Det är inte helt ovanligt att en dimmer går sönder.

Hasr du möjlighet att kontrollera om du har spänning fram till dimmern? Har du det och säkringen är bytt (och korrekt isatt, säkring av rätt typ), då är det nog bara att byta dimmern.
 
Problemet löst. :)
Dimmern funkar bättre om man sätter i säkringen rätt. Hur man nu kan misslyckas med detta.
 
Jag var lite tveksam om jag skulle skriva den anmärkningen i mitt inlägg, var rädd att du skulle bli stött. Men även jag har gjort en sådan malör en gång, det var dock inte på en dimmer.
 
Jag har också lite dimmerproblem (tror jag).

Har en dimmer i badrummet som är kopplad till två armaturer. Nu händer det ingenting när jag slår på dimmern. Ena lampan hade gått varvid jag anade att en säkring troligen gått. När jag öppnar dimmern för att kontrollera sitter det ingen säkring där utan säkringsplatsen är tom. Ingen säkring i proppskåpet har gått och övrig el i badrummet som går på samma säkring fungerar.

Någon som har någon idé om vad jag kan göra?
 
spöket skrev:
Jag har också lite dimmerproblem (tror jag).

Har en dimmer i badrummet som är kopplad till två armaturer. Nu händer det ingenting när jag slår på dimmern. Ena lampan hade gått varvid jag anade att en säkring troligen gått. När jag öppnar dimmern för att kontrollera sitter det ingen säkring där utan säkringsplatsen är tom. Ingen säkring i proppskåpet har gått och övrig el i badrummet som går på samma säkring fungerar.

Någon som har någon idé om vad jag kan göra?
Har dimmern någonsin fungerat? Det som är tomt skulle kunna vara plats att sätta reservsäkring, det finns på vissa modeller..
 
ja, dimmern har fungerat till för några dagar sedan. Den har med andra ord fungerat utan att det suttit en säkring på den plats där det går att sätta en säkring.
 
Då tror jag att någon i familjen har ryckt säkringen för att köpa ny utan att informera dig :p
 
Ganska så säker på att det inte är någon som tagit ur säkringen. Har dessutom testat att sätta i en säkring från en likadan dimmer och inte heller det fungerar.
 
Har du tagit ur säkringshållaren eller kanske det är så att Danne031s teori om att det är reservsäkringen du bytt stämmer
 
Nästan så man funderar på om någon, ex. en tidigare ägare kan ha byglat över säkringen inne i dimmern på något sätt. Nödlösning när man inte haft säkringar hemma.

I så fall är det nog risk att dimmern nu är trasig.
 
Ok. Är det helt enkelt så att den inte kan fungera utan säkringen förutsatt att man inte ha gjort några ändringar i den?
 
Om det verkligen är säkringshållaren du har hittat, och ingen har mixtrat med den så skall den inte kunna fungera utan säkring.

Rent hypotetiskt så kan de ju ha tillverkat en version som kör utan säkring, men om dte är tänkt som en snikversion så borde de ha sparat in på hållaren också, för den är nog dyrare än själkva säkringen, i prod. kostnad.
 
Jag biforgar en bild så kanske du kan avgöra.img0011u.jpg
 
spöket: dimmern ska givetvis inte gå utan säkringen, och enl. mina erfarenheter ser det ut som att du är på rätt plats. Om du har spänning fram till dimmern, men inte ut från den med den nya säkringen så skulle jag tro att dimmern är skrot.

Men bara en liten fundering när jag ser din bild. Är L:et felplacerat eller saknas det en skruv för att skruva fast inkommande fas? Lite otydlig bild så det syns inte helt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.