Hej!

Jag funderar på att bygga ett fritidshus på plintgrund och undrar om någon har erfarenheter av att bygga ett fundament till vedpis/kamin?

Jag håller på att utvärdera lite olika skorstenslösningar men det lutar åt murad enkanals skorstensstock i tegel med en brandmur i tegel framför.

Totala vikten uppe på fundamentet (exklusive bruk) skulle då bli:

vägg 728 kg
skorsten 634 kg
spis 165 kg

Mellan 1.5- 3 ton alltså.

Planen är att gjuta en armerad 200 mm tjock platta på botten (frostfritt antar jag?) och sedan mura upp en solid låda av betonghålsten. På toppen av betonghålstenen gjuter jag en 100 mm tjock armerad platta. Fundamentet ska ha den ungefärliga storleken:

1700 x 1500 x 1300 mm (alltså 1700 x1500 bredd/djup och 1100-1600 höjd varav ca 600-1000 i marken)

Är detta en bra lösning?
Är det någon som har någon bättre och/eller billigare lösning på lager?
Håller fundamentet?
Måste man mura ett solitt fundament, eller kan man mura väggar med en platta liggande på som ett lock?
Hur gjuter man en platta på betonghålsten - det är ju hål i...
Hur fäster man bjälklaget i fundamentet? Ska man mura en liten avsats (med syllpapp på) att ställa reglarna på eller skruva fast en liggande regel i fundamentet (fukt)? Expander borde ju inte funka i betonghålsten?

Många frågor, erfarenheter sökes...

Bifogar bilder.

//fk
 
  • tegel_fram.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
För länge sen (~1980) var jag med och löste ett liknande problem.
Där slutade det med att man göt en armerad platta uppe på fyra plintar i höjd med det blivande golvet. Ja, kanske egentligen ngt under för att ge plats för klinkers upp på plattan.
Verkar ha fungerat bra.
 
anaitis skrev:
För länge sen (~1980) var jag med och löste ett liknande problem.
Där slutade det med att man göt en armerad platta uppe på fyra plintar i höjd med det blivande golvet. Ja, kanske egentligen ngt under för att ge plats för klinkers upp på plattan.
Verkar ha fungerat bra.
Hej!

Jag var precis inne på det efter att ha hittat den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14197-hallfasthet-pa-plint-igen.html

I så fall kanske man ska gjuta en 200 mm tjock platta i botten (om jag inte hittar berg) och sen gjuta fyra armerade plintar i hörnen av plattan. Sen bygger man en form och gjuter den övre plattan/skivan. Hur tjock måste den vara i så fall? 150 mm? Hur funkar hållfasthet för armerad betong i skiva? Ska man gjuta en femte plint i mitten för säkerhets skull? Eller ska man låta bli att sätta plintarna i hörnen och flytta dom en bit in på plattan?

Hållfastheten för plintarna borde ju inte vara några problem, 70 ton per plint fick jag det till. Jag kanske räknat som kratta.

Plintar diameter 190 mm
Hållfasthet betong ca 24 MPa

0.095 (i kvadrat) x pi = 0.0028
0.0028 x 24 000 000 = 680 kN / 9.82 = 70 ton

Stämmer detta verkligen? Det är ju galet mycket.

I så fall tänkte jag att man gjuter i tre steg;

- först plattan i botten, med armering som sticker upp där plintrören kommer
- plintarna
- sen bygger man en form med hål i för plintarna, stagar upp och gjuter betongskivan

Allra sist murar man ett lager leca till strax under golvhöjd (det kanske isolerar lite också?) Då kan man ställa bjälklaget på den övre betongskivan. Muren, murstocken och spisen står på lecan.

Frågor alltså;

Håller betongskivanskivan på toppen?
Hur armerar jag skivan?
Håller lecalagret på toppen? (murstock bottenyta 383 x 383, muren 120 x 1700)
Hur påverkas betonghållfastheten om man gjuter i tre steg? Är det ett problem?
Behöver man vara orolig för knäckning av plintarna? Bygget kommer säkert inte bli spikrakt.

EDIT: Man kanske ska mura murstocken från den övre betongnivån och inte lecanivån, då blir den inspänd i botten. Det borde kanske ha en positiv inverkan på stabiliteten?

EDIT 2: Eller så struntar man i lecalagret och sätter regel med balkskor direkt på övre betongskiva, med expander?


//fk
 
  • leca_bjalklag2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1 Betongplattan på toppen håller (inte skiva, en sån står upp)
2 armera korsvis med tex 8mm järn c/c 150 mm i underkant.
Armeringen blir enklast om du inte flyttar in plntarna.
2 Lecan håller!
3 Att gjuta i tre omgångar är inget problem, men låt armeringen gå mellan lagren.
4 Oroa dig inte för knäckning av plintarna om de inte är mkt långa
 
anaitis skrev:
1 Betongplattan på toppen håller (inte skiva, en sån står upp)
2 armera korsvis med tex 8mm järn c/c 150 mm i underkant.
Armeringen blir enklast om du inte flyttar in plntarna.
2 Lecan håller!
3 Att gjuta i tre omgångar är inget problem, men låt armeringen gå mellan lagren.
4 Oroa dig inte för knäckning av plintarna om de inte är mkt långa
Tack för hjälpen anaitis!

Då kör jag så här:

Armering kan jag inget om så jag har chansat lite. I under och överplattan är det 8 mm armeringsjärn c/c 150 korsvis. Funkar det att bara lägga i längder på sådana där plastfötter och naja ihop? Eller ska man böja upp armeringen längs kanterna? Armeringsjärnet i överplattan ligger i underkant, (för dragkraften antar jag?). I bottenplattan ligger det i mitten.

Det är fyra armeringsjärn i plintarna, de börjar mitt i bottenplattan är böjda 90° upp i plintarna och sedan böjda 90° in i överplattan. OK? De fyra armeringsjärnen är spridda som en solfjäder i överplattan (luddigt, se bild).

Det kanske inte är optimalt armerat, men förhoppningsvis duger det?
 
  • hb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nb1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • armering1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • armering3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • armering2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fetkubrick skrev:
Tack för hjälpen anaitis!

Då kör jag så här:

Armering kan jag inget om så jag har chansat lite. I under och överplattan är det 8 mm armeringsjärn c/c 150 korsvis. Funkar det att bara lägga i längder på sådana där plastfötter och naja ihop? Eller ska man böja upp armeringen längs kanterna? Armeringsjärnet i överplattan ligger i underkant, (för dragkraften antar jag?). I bottenplattan ligger det i mitten.

Det är fyra armeringsjärn i plintarna, de börjar mitt i bottenplattan är böjda 90° upp i plintarna och sedan böjda 90° in i överplattan. OK? De fyra armeringsjärnen är spridda som en solfjäder i överplattan (luddigt, se bild).

Det kanske inte är optimalt armerat, men förhoppningsvis duger det?
Det blir säkert jättestarkt!

Men du behöver inte ha armeringen kontinuerlig ända från den undre platt upp i den övre! Det går bra att ta det i ettapper, att skarva efterhand. Överlappa ca 35 cm så blir det bra. Lättare att jobba då.
 
Förresten; ska man slänga in en femte plint i mitten när man ändå håller på? Eller är det här väldigt överdimensionerat?

//fk
 
Fetkubrick skrev:
Förresten; ska man slänga in en femte plint i mitten när man ändå håller på? Eller är det här väldigt överdimensionerat?

//fk
Lugn!
Det behövs inte.
 
Nu har jag räknat lite på det. Det verkar som om plintalternativet är billigaste alternativet. Totala volymen är cirka 1.3 kubik. Det skulle gå åt 98 säckar betong (om man får ut 13 liter) och 102 meter armering.

Pris för betong, armering och leca skulle bli cirka 5200 kr.

Eftersom jag är fattig och dessutom ska bygga två fundament undrar jag:

A, om jag kan gå ner i dimension på över- och underplatta till 100 mm? Då kanske den femte extra plinten blir aktuell?

B, om jag kan blanda ut betongen med sten? I så fall hur mycket.

C, minska upplagsytan för bjälklaget till 50 mm istället för 100 som det är nu (borde ju gå, men gör inte så stor skillnad på volymen)

D, ställa delar av tegelväggen på en stålbalk? Då kan jag göra hela fundamentet mindre, då behöver det bara vara fundament under spis och skorsten. Tegelväggen står 400 mm på järnbalk på varje sida. Järnbalken ligger på bärlinan (400 mm per sida, totlalängd 1800), men jag vill ju inte att bärlinan belastas för mycket.

Gör jag så här går det åt betydligt mindre betong (även om jag gör plattorna 150 mm) och armering.

En HEA 120 kanske är lämplig? Teglet är ju 120 mm.

Vad tror ni om budgetlösningen med järnbalk?

Börjar jag röra mig in i en zon där det behövs en konstruktör?

Bifogar bilder!

PS, ledsen om jag ältar detta men jag vill ju att det ska bli en elegant och kostnadseffektiv lösning!

//fk
 
  • tegel_balk_bak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tegel_balk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fetkubrick skrev:
Nu har jag räknat lite på det. Det verkar som om plintalternativet är billigaste alternativet. Totala volymen är cirka 1.3 kubik. Det skulle gå åt 98 säckar betong (om man får ut 13 liter) och 102 meter armering.

Pris för betong, armering och leca skulle bli cirka 5200 kr.

Eftersom jag är fattig och dessutom ska bygga två fundament undrar jag:

A, om jag kan gå ner i dimension på över- och underplatta till 100 mm? Då kanske den femte extra plinten blir aktuell?

B, om jag kan blanda ut betongen med sten? I så fall hur mycket.

C, minska upplagsytan för bjälklaget till 50 mm istället för 100 som det är nu (borde ju gå, men gör inte så stor skillnad på volymen)

D, ställa delar av tegelväggen på en stålbalk? Då kan jag göra hela fundamentet mindre, då behöver det bara vara fundament under spis och skorsten. Tegelväggen står 400 mm på järnbalk på varje sida. Järnbalken ligger på bärlinan (400 mm per sida, totlalängd 1800), men jag vill ju inte att bärlinan belastas för mycket.

Gör jag så här går det åt betydligt mindre betong (även om jag gör plattorna 150 mm) och armering.

En HEA 120 kanske är lämplig? Teglet är ju 120 mm.

Vad tror ni om budgetlösningen med järnbalk?

Börjar jag röra mig in i en zon där det behövs en konstruktör?

Bifogar bilder!

PS, ledsen om jag ältar detta men jag vill ju att det ska bli en elegant och kostnadseffektiv lösning!

//fk
1 Hur kom du fram till att du skulle ha en 20 cm platta underst? Eller om du så vill: Hur ser det ut under denna platta, vad vilar den på? Den kanske inte alls behövs? Kanske räcker med 4 mindre plattor under plintarna?

2 Plintarna behöver säkert inte vara så grova som 19 cm - du kan säkert gå ner till 15. Det sparar in mkt btg.

3 Om det nu blir mkt btg så lönar det sig att bland själv. Cement kostar ung det samma som färdigblandad btg per säck men ger MKT mer btg! Btggrus och mak är billigt.

4 Blir det verkligen billigare med en stålbalk???

5 Den övre plattan kan nog göras 15 cm tjock, men du bör nog inte göra den tunnare. Det är lättare för en amatör att få rätt resultat då. Ger lite marginal.

6 50 mm räcker fint som upplagslängd - men fundera lite redan nu hur du ska fästa balkarna.

7 Om du funderar på att optimera mtrlåtgången behöver du nog en konstruktör.
De värden jag gett dig är från min erfarenhet av konstruktion, men jag har inte räknat på ngt överhuvudtaget.
 
1, 200 mm tjock platta är en vild gissning. Jag vet inte vad jag hittar i botten av gropen, men sannolikheten är stor att det är en bergshäll, då behöver jag ingen platta alls utan gjuter plintarna direkt på berget med dubbar. Om jag inte hittar berg så är jordmånen någon slags morän med stora stenar i. Jag tror inte den är så tjälfarlig, ingen av våra sommartugor har någonsin rört sig och de är grundlagda mellan 300-600 mm.

2, Betongåtgången till plintarna är inte så stor; 0.095 (i kvadrat) x pi x 1.1 x 4 = 0.125 kubik. Så jag tror jag kör 190.

3, Bra! Det ska jag göra.

4, Balken kostar 16 kr/kg + moms och väger 20 kg/m. Alltså 720 spänn (1.8 meter balk), kanske kan hitta billigare på skroten. Den sparar in ca 0.4 kubik betong som hade kostat 1300 spänn + en del armering. Men här har jag räknat på att köpa färdigblandad betong. Blandar jag själv blir de ingen besparing, men den kanske sparar en del jobb? Det är ju ganska tungt att gjuta.

Sen är det ju dessutom så att om jag gör fundamentet i hela murens bredd blir det ju väldigt mycket klinkergolv i sommarstugan. Kravet på eldstadsplanet är att det är 300 mm framför spisen och 100 mm vid sidan. Kravet på brandsäker vägg bakom är 500 mm från strålningsyta (om jag fattat det rätt). Den brandsäkra väggen behöver nog inte vara tegel eller leca, men jag tror jag kan fixa billigt tegel och jag tror att en tegelvägg skulle kunna funka bra som värmemagasin.

5, OK, jag kör på 150 mm.

6, Bra. Jag tänkte lägga bärlinor och bjälklag på syllpapp och fästa dem med vinkeljärn och små expander.

7, Jag är oerhört tacksam för dina råd och förstår att du inte har möjlighet att räkna på det. Jag kommer säkert be någon slänga ett getöga på dimensioneringen när det är dags att bygga. Men det är ju bra att komma så nära sanningen som möjligt från början. Sen tycker jag det är kul och lärorikt också...:)

//fk
 
Hemmakatten
För vår öppna spis murades en form av lecablock som sedan fylldes med makadam/kross (tror jag det var) och uppepå göts en platta på minst 150mm, tror nog det var 200mm. Vår öppna spis är ganska stor och ganska tung, dubbelmantlad (dubbla tegelväggar) med murad pipa hela vägen upp och likaså skorstenen.

Kan det vara billigare för dig att göra något liknande, dvs. mura upp fundament och fylla med kross?
 
Hemmakatten skrev:
För vår öppna spis murades en form av lecablock som sedan fylldes med makadam/kross (tror jag det var) och uppepå göts en platta på minst 150mm, tror nog det var 200mm. Vår öppna spis är ganska stor och ganska tung, dubbelmantlad (dubbla tegelväggar) med murad pipa hela vägen upp och likaså skorstenen.

Kan det vara billigare för dig att göra något liknande, dvs. mura upp fundament och fylla med kross?
Jag har inte räknat på det men rent intuitivt borde det bli dyrare eller lika dyrt. Man måste gjuta platta i botten att mura på och man måste gjuta platta på toppen att ställa murstock på. Plintar är billigare än leca eller betonghålsten. Det är plattorna som kostar pengar.

Fast det kanske är enklare att mura och fylla.

Sen vill jag bara förtydliga att anledningen till att jag vill minska storleken på fundamentet och köra med stålbalk inte enbart är ekonomiska, det blir ju mindre att gjuta också. Men stålbalken är ett höftskott, jag har inte en susning hur det skulle fungera...
 
Eller är det här med platta i botten overkill (det är ju också en gissning) från min sida?

Det kanske räcker med att gräva gropen, fylla med makadam i botten, packa lite och mura med leca eller betonghålsten direkt på makadamen? Sen fyller man lådan och gjuter ett lock?

//fk
 
Hej!

Är det möjligt att mura tegelväggen på en stålbalk (kolla bilden) om man räknar hem det ekonomiskt och hållfasthetsmässigt?

Hur funkar stålet ihop med teglet vad det gäller värmeutvidgning? Stålbalken ligger bara 50 mm från spisen i underkant. Kommer väggen att spricka? Någon som har en liknande lösning?

Eller är detta en onödigt krånglig lösning?

Är det bättre att helt enkelt göra fundamentet lika brett som tegelväggen?
 
  • hela_huset_mfund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.