Planerar att konvertera från direktverkande el till vattenburen värme i någon form.
Jag skulle vilja lägga in golvvärme i entreplan och tänkte fråga vad ni tror om denna lösning med tanke på risk för fuktvandring.
Förutsättningar:
- markskiva 50mm under plattan samt markskiva stående i kanten av plattan
- 100mm betongplatta
- sandavjämning
- 70mm cellplast
- 19mm spånskiva
- parkett ca 4mm (har slipats några ggr)
Eftersom parketten har sett sina bästa dagar så funderar jag på att lägga golvvärme i glespanel ovanpå parketten och ovanpå detta ett så tunnt laminatgolv som möjligt för bra värmegenomsläpplighet.
Dimensioneringen på värmen blir ca 50w/m2, lite mer längs ytterväggarna.
Ingen onormalt hög fukthalt finns i eller under golvet idag.
Är detta något som ni skulle vågat er på? Andra alternativ?
 
Borde väl funka då det blir samma typ av golvvärme som villavarm har men du borde nog för säkerhets skull lägga in platonmatta på plattan/under cellplasten o ha ventilerad sockel.. http://www.villavarm.com/docs/content/unikt_golv.shtml

Om det finns möjlighet så lägg in en spårfräst 50 mm cellplast skiva på den 70 mm du har idag o plocka bort spånskivan o parketten, Har cellplasten tillräckligt hög densitet så kan du lägga ett 14 mm golv direkt på slingorna, En kompis gjorde så men snålade o la in ett billigt tunt klick golv som gungar rätt mycket då man går... Vet inte heller vad han har för hårdhet på cellplastskivorna..
 
Det låter som en bra lösning, lite mer jobb dock.
Kollade med en byggkonsult och han tyckte att det ska gå bra att lägga golvvärmen på parketten - isolering nedåt bör vara tillräcklig.
 
Kan inte se nåt problem med det. Har parketten klarat sig som den ligger så bör den ju klara sig när den för extra värme.
 
digitalrobert skrev:
Det låter som en bra lösning, lite mer jobb dock.
Kollade med en byggkonsult och han tyckte att det ska gå bra att lägga golvvärmen på parketten - isolering nedåt bör vara tillräcklig.
Om du skulle göra som det jag skrev/villavarms system så har du bara 30 mm mindre isolering i plattan än vad många har som bygger nytt..
Visst blir det lite mer jobb men o andra sidan kommer du att få betalt genom billigare uppvärmning.. ;)
 
2an skrev:
Om du skulle göra som det jag skrev/villavarms system så har du bara 30 mm mindre isolering i plattan än vad många har som bygger nytt..
Visst blir det lite mer jobb men o andra sidan kommer du att få betalt genom billigare uppvärmning.. ;)
Det är sant. En hake är att det är ett flytande golv på ca 60 m2 så det kostar ju en del. Det blir till att plocka fram miniräknaren och materialens lambda-värden för att ta reda på hur mycket energi man förlorar nedåt i de båda fallen.
 
digitalrobert skrev:
Det är sant. En hake är att det är ett flytande golv på ca 60 m2 så det kostar ju en del. Det blir till att plocka fram miniräknaren och materialens lambda-värden för att ta reda på hur mycket energi man förlorar nedåt i de båda fallen.
Det blir flytande golv även med varianten jag angav men om det blir så mycket mer jobb att riva ut det gamla golvet (lätt att riva) för sen är det bara att lägga in den spårfrästa friggoliten, Trycka i plåtarna o lägga slangen.. Sen bara på med ett minst 14 mm parkettgolv, Du behöver inte skruva en massa glespanel i varje fall.. ;)

Det du ska jämföra blir priset på den spårfrästa friggoliten o ett riktigt parkettgolv mot glespanel o ett tunt golv ovanpå, Slang o plåtar måste du ha i båda fallen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.