Ska gjuta våran platta snart och har monterat ut isogrunden U-element på en 4-8mm makadambädd. Har gjort en avmätning ytterligare(på färdig golvhöjd) och skillnaden på elementens höjd är ca 10mm är det för mycket ? bör man justera detta ? till hur lite då , det kan ju inte vara 100% rätt höjd på samtliga element... :-/
Ytan som ska gjutas är 126kvm med 100mm betongdjup.
 
Hej!

Det är i sig inte tokviktigt att höjden på alla elementen är helt perfekt. Jag antar att du ändå gjuter med laser, så då sätter du ju höjden med den och och inte med kantelementen.

Om skarvarna ser skumma ut för ögat så försök att stoppa under lite smågrus på de låga elementen. De som är höga måste du ju lyfta bort helt och skrapa under hela elementet.

Hoppas detta hjälpt dig lite.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Hej!

Det är i sig inte tokviktigt att höjden på alla elementen är helt perfekt. Jag antar att du ändå gjuter med laser, så då sätter du ju höjden med den och och inte med kantelementen.

Om skarvarna ser skumma ut för ögat så försök att stoppa under lite smågrus på de låga elementen. De som är höga måste du ju lyfta bort helt och skrapa under hela elementet.

Hoppas detta hjälpt dig lite.
Japp det gör det .
Jag tänkte gjuta med vibrationsfri betong . Och behöver då ingen laser ? Eller ?
Jag har köpt en laser hur som helst ,men vet dock inte hur du använder den ihop med vibrationsfri cement/betong. :-/
 
Jo det är klart att man måste ha en laser för att kontrollera höjden på plattan! Man använder lasern på precis samma sätt som med "vanlig" betong elle betong med flyttillsats i...

Även om vebrationsfri betong är lös, så är den inte så lös att den flyter ut i hela formen själv...
 
Magnus_Nordmark skrev:
Jo det är klart att man måste ha en laser för att kontrollera höjden på plattan! Man använder lasern på precis samma sätt som med "vanlig" betong elle betong med flyttillsats i...

Även om vebrationsfri betong är lös, så är den inte så lös att den flyter ut i hela formen själv...
Tackar Magnus.
Spenderade eftermiddagen idag till att justera ned dom höga elementen differansen är nu 7mm ;D.

Lägger man en träplatta på betongen under gjutningen och lasrar av den ,jämnar sen ut med raka eller ? Kan man gå i med gummistövlar ? svårt att nå i mitten annars :-/
 
Draven skrev:
Tackar Magnus.
Spenderade eftermiddagen idag till att justera ned dom höga elementen differansen är nu 7mm  ;D.

Lägger man en träplatta på betongen under gjutningen och lasrar av den ,jämnar sen ut med raka eller ? Kan man gå i med gummistövlar ? svårt att nå i mitten annars  :-/
Låter fint det!

Hmm, lite att lära innan gjutnign hör jag, men det ordnar vi.. Ja gummistövlar är ett måste, det är bara att klampa på i betongen!

Lägg ut betongen med rännan liksom i "drag" tvärs över plattan. Eftersom d har vibbfri betong som flyter väldigt lätt kan du behöva lägga 4-5 meter innan kanten håller sig okej. Du kan då gå efter och justera de två första metrarna av betongytan. Använd en raka och "gunga" ner betongen så att den flyter ut (ingen idé att dra i betongen, det räcker att gunga så flyter den iväg). Till lasern använder du en vanlig lasersticka med en gjutfot på. Gjutfoten är som en kvadratisk (ca 40x40cm) glasfiberfot som sätts på stången. Innan gjutningen så "nollar" du lasern genom att sätta stången (med foten påmonterad) på formens högsta punkt och justera in mottagaren till nolläge.

Var noga när du mäter betongytan att du sätter ner stickan på samma sätt varje gång. Det är annars lätt att få fel höjd om du antingen trycker ner den eller om du bara ställer den på stenarna i betongen. När du sätter ner den ska du göra det såpass hårt att du känner att den precis liksom sugs fast i betongen. Inte hårdare. Var också noga med att hålla stången exakt lodrät! Lite lutning ger stort fel på höjden.

När du lagt ut betong över hela plattan är det dags at sloda ytan. Gör detta på två håll.. först på längden (då du kan gå i betongen) och sedan på tvären (då står du utanför formen för att inte kliva i den slodade betongen. Slodningen kan du gör ai princip direkt när utläggningen är klar.

Eftersom plattan är så stor så rekommenderar jag nästan att du försöker få hjälp av nån som har gjutit fört. Inte för att jag inte tror du klarar det, men det är liksom lite mer än att bara "köra på" om du förstår.. Det kan lätt bli dyrt om plattan blir ojämn...

Hoppas mitt svar var bra.. =)

//Magnus
 
;D
Tackar.
Jo jag ska ta hjälp av ett proffs också. Nu kommer vi inte att använda "ränna" utan slang eftersom bilen ej kommer tillräckligt nära, men det har nog ingen betydelse..
 
Nu var det en gjut kille som sa "varför tar du vibrationsfri betong? "
Öh !
Jo ,du har ju lättare att fixa till fall m,m för golvbrunnar med den vanliga betongen.

Personligen tycker jag det skulle bli smidigare med vibfri man slipper ju vibrator ...
 
Det är ju mycket enklare att få till en bra yta med den vibbfria betongen.
 
Ja det är enklare att få en jämn platta med vibbfri betong, och utläggningen är lite smidigare. Däremot kna det vara något knivigare att få till fall och sådant eftersom betongen först är jättelös och sen smäller det till med härdningen. Så var vaksam och fixa fallen i rätt läge!
 
Magnus . När kan jag börja mura på sulan ? Hur lång är brinn/härd tiden ?
 
Draven skrev:
Magnus . När kan jag börja mura på sulan ? Hur lång är brinn/härd tiden ?
om det bara är en sula (upp till en halvmeter) du ska mura så kan du göra det dagen efter.. En sån sula innebär ju inga större belastningar, så det är lugnt...
 
Magnus_Nordmark skrev:
om det bara är en sula (upp till en halvmeter) du ska mura så kan du göra det dagen efter.. En sån sula innebär ju inga större belastningar, så det är lugnt...
Nja det är lättbetong väggar vi ska mura ca 25kg /st 2,4m upp.
Sen undrar jag hur stort hål jag ska göra i cellplasten för golvbrunnarna 50x50cm samt 20cm djup ? Det är 7st golvbrunnar som ska gjutas fast. HUr mycket cement och sand kan behövas tro ? Behövs en blandare eller räcker det med en större hink ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.