Köpt för en tid sedan ett gäng öppnade förpackningar med skruv och spik på en loppis. Bland annat fanns det en ask med Spax-S 6x70mm träskruv, försänkt och helgängad. När är det egentligen en fördel att skruven är helgängad? Om jag skruvar fast något tunnt material, typ en plåt eller så, i trä, så antar jag att det är bra. Men i vilka andra fall? Ska jag ha 2 träbitar mot varandra så måste jag väl borra upp den första så att skruven inte gängar i båda bitarna för att det ska bli ett bra förband?

Och nej, det är inte en skruv med separata gängor vid huvudet, utan det är samma gängor hela vägen.
 
Redigerat:
Som du skrev själv - bra å ha när man ska sammanfoga 2 träbitar med förborrning i den ena...

mvh
//Daniel
 
funkar till gipsskivor också eftersom gängan inte drar i gipset
 
6x70 i gips? Njae..
 
Frågan syftade väl på skruvtypen, inte dimensionen?
 
Jag var nog lite otydlig i min frågeställning - men jag tänkte väl på lite både och måste jag erkänna.

Men i vilket fall - spax träskruv att skruva gips med blir väldigt dyrt. Sen har den inte den "trumpet"-liknande försänkningen som gipsskruvar har, så den är nog inte helt 100 till gips ändå.
 
Njae, som sagt, trodde du menade helgängan, och inget annat...
 
Jag uppskattar ditt svar (och alla andras för den delen) :) I ärlighetens tänker jag mig att någon hade påpekar ett helt uppenbart och självklart användningsområde som jag bara hade råkat glömma bort.
 
Det finns väl en hel massa fall då man har ett fästhål i något (inte sällan av metall) som skall skruvas mot trä? Tex ett köksskåp, ett sargbeslag, en ankarkrok, ett vinkeljärn, slangvindan till kompressorn, osv, osv... I dessa fall skulle en hals bara innebära mindre fästyta för skruven. Försänkt eller inte beror förstås på tillämpningen.
 
bygga_bo skrev:
Det finns väl en hel massa fall då man har ett fästhål i något (inte sällan av metall) som skall skruvas mot trä? Tex ett köksskåp, ett sargbeslag, en ankarkrok, ett vinkeljärn, slangvindan till kompressorn, osv, osv... I dessa fall skulle en hals bara innebära mindre fästyta för skruven. Försänkt eller inte beror förstås på tillämpningen.
Jo, egentligen finns det väl rätt många områden.
 
Micke184 skrev:
SPAX själva har idéer kring detta i följande dokument (p.4)

[länk]
Fast det gäller ju en aningen annorlunda skruv, den finns tex bara i 8, 10 och 12mm, samt mellan 160 och 600 (ja, sexhundra) mm lång...Men jag hade verkligen inte en tanke på att man kunde använda skruvar för att förstärka en balk kring ett genomgående hål.
 
Daniel_N skrev:
Fast det gäller ju en aningen annorlunda skruv, den finns tex bara i 8, 10 och 12mm, samt mellan 160 och 600 (ja, sexhundra) mm lång...Men jag hade verkligen inte en tanke på att man kunde använda skruvar för att förstärka en balk kring ett genomgående hål.
600mm skulle kunna vara det ultimata testet för att kora den "värsta" batteridragaren... (Om T15+3 klarar detta så kan jag nästan tänka mig att byta ut en av C12 - orna...:))
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Men jag hade verkligen inte en tanke på att man kunde använda skruvar för att förstärka en balk kring ett genomgående hål.
Blir ju lite som armering! Intressant!
 
Om du skall rikta upp en gammal vägg kan helgängad skruv vara bra. Den läkt eller regel som du använder kan då skruvas med den helgängade skruven med mellanrum mot underlaget. Behövs alltså inte en massa kilar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.