Hej Nu efter ett antal renoveringsobjekt har turen kommit till den lilla toaletten i källaren. Toaletten ligger mot ytterväggar, samt hade ett uppreglat trägolv på plattan. I detta uppreglade golv gick vattenrör (kallt och varmt) till ett handfat med blandare, med en t-koppling på kall vattnet till en toalettstol. Min tanke med renoveringen är att gjuta upp golvet och sedan på med klinker. Jag vill då inte gjuta igen de gamla rören som är från 1970, då huset byggdes utan byta dessa. De gamla rören är 16mm tjocka, svartgröna till färgen.

Min lösning på detta är att kapa de ingående rören i toaletten och bocka dessa, så de sticker upp en bit över det framtida golvet. Sedan montera någon form av förminskande klämringskoppling och på dessa installera balofixventiler. Tanken är att allt ska gå ovan golvnivå, så man ej har några nedgjutna skarvar. Sedan dra rören fram till handfatet, för att kunna ansluta en blandare med pexslang. Självklart kommer det bli en t-koppling för toalettstolen på vägen fram emot handfatet.

Mina frågor nu är:
Vilken typ av rör ska man använda fram till tvättstället, med avseende på hanterbarhet, säkerhet och pris?
Är det några särskilda avstånd man måste ha mellan varm- och kallvattenrören på väggen?
Vilken dimension på rören ska man ha? 12 eller 15?

Tack på förhand
 
typ av rör handlar nog mer om utseende än pris när det är så lite rör förkromade koppar rör eller rena koppar rör är att rekomedera eller varför inte vita koppar rör allt handlar om utseende i övriga utrymmet allt finns med vita kopplingar förkromade kopplingar och mässing färgat. och som tidigare 12 mm duger utmärkt med bara ett tvättställ och toalett om du ej har väldigt dåligt vatten tryck. avtåndet mellen rören lägger man oftast med 40mm cc då det fins klammer för det
 
jag läste lite grann om olika godstjocklekar på rör 0,8 eller 1,0. vilket är standard eller enklare sagt vilket hittar man mest delar till? något annat man ska tänka på?
 
1.0 är standard och vid 0.8 bör du använda stödhylsa yttermåtten är desamma så delarna passar oavsett
 
Någon som vet artikelnumren hos rinkabyrör jag behöver för att montera en 90 graders böj, som inkommande är 16mm gammalt kopparrör till nytt 15 mms rör?
Alltså en form av 90 graders böjd förminskande klämringskoppling, kan även tänka mig att montera en 90 graders böj för gammalt 16mm rör och sedan en förminskning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.