Jag har inget av dessa själv men för vad det nu kan vara värt så...

Tidningen Gör Det Själv hade en test i nummer 4 - 2008. Just Wolfcraft 600 var inte med i testet men här är några resultat som kanske kan vara av intresse:

B&D WM 825: 8,7 poäng
Wolfcraft Master 200 8,5 poäng - utsedd till "Bra Köp"
Wolfcraft Master 800 9,7 poäng - Utsedd till "Testvinnare"

Enligt testet skulle WM 825 vara något bättre när det gäller ergonomi och funktion men något sämre när det gäller hantering jämfört med Wolfcraft Master 200. Master 800 var bättre än B&D på alla punkter.

Man kan ju gissa att 600 skulle hamna mellan 200 och 800 och därmed troligen placera sig bättre än B&D men det är bara min personliga spekulation. Sedan får man ju ta dessa tester för vad de är... Vad som är viktigt för en person kan ju också ha mindre betydelse för en annan.
 
Ser nu att en av fördelarna som testarna såg med B&D skulle vara möjligheten till två arbetshöjder. Detta finns ju även på WC 600 så jag hade nog satsat på en sådan.
 
Har själv en B&D visserligen inte helnöjd med allt men till priset och med tanke på att det inte är lika robust som en fast bänk så är jag helnöjd. Har använt den till det mesta och till och med använt den som bord att sätta upp kapsågen på. Viktigt att den står stadigt och det gör B&D wolfen ser lite rangligare ut och verktygsfickor är väl lite kosmetika... Jag hade valt B&D .
 
Någonting överhuvud taget från B&D är inget jag strävar efter iaf.
 
raveper skrev:
Någonting överhuvud taget från B&D är inget jag strävar efter iaf.
Håller väl med i stort, men denna arbetsbock är en kvarleva från min start som "handyman" och jag har inte varit snäll mot den, stått ute i regn mm. och den är still going. Hade inte köpt en idag men den är faktiskt praktisk och bra i många lägen. Sedan att det finns bättre till 5 gånger priset, det finns det av allt men ställ det i relation till hur mycket du använder den.:)
 
Skall kanske tillägga att jag själv har en Biltema variant för sådär en 149:-. Jag köpte den mest för att ha något att spänna fast saker i när det är något som skall sågas/spikas/målas och fixas på "fel" sida av huset och jag inte orkar springa fram och tillbaka till verkstaden/garaget. Den fungerar förvånansvärt bra sett till pengarna. Den används annars mest flitigt av barnen (2,5 och 4,5 år) och är helt OK till detta också. :)
 
Tack för eran input!
Ska kika i Gör så Här (Gör det själv?), för att få lite mer kött på benen.

Lokala XL-Bygg hade WM825 inne, pris 1398:-

Vet ni om Tools säljer Wolfcraft?
 
Hornbach säljer wolfcraft till bra priser, jag köpte såg/fräs bänken 1000 för 1350 kronor där, listpriset är 2000. De hade 800an hemma när jag var där, men minns inte priset.
 
Tyvärr har jag 25 mil till närmsta Hornbach ;-)
När jag väl har bestämt mig, så blir det nog en beställning från England.
 
Jag har en Black & Decker WM825 som jag köpte på tradera (begagnad) fungerar hur bra som helst. Brukar ha kap/ger sågen stående på bordet oftast (har inget sågbord, pga lite dåligt med utrymme.... bättring kommer)

Men har använt det även "traditionellt"
 
Jag har en äldre version av Black&Deckern, som dock ser ut att vara i det närmaste identisk. Det är en överraskande gedigen och rejäl bänk - klart över black & Deckers vanliga kvalitetsnivå. Den är stabil, och dessutom blir den rätt liten när man fäller ihop den. Inget jättetryck i själva "skruvstädet" dock.
 
Thomas59
Har en B&D WM825 som jag tycker funkar bra. Tom mycket bra. Möjligen glappar det lite i den flyttbara bordsdelen som därför vinklas lite lätt uppåt i den kant som trycker mot arbetsstycket. Kan vara en justeringssak, har inte kollat. Smidigt hopfällbar och stabil genom de utvinklade benen.

Hittade den i en fyndlåda på K-Rauta för 350 kr, iofs utan kartong och utan dom där fästplupparna som man trycker ner i hålen. Killen som jag frågade om hjälp hämtade dock ett gäng sådana på lagret så det var inget problem.

Skulle gärna ha sådana där fästprylar som man stoppar ner i hålen som har liksom en arm som klämmer fast arbetsstycket. Någon som vet vad jag menar och vet var jag kan hitta dem?
 
825:an verkar vara poppis, nu blir det till att jaga rätt på bästa pris i UK inkl frakten hem.
 
Thomas59 skrev:
Har en B&D WM825 som jag tycker funkar bra. Tom mycket bra. Möjligen glappar det lite i den flyttbara bordsdelen som därför vinklas lite lätt uppåt i den kant som trycker mot arbetsstycket. Kan vara en justeringssak, har inte kollat. Smidigt hopfällbar och stabil genom de utvinklade benen.

Hittade den i en fyndlåda på K-Rauta för 350 kr, iofs utan kartong och utan dom där fästplupparna som man trycker ner i hålen. Killen som jag frågade om hjälp hämtade dock ett gäng sådana på lagret så det var inget problem.

Skulle gärna ha sådana där fästprylar som man stoppar ner i hålen som har liksom en arm som klämmer fast arbetsstycket. Någon som vet vad jag menar och vet var jag kan hitta dem?
Har ett vagt minne att jag har sett "plupparna" på Bauhaus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.