Hej

Har lite delade meningar med min leverantör beträffande plattsättningen och huruvida den är proffessionellt gjord. Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få ta del av bilder från era projekt, främst bilder på hur plattorna skurits runt rör och avlopp (VVS).

Tack på förhand
 
Vad är problemet? Är det själva hålen du syftar på så syns ju dessa i princip aldrig när allt är installerat och klart.
 
Kan bidraga med en bild.
Det är som sagt ingenting som syns när allt, i det här fallet toaletten, är ditsatt.
 
  • Mosaik runt avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egentligen inget direkt problem men jag tycker inte att det är snyggt utfört. När all VVS är nydragen förväntade jag mig att man borrade hål istället för att skära upp skåror i plattorna. I alla fall där detta kommer att synas mycket tydligt.
 
  • SDC11549.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det kunde ha borrats/sågats snyggare.
Skulle man ha borrat hålet så hade man behövt borra det så pass stort att proppningen går igenom och då hade man hamnat nära kanten på plattan som då gärna går sönder. Det går ju att dölja med en förhållandevis snygg täckbricka.

Däremot kan man fråga sig varför det kommer upp rör genom golvet om all VVS är nydragen. Det är ett fel som är allvarligare än klippningen.
 
Dessutom kunde rören ha kommit upp parallellt med väggen och inte som i ditt fall med en cm skillnad...
 
De mindre plattorna, är det duschen ?
Man får inte ha genomföringar i golv överhuvudtaget enligt nya regler. Undantaget avlopp. Det är synnerligen olämpligt att ha det nära dusch om så är fallet.
 
Jo, de mindre plattorna är dusch. Märkligt att man inte följer gällande norm. Ska gräva lite men tack för påpekandet. Har även kommenterat att rören inte alls är i linje och inväntar åtgärd på det. Kan dock bli spännande med tanke på att det är lagt tätskikt, flytspacklat inkl. golvvärme och nu även klinker på plats...
 
Om jag tolkat reglerna rätt så är det väl inget absolut förbud med rörgenomföringar i golv, utan man rekommenderar att inte ha dom i golvet, men går det inte av olika skäl att flytta rören får man göra avsteg från rekommendationen. I det här fallet kunde en upphöjning gjorts där rören fått mynna ut, allt för att undvika läckage.
 
Fast i detta fallet har man ju byggt ett bytt badrum. Då ska väl f_n till om inte röris och snickare ska kunna lösa det tillsammans. Det kräver dock att den som samordnar bygget kontaktar rörmokare som talar med snickare INNAN allt gips och regling är gjord.

Min kusin gjorde nyligen en badrumsrenovering för svimma och dö +moms. Deras radiatorrör och vattenrör kommer ut 25 cm från golvbrunnen ! Men det var ingen fara hade firman sagt, för det var massor med silikon runt röret. Snacka om att jag fick ett bryt när jag såg det. Fick verkligen bita mig i läppen för att inte förstöra deras glädje över sitt fina nya badrum.
 
Tigersågen skrev:
Om jag tolkat reglerna rätt så är det väl inget absolut förbud med rörgenomföringar i golv, utan man rekommenderar att inte ha dom i golvet, men går det inte av olika skäl att flytta rören får man göra avsteg från rekommendationen. I det här fallet kunde en upphöjning gjorts där rören fått mynna ut, allt för att undvika läckage.
Visst, branschreglerna är bara rekommendationer, men ska man följa dom så tycker i alla fall jag att dom är ganska tydliga på den punkten:

"På golv i våtrum, får inga andra rörgenomföringar finnas än avlopp och golvbrunn."

Den meningen lämnar inte mycket utrymme för fritt tolkande.
 
ACME: Hur gör du vid renoveringar om det kommer upp tex elementrör genom golv? och närmaste skarv inte finns i badrummet?
 
Det blir ett problem att lösa den dagen då jag stöter på det.
Blir det alltför jävligt att göra något vettigt så får jag/rörisen upplysa kunden om problemet och notera det som en avvikelse i kvalitetsdokumentet om kunden väljer att låta rören vara.
 
Provade att borra hål i spillbitarna med ett borr från CO med ett riktigt bra resultat med 5 minuters arbetsinsats. Hålet hamnar mycket riktigt rätt nära kanten. Finns det alltså risk att plattan spricker i efterhand av rörelse?

Om jag ska summera i övrigt kan jag alltså hoppas att det går att gömma undan detta på nåt snyggt sätt? Täckbrickor?

Beträffande att rören kommer upp ur golvet tycker jag fortfarande att det är märkligt att de inte påpekade det när jag ändå rivit ner till isoleringen och därefter lejde in totaentrepenad på detta rum för att få det så bra det bara går i syfte att undvika framtida skador i möjligaste mån. Då det rör sig om rekomenationer antar jag att det är jag som fastighetsägare som till slut står som ansvarig för utförandet.

Får se vad som sägs nu när det närmar sig slutbesiktning. Har fått beskedet att sitta lugnt i båten då arbetet inte är klart och att jag kommer att vara näjd när de är färdiga....
 
Undrar hur de löst frågan med manschett kring rören när de är så nära kanten ?
Om du rivit till isoleringen och lejt bort på totalentrepened är det skrämmande vilken dålig koll de har.
Antar att det var fastpris ? Då blev det väl billigast för dem att dra upp rören ur golvet hellre än att gå genom vägg....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.