Hej forumet!

Jag ska lägga fin fina furugolvplankor 230x40 i mitt vardagsrum direkt på bjälklaget över isolerad torpargrund och har glömt om kärnan ska vara uppåt eller nedåt. Jag har för mig att kärnan ska vara upp då den borde vara hårdast (altså årsringarna i ändträet ska se ut som en glad gubbe) Sen handlar det ju lite om vad som händer när planken torkar eller surnar till lite och hur de rör sig.

Har läst en lång diskussion om altangolv i en annan tråd där meningarna gick isär brett. Någon som kan bekräfta eller skälla ut mig för att jag har fel?
 
Om jag inte minns fel lade jag mina golv med kärnan nedåt. Får för mig att om brädorna torkar när de ligger med kärnan nedåt reser sig brädan på mitten. Alla gamla trägolv som jag sett har haft det utseendet innan de slipats.
 
Hmm, bara för att för att förvirra det då så vill jag påstå att kärnan ska vara uppåt, annars reser sig kanterna när det torkar.
 
Törs vi förenkla frågan till: ska det vara glad mun eller sur mun på brädorna?
 
Det ska vara glad gubbe.

/ATW
 
AXS
Det är väl även så att brädorna är hårdare i "mitten" eller vad man ska säga, alltså det som kommer från det mittersta av trädet.

Så det lär slitas mindre med en glad gubbe?
 
akhagen skrev:
Törs vi förenkla frågan till: ska det vara glad mun eller sur mun på brädorna?
Just denna förenkling har ställt till det i andra trådar. Problemet är nämligen att vissa tolkar sur resp glad mun utifrån brädans böjning och andra utifrån årsringarna. Så förenkla helst till "Ska det vara glad mun eller sur mun på årsringarna?". Svaret är förstås glad mun.
 
frhe skrev:
Just denna förenkling har ställt till det i andra trådar. Problemet är nämligen att vissa tolkar sur resp glad mun utifrån brädans böjning och andra utifrån årsringarna. Så förenkla helst till "Ska det vara glad mun eller sur mun på årsringarna?". Svaret är förstås glad mun.
Tack för förtydligandet! Det är märkligt hur svårt det här med kommunikation är.
 
Nu har jag spenderat hela helgen med att såga, passa och skruva. Jag la årsringarna "glad gubbe" altså kärnan uppåt eftersom jag tycker att de flesta här verkar vara av den åsikten. Det blev jättesnyggt. Jag får väl återkomma med en rapport om det skulle vara så att jag får något problem i framtiden. Tackar för alla svar.
 
  • Gilla
elkwood och 1 till
  • Laddar…
Återkommer med rapport:

Golven ser fortfarande mycket bra ut såhär 10 år senare.
 
  • Gilla
niclasjonsson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.