Hej
Är i princip klar med Z-panel. Jag har nu efteråt börjat fundera. Gamla panelen hade utfrästa spår på baksidan. Den nya panelen är helt plan på baksidan.
Kan det innebära någon risk med tanke på ventilation bakom panelen?
 
C
Spåren är nog till för att brädorna inte skulle slå sig, gissar jag. Är det ingen luftspalt?
 
Nej det är ingen luftspalt. Panelen ligger dikt an mot den gamla asfaltboarden.
Jag stöd köpte panelen med den plana baksidan så det handlar om ca 4m fasad som har den plana baksdan.
 
Har du ingen luftspalt och det inte är några problem idag så kan du vara lugn. Att panelbrädor är spårade är för att undvika att de vrider/slår sig och minska risken för sprickbildning som dte skrevs tidigare.
 
Tack för era svar och ursäkta om jag var otydlig :)

Jag har bytt hela fasaden. 1/4 av fasaden är panel med helt slät baksida. Resten är med spårad baksida.

Så det återstår att se om det kan bli problem. Eller ännu hellre att personer på detta eminenta forum kan säga om jag måste byta den del av fasaden som har slät baksida eller inte.

Tackar på förhand.
 
Behöver inte bytas, den spårade är lite "premiumvariant" beroende på bredd, på breda brädor så är det i princip standard med spårat. Det som däremor är lite förvånande är att du inte har någon luftspalt bakom, en liten spikläkt på minst 10 mm hade nog jag velat ha.
 
AndersS skrev:
Har du ingen luftspalt och det inte är några problem idag så kan du vara lugn. Att panelbrädor är spårade är för att undvika att de vrider/slår sig och minska risken för sprickbildning som dte skrevs tidigare.
Ok då kan jag slappna av och njuta av resultatet :)

Tack skall ni ha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.