Expansionskärlet som går upp till vinden i ett trångt schakt. (jag har isolerat ca 3 m av röret) Exp-röret är anslutet i toppen på tanken, varför det alltid är varmt. Rörisen tyckte det var bra för att det inte skulle frysa i expkärlet (som jag har isolerat med ca 15 cm gullfiber.) Känns som mycket av värmen försvinner upp på vinden med det röret... För det borde väl bli stor skillnad att isolera kopparrör?

Lars
 
Vore kul att se lite bilder från din anläggning Lars K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.