Vi har precis satt upp en spaljé mot mot grannen (1 meter bred, 50% luft och 195 cm högt). Damen blev mycket upprörd och tog det "mycket personligt att vi ville minska insynen". Det var ju inte alls meningen att hon skulle bli arg så nu vet vi inte vad vi ska göra. Dessutom säger hon att det krävs bygglov vilket jag måste ha missuppfattat.
Försöker hitta informationen på nätet men just spaljéer står det knappt något om. Har försökt ringa kommunen men ingen finns på plats.

Vet någon vad som gäller? I Stockholm kanske skall tilläggas.
 
H
Från Stockholms kommuns hemsida
Staket i tomtgräns – kan jag sätta upp det utan bygglov? Staket behöver varken bygglov eller bygganmälan. Ett staket ska till minst 50 procent vara genombrutet med luft och om brädorna är tjocka eller tvärställda ska det finnas 2/3 luft. Ett traditionellt spjälstaket eller ett gunnebostängsel är alltså inte lovpliktiga.
Plank är i stort sett täta och inte genomsiktliga, det vill säga de består till mindre än hälften av luft. Plank är bygglovsfritt upp till en höjd från mark på 110 cm. Fri överliggare eller gles spaljé räknas inte in i höjden. Plank med högre höjd från mark än 110 cm kräver bygglov och bygganmälan.
Även om inte bygglov krävs bör ändå berörd granne informeras. Kontrollera att staket placeras inom egen fastighet. Om du är osäker på var gränsen går kan du vända dig till stadsmätningsavdelningen på stadsbyggnadskontoret för att få hjälp med utstakning av gränserna.

http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/Fragor-och-svar/

Du kan säkert maila in din fråga till dem också.
 
Ok tack, du menar att staket och spaljé är samma sak. Jag blir lite förvirrad eftersom det ofta står att "gles spaljé inte ingår i höjden".

Vi frågade först, men hon ändrade sig...
 
  • Gilla
Bggsh och 1 till
  • Laddar…
H
Det stod om spaljé också på deras hemsida men den var luddig formulerad tyckte jag.

Frågan som ställes var pergola - behövs bygglov? Svar nedan
Nej, för en öppen pergola eller spaljé behöver du inte söka bygglov. Det kan vara lämpligt att informera din granne om den ska placeras i eller nära tomtgräns. Är du osäker på var gränsen går, kan du vända dig till stadsmätningsavdelningen på stadsbyggnadskontoret för att få hjälp med utstakning av gränsen. Slut citat.

Staket tycker jag kan jämställas, det viktiga är att det är 50 % "luft".
Vad jag kunde utläsa så är det helt ok utan bygglov.

Men skriftligt från kommunen via ett email är bäst för att vara helt på den säkra sidan, där du beskriver var du "skall" sätta upp din spaljé. Det pappret kan du dessutom visa grannen sedan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.