Har i ett par år åkt förbi en villa med mycket bra läge och tomt. Det är ingen som har bott i huset det senaste åren (förutom "gäster" som småplundrar det lite)

Huset är inte till salu, men tänker att läget är bra, bra tomt och att ett hus kan man riva eller bygga iordning.
Vet idag inte vem som äger huset, det är heller inte till salu, men det är ju inte så svårt att ta reda på vem som äger det och om det är till salu, om jag nu är intresserad vill säga ;)

Min fråga är lite om det är värt att satsa på ett sådant hus. Vad skulle det kosta att riva det?
Eller är det mer värt att rusta upp det?
Är en plans villa med källare (o vind?) puts, dåligt skick, fönster sönderkrasade, taket är inte helt.. kan ju bara tänka mig hur det ser ut invändigt. Huset i sig är inte jättestort, kanske 60-80kvm..

När mina tankar far iväg är det ju läget o tomten jag är intresserad av!
Ligger i stan, så det finns ju inte så många ställen att få tomt idag på

tacksam för alla tankar o ideer!!
 
Ägare spårar du enklast via fastighetsregistret. Ta reda på korrekt fastighetsbeteckning, och kontakta exempelvis kommunens bygglovsmyndighet. Där tar du samtidigt reda på hur fastigheten berörs av kommunens översiktsplan, och om dess bebyggelse regleras av detaljplan eller av utomplanebestämmelser.

Att huset är litet tycker jag låter bra. Då är det billigare både att riva och rusta upp än om det vore större. Låga hus av trä är billigare att riva än höga av sten. Du kanske kan själv utföra delar av rivningsarbetet, men räkna med att det är tufft och slitsamt. Kostnaden för proffsrivning är inte astronomisk, men heller inte försumbar.

Att ett bostadshus (måhända hur risigt som helst) redan står på tomten kan ibland också vara en fördel, där bebyggelse annars inte skulle ha tillåtits överhuvudtaget. Då räknas det nämligen "bostadsändamål" som "pågående markanvändning", vilket kan underlätta bygglov.
 
Oftast finns det en anledning till att ett hus med bra läge inte är sålt/använt. Det kan vara ett arv som inte skiftats, någon som på sikt ser framför sig att själv bygga på tomten, någon som avvaktar t ex en framtida planändring för att då få mer för tomten etc. Så du ska nog inte ha allt för stora förhoppnngar. Men lycka till i alla fall!
 
Jag skulle inte säga att det "oftast" finns en anledning. Det finns "alltid" en anledning till allt. Och det kostar inget att fråga.
 
Om det förfaller och står mitt i stan kan man kanske få kommunen att trycka lite på fastighetsägaren att göra något. Det finns ju ett ansvar för att det inte blir farligt, eller en sanitär olägenhet.
 
Tack för alla tankar o ideer.
Tänker precis som Ni att det finns anledning till allt, ska ta reda på vad som gäller med ägarna och planbestämmelser och sen forska lite mer i huset, vill ju veta lite först för att se om det är intressant.
Är det helt omöjligt att säga vad det kan kosta att riva? inte exakt på kronan, men grovjobbet, har aldrig rivit ett hus innan.. hur gör man, grävmaskin och container?

Swetrot, En bra tanke, menar du att om kommunen ligger på, så kanske ägarna gör slag i saken, antingen att de tar tag i det eller säljer det?
Grannarna vill ju att man gör något åt det, då stället besöks av olika gäster och sätter sin prägel på huset (i snäll bemärkelse)
 
AXS
Om du river är det en fördel om du kan sortera upp olika material var för sig. Mer jobb men bättre för miljön och troligen billigare att skicka iväg till tippen.
 
Kommunala förelägganden kan "motivera" en säljare. När ett tomt hus börjar bli uppbrutet brukar det bli en säljsignal. Eller åtminstone en larmklocka.
 
F
En bekant rev ett enplans trästomme med källare för några år sen, tror det var ca 80m2 byggnadsarea. Källardelen bevarades intakt och användes för det nya huset. Kostade strax över 300´ att riva. Vet dock inte om det var nån asbest eller nåt sånt som drog upp priset. Dom gjorde inget för att reducera kostnaderna utan sorterade och slängde allt i container. Annars så kan man säkert "skänka mot hämtning" gammalt virke, tegelpannor mm så slipper man betala dyra transporter och deponiavgifter för sånt.
 
Hur får man fram ägarinformation?
Får fram fastighets info men inte ägare, då måste jag vara kund hos dem enligt nån lag.
 
Testa Lantmäteriet 0771-63 63 63!
Uppgifterna är offentliga.
 
Se där ja, nu har jag fått info, jag verkar inte vara den enda som tyckte det var bra läge..... :(
Mjöbäck har köpt tomten + lite runt om och ska smälla upp 15 villor..

Japp, då var det bara att leta vidare, tur att man inte har bråttom ;)
 
Det där är typiskt - finns det någon enda fastighet kvar i/nära stan med en rejält stor och lummig tomt, så kan man ge sig den på att något byggföretag köper upp den och styckar den i minsta möjliga tomtstorlek för att sedan bygga största möjliga hus på - allt för att maximera vinsten. :(
 
Vid en liten sjö som jag brukade fiska i när jag var i "moppeåldern". där låg ett fint gammalt torp. När jag började springa där då var huset i hyfsat skick. taket var helt rutorna likaså. en hel del att göra på det men ändå i ett skick som gick att rädda.

nu har jag inte varit där på ett tag men jag vet att det var så att det var ett par syskon som hade ägt huset och då de inte kunde bestämma sig fall de skulle sälja det eller fixa iordning det så fick det stå.

i närheten av huset låg det dock en kursgård eller hem för Berlin-ungar som behövde komma från staden ut i vildmarken. de har nu slagit sönder i princip alla fönster och rivit ner innerväggar osv.

det gör mig så ont att se ett så gammalt fint hus förfalla och då jag numera har ett eget hus att hugga tag i så känns det långt borta att fixa ett helt annat projekt.

funderar dock på att höra av mig till syskonen och höra fall tvisten har lagt sig och de kan tänka sig sälja, kan ju alltid se till att fixa taket och fönstrena direkt så att det inte förfaller än mer iaf.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.