Hej,

Det är nu dags att dränera om huset med källare och jag undrar då om det är någon som har dragit denna till bäck.

Jag vet inte idag vart dräneringen är dragen, men jag skulle vilja utnyttja den bäck som går några meter från huset till att lägga dräneringsvatten och dagvatten. Någon som vet om det skulle behövas tillstånd till detta? Finns det något mer att tänka på?

Mvh Andreas
 
Tycker det låter som en bra ide, såvida bäcken ligger lägre än dräneringen. Om du behöver tillstånd till detta kan jag inte svara på. Det är ju i princip regnvatten du skall leda bort och det borde vara ganska rent.
 
Var tar bäcken vägen sedan? Om du fyller på grannens tomt med vatten kanske det inte är så uppskattat.

Är det i stan på stadsplanerat område eller på landet? Ibland kan detaljplan eller områdesbestämmelser reglera hur dränering/dagvatten ska hanteras.
 
Tack för svar.
Ja, det kan ju vara bra att undersöka mer vart bäcken går. Men vad jag tror så ska den gå vidare förbi några mer hus.

Huset ligger inte i stan, fast det ligger i ett samhälle och är då nog stadsplanerat område. Får kolla upp detta ytterliggare med kommunen.

Är det någon som har några mer synpunkter? Fått höra av någon att Länsstyrelsen kan ha med detta att göra. Är det någon som vet mer om det?

Mvh Andreas
 
Hemmakatten
Om bäcken räknas som ett vattendrag och inte som ett dike så kan det finnas strandskydd att ta hänsyn till, dvs. skydd för djur/fiskar och natur.
 
Fundera också på hur högt vattenståndet i bäcken kan bli så du inte riskerar att fylla dräneringen med bäckvatten vid snösmältning eller åskregn.
 
Kolla så det inte finns någon vattendom som kan ställa till bekymmer. Att förändra vattendrag och sjöar brukar vara väldigt känsligt.
 
SCB skrev:
Kolla så det inte finns någon vattendom som kan ställa till bekymmer. Att förändra vattendrag och sjöar brukar vara väldigt känsligt.
Vad menar du med vattendom? Det är väl ingen jätteförändring för bäcken anser jag, men det är ju jag :)

Vad finns det annars för alternativ? Stenkista har jag hört talas om, men kan inte så mycket vad det innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.