Hej på er!

Vill gärna få lite synpunkter och även en del svar ang. min ide till stödmur.

På kortsida av mitt garge så är det en rätt stor höjdskillnad mellan garagegrunden och tomtgränsen som ligger ca 2,5m ut från grunden. Dessutom så sluttar marken så att höjdskillnaden är mellan 0,3 -2m ungefär. Som det ser ut nu så är det bara en VÄLDIGT brant slänt av makadam/grus ner till tomtgränsen. Av flera olika anledningar så har jag bestämt mig för att gjuta stolpar och bygga stödmuren av imp. trä. Vet naturligtvis att mura eller bygga med L - stöd är bättre men har alltså bestämt mig för att bygga i trä. Tanken är då att jag skall gjuta stolpar 1,2 m cc. Stolparna kommer att bestå av två ihopskruvade och limmade 95*45 reglar som sätts så att trycket kommer på 45 sidorna. (inbillar mig att det kommer hålla bättre då).

Frågan är då om jag skall gjuta ner hela stolpen i betong (måste bli stadigast) eller om jag skall gjuta ner stolpskor. Om jag gjuter direkt i betongen tänkte jag sätta ner reglarna i en burk med ändträolja ett par dagar innan efter som jag befarar att trots den vanliga impregneringen så kommer stolparna ruttna bort snabbare.
Längs med dessa stolpar på insidan tänkte jag skruva 70 *45 reglar på högkant gentimot stolpen med 45mm mellanrum. (ja, det blir en massa lpm) Innanför detta tänkte jag ställa cellplast ca 200 mm tjockt. I mot detta kommer sen alltså gruset. Sedan tänkte jag fästa en bärlina i husgrunden och bygga en altan mellan grund och mur ovanpå som på så sätt håller ihop allting. Vad tror ni om detta, kommer det att hålla eller är jag helt ute och cyklar?

Bör tillägga att där muren blir 2m kommer jag att fylla maximalt med cellplast för att
få ett så litet marktryck som möjligt.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Har gjort en liknande sådan mur mot grannen. Som högst är höjdskillnaden kanske 1,2m

Jag tog 95x95 stolpar NTR/A klassade grävde ner dom 50-80 cm ner la 45x120 reglar på utsidan fastskruvade med rostfria skruv. La plast på insidam så att jorden inte rinner ut.

Har än så länge hållt (iofs bara suttit där i en månad...)
 
Det var ju skönt att läsa att det finns fler med samma tankar och som dessutom har genomfört dem.

Du får gärna uppdatera denna tråd snarast om din mur skulle ge sig:)
(kan spara en hel del arbete för mig)

Då följer givetvis lite frågor...

Menar du att du bara grävde ner stolparna utan att gjuta?
Byggde du något ovanpå som höll ihop muren mot något eller är den helt fristående?
 
Jag grävde ca 50-70 cm djupa hål, satte ner 95x95 stolparna. Stadgade upp dom så dom var raka, sedan hällde jag ner betong i hålet. Så jag gjöt fast stolpen direkt i marken.

Under marknivå skruvade jag fast en liggande 95x95 regel som förhoppningsvis hjälper till med att stöta upp muren.

Sedan la jag plast på utsidan av stolparna men innanför 45x120 reglarna.

Inget mer stöd har jag satt dit. Var inne på att sätta en regel som jag skulle skruva fast i grannens stödmur men det kändes lite dumt att stadga upp min stödmur mot den stömuren som den ska stadga upp. :)

Ska försöka komma ihåg att lägga in bilder när jag sitter vid datorn.
 
  • Gilla
RSRC och 2 till
  • Laddar…
Glöm inte att murar kräver bygglov.
 
Tack för infon thewolf !

Lite bilder hade varit mycket uppskattat, hoppas du får tid till det.
 
jimata skrev:
Glöm inte att murar kräver bygglov.
Vad trött och irriterad man blev nu, har du inget annat att göra än att skriva sådana inlägg? Tror fan att min mur kräver bygglov, men bygglov kostar pengar och så länge jag och min granne är överens så bryr jag mig inte om att fråga om lov hos kommunen.

Kollade upp historiken på dina inlägg och de flesta handlar om bygglov eller liknande. Antar att du tycker det är kul med byråkratiska hinder (rättshaverist som du verka vara) men tror mig, de flesta gör det inte.

Sluta påtala självklarheter.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
En viss förvirring kan uppstå om man tittar på användarnamn och vad som har skrivits. Kan dämpa denna förvirring med att meddela att malte09 och Melton är samma person. Jag blev tvungen att skapa ett nytt användarnamn av olika anledningar.
 
Jag är imponerad över vilken tid du har lagt ned på mig och kollat min historik. Jag tror dock att du måste läsa lite mer innan du kallar mig för rättshaverist. Vet du ens vad det betyder?

Jag ber om ursäkta för att jag la ned tid på dig och, i all välmening, upplyste om bygglovsplikt för murar. Ärligt, jag struntar fullkomligt i om du söker lov eller inte. Precis som till alla andra jag svarar, antingen tror dom mig eller inte, antingen följer de råden eller inte. Jag kan inte styra det men man behöver inte vara spydig för det.

Jag hoppas att din mur blir bra, med eller utan bygglov .
 
  • Gilla
RSRC och 1 till
  • Laddar…
Nu kommer en intressant tanke en stödur som byggs som ett plank, vilket vi pratar om här. Är det en mur eller ett plank? Det gäller ju lite olika regler beroende på om det är mur eller plank...

Min mur/plank står fortfarande upp men har tyvär inte hunnit posta några bilder än.
 
Jo, jag kollade på det med men tyckte det blev för dyrt. Men tack för tipset!
 
Själv funderar på om inte 45x170 är bättre. 170 har väl en bättre klassning?
 
A A.G skrev:
Själv funderar på om inte 45x170 är bättre. 170 har väl en bättre klassning?
Gissningsvis så är muren färdig efter 9,5 år.
 
Varför inte åldersbeständig plast ist (funderar på att bygga en stödmur själv)?

Vilken klarar att vara i mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.