Jag ska sätta in en liten kamin i uthuset och funderar på skorstenen. Jag har ett 200*100*6 fyrkantsrör liggandes i lämplig längd, kan man använda det som skorsten?

Tänkte i så fall att det får stå på golvet (det har redan en fot påsvetsad) och rökröret från kaminen får gå in i sidan på det.
 
6 mm tjockt rör räcker gott..
isolera upp det, bara, hela vägen till mynningen, annars tar draget slut.. man brukar räkna på att oisolerade rökrör tappar ca 1 grad per centimeter längd.
kolla med kamintillverkaren också, så tvärsnittet i kanalen inte blir för litet för att kamin skall fungera bra.
/hj
 
Kamintillverkaren vet jag inte riktigt om jag kan kolla med, då det är en gammal kamin från SJ som suttit i en järnvägsvagn. Men fyrkantsröret blir en del större i area än arean på rökröret.

Jag vill gärna att skorstenen ska avge mycket värme inåt rummet, måste jag ändå isolera den eller räcker det med att isolera den utomhus?
 
räkna med att kamin släpper ifrån sig ca 350 grader
man vill ha minst 115-120 grader när röken lämnar mynningen utomhus. detta för att hindra tjärbildning, kondens och dåligt drag.

isolera delen som är utomhus. är det sedan mer än säg två meter kvar inne, så isolera den bitten också.
/hj
 
Hur gör man lämpligast genomföringar mot innertak och yttertak på ett säkert sätt runt en stålskorsten, jag tänker mig nån plåtkonstruktion med minerallullsisolering, eller kanske det funkar med gips ända fram?
 
kolla tex nibe premoduls monteringsanvisning, finns att ladda ner..
finns lite genomtänkta avslutningar och övergångar

i genomföringar vid tak och dylikt, ifall du har dubbla lager 30 mm mineralullsnätmatta, försök hålla 10 cm till närmaste byggnadsdel.
närmare avstånd än detta, ta plåt eller minerit intill..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.