Har en hög med björkved som har legat ute på tork direkt på marken under den inte allt för torra sommaren. Nu har jag sett att på vissa av vedklabbarna finns vit svamppåväxt. Påväxten är av varierande storlek och ca 0,5 cm hög och seg.

Vad kan det vara för något och är det farligt att elda eller ta in i vedboden?:confused:
 
Det är en svamp.
Ofarlig att elda.
Ofarlig att ta in.

Dock växer den pga av fukthalten så om du tar in veden sörj för god ventilation.

/ATW

Ps Ja jag har inte fakta men varit en lat vedeldare som låtit ved ligga för länge i fuktigt tillstånd, men jag har inte sett nån skada på vare sig byggnader eller eldstad. Ds
 
Jag har både trådig vit svamp, grönt mögel, svart mögel, vitt mögel, gult mögel(?) och nån slags slem på vissa vedträn som låg längst ner i högen mot marken :-D
De allra värst angripna vågar jag knappt ta i ens nu när de torkat.
 
I vintras så hade jag ett parti ved som hade fått mögelangrepp som jag eldade med. Samtidigt var jag konstant täppt i näsan och allergisk utan att förstå varför, det var ju vinter...

Men efter att en kollega påpekat sambandet så använde jag munskydd tills den mögliga veden var slut, och då försvann även besvären.

kontentan är väl att det går att elda med, men att man måste vara försiktig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.