Jag vet inte om detta är rätt forumsdel, men jag vet att en del av er har stor erfarenhet av dragning av kablar i väggen, så kanske någon kan hjälpa mig.
Problemet jag har är att det i mitt hus går ett tomrör emellan två rum. Jag tror dock att det snarare är en slang och inte ett rör. Jag har problem med att få igenom en cat-6 kabel i detta.
När jag försöker köra igenom min dragfjäder så tar det stopp efter några meter, oavsett vilket håll jag börjar ifrån. Tar jag hjälp av dammsugaren så får jag igenom en tråd utan några problem dock, men den går alltid av när jag försöker jag kabeln med den.
Antagligen har elektrikern lagt en för skarp kurva eller liknande.
Jag vill bara höra om någon har något tips på vad jag kan göra, eller om det är demontera väggen som gäller?
 
Antagligen så tar kabeln i någon av slangens rillor i någon skarp böj.

Du får ju igenom en tråd med dammsugaren. Använd den tråden till att dra i en något kraftigare tråd osv tills du har lyckats dra igenom dragfjädern. Använd dragfjädern till att dra i kabeln.

Se till att det inte finns någon kant som kan fastna i röret när du virar ihop kabeln med dragfjädern. Eltejp runt "skarven" brukar hjälpa. Ta hjälp av någon som puttar på kabeln istället för att dra igenom den.
 
När du fått igenom en tråd kanske du kan få i något kraftigare att dra med? Vanlig fk kanske inte är så dumt. Du kan använda talk eller någon kabelsmörja (ev. diskmedel, men det kan klistra fast kabeln med tiden så det blir problem senare) för att smörja kabeln så den glider lättare. Står en hel del om detta i elforumet.
 
Ja, vad är det för fel på sedvanliga VP-rör egentligen?

Smält ner flexslangen och gör plugg av det istället :)
 
Flexslang är överlägsen VP rör, felet är att allt för många inte förstår hur man lägger den. Rätt lagd så går det lättare att dra i ledningar i slangen än i rören, det beror på att friktionen blir betydligt lägre i slangen.
 
Tack för tipsen.
Jag ska prova med en lite tjockare tråd i veckan.
Jag har inget emot att det är slang. Till övriga rum har jag fått igenom en tvillingkabel utan problem, men just här har något gått snett vid installationen. Skulle det inte lösa sig så närmar sig tvåårsbesiktningen, då får byggfirman ta hand om det.
 
Jag har vis av erfarenhet märkt att det är en stor skillnad på bauhaus flexslang och "riktig" flexslang för dubblapriset! Det är en oerhörd skillnad med hur mycket de klarar av att dra i dem! Bauhas-flexslangen är totalt värdelös och går kosntant sönder om du drar långa sträckor med mycket kabel i. Medans en riktig, lite dyrare från tex elbutik.se klarar det galant!

Learning by doing blev det för mig... Med väldigt mycket svärande!
 
Det kan ju givetvis röra sig om en spik eller skruv som gått in i röret/slangen också, och då hjälper det ju tyvärr inte så mycket med vad du har att dra med om arean är för liten vilket den kommer att fortsätta vara tills du får ut vad som är ivägen.
Bråkar själv med detsamma i mitt hus just nu men i mitt fall gäller det elen...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.