Har köpt till stormsäkring, tror jag de heter till några av Fresh 90- ventilerna. De är den sorten med små plastbitar som vajar fram och tillbaka när det blåser.

* Stänger för fort vid lite blåst.
* Bra att ha när det stormar, annars blåser det rakt in i rummet.

I två sovrum på övervåningen tycker jag det är dålig luft. Kan ju bero på något annat, men min gissning är att dessa vindskydd stänger för lätt. Det behöver inte mer än fläkta lite ute så stängs de. Har funderat på om man kan tynga ner plastbitarna på något vis?
Utvändig "stormhuv", eller vad den heter tror jag inte går då markisen sitter ivägen.

Nån som har något tips?
 
Hej,
Vi bodde i hus byggda av JM i Göteborg och som läg nära havet.
Det blåste in regnvatten i ventilen som sedan låg kvar i röret och blev med tiden brunt. När det sedan blåste på ordentligt så såg det ut som om någon skvätt kaffe på innerväggen samt det droppade ner på parketten.

Jag tog fram en enkel skiss på ett inblåsningsskydd där vi lät en plåtslagare bocka till en enkel vinkelplåt och det fungerade klockrent. Inget vatten och bra luftströmning in i huset.

En regel när man jobbar med fläktar etc är att man får inte sätta något framför fläkthjulet 1.5 gånger fläkthjulets diameter.

Applicerade ungefär samma princip på avståndet mellan plåt och ventöppning.

Jag gjorde en snabb ritning men vetetusan hur jag får in den på sidan.
 
  • Gilla
Pellinor1
  • Laddar…
Konstigt att de inte tänker på saker som att vinkla ned själva flänsarna så att inte allt för mycket slagregn kommer in i röret.

Köpte en pax badrumsfläkt med installationskit, utegallret saknade både insektsnät och vinkling av flänsar.

Funderar med på att antingen höra med en plåtis för att få till nån vinklad plåt eller rama in med en trälist runt ventilen och montera ett koppargaller som normalt används för grundventilation runt den befintliga ventilen.
 
PAX säljer en produkt som de kallar "Vindskyddshuv". Den kan monteras direkt på befintligt ytterväggsgaller 80 samt 100. Skall inhandla en sådan till min egen PAX-fläkt.
 
Alpha;
Tänk på att du inte får strypa luftflödet med din lösning. Oftast så har man en luftvärmepump i en villa som suger luften genom ventilerna och då ska man inte fösämra det flödet. Det kan bli sämre luft i huset samt luftvärmepumpen får jobba onödigt mycket, om du nu har en sådan?

//Diod
 
Jo då Diod, förstår att man inte kan hindra luftflödet för mycket för fläkten.

Hade en vinklad plåt över ifrån en annan ventil som jag täppt igen så jag använde mig av den + insektsnät, nu kan det iaf inte slå in regn samt lite skydd mot hård vind.

De där med luftvärmepumpen hänger jag inte riktigt med på, den omsätter ju bara rumsluften och är ett slutet system, man har ju inte pumpen allt för nära en ventil precis.

Luften genom ventilerna styrs ju av lufttrycket, temperatur, blåst mm.(självdragsventilation)

Har ingen pump än och funderar fortfarande på olika lösningar till "renoveringsobjektet". :)
 
  • Gilla
Jepppi
  • Laddar…
Alpha skrev:
Jo då Diod, förstår att man inte kan hindra luftflödet för mycket för fläkten.

Hade en vinklad plåt över ifrån en annan ventil som jag täppt igen så jag använde mig av den + insektsnät, nu kan det iaf inte slå in regn samt lite skydd mot hård vind.

De där med luftvärmepumpen hänger jag inte riktigt med på, den omsätter ju bara rumsluften och är ett slutet system, man har ju inte pumpen allt för nära en ventil precis.

Luften genom ventilerna styrs ju av lufttrycket, temperatur, blåst mm.(självdragsventilation)

Har ingen pump än och funderar fortfarande på olika lösningar till "renoveringsobjektet". :)
Angående luftvärmepumpen, så menas väl frånluftsvärmepump, och den behöver bra tillflöde för att fungera optimalt, en luft/luft omsätter väl mest luften så som du skrev.
 
Det finns en "Regnskydd för väderutsatta ställen" som tillbehör till Fresch 90 ventiler, om man skulle ha problem med vatten som driver in i ventilerna.
Undrar om de hjälper med dem vid kraftig blåst med eller om det är stormsäkringen som behövs ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.