Hej!

Har en liten fråga. Jag har idag ett garage/verkstad som är byggt av blåbetong. Platta på marken och isolerat i tak. Nu har jag funderingar på om jag skulle isolera väggarna inifrån med 70 mm. Är detta nödvändigt eller håller betongen värmen dugligt i sig. Ska sätta in en värmepump som kommer att köras när jag är i garaget. Idag finns ingen puts på insidan av garaget så antingen får jag putsa hela insidan eller regla upp, isolera och gipsa. Vad hade ni gjort? Alla åsikter och erfarenheter tas gladeligen emot.
 
Jag skulle ha gjort precis som jag just har gjort :) Jag har ett likadant garage som jag reglat upp på utsidan (45x95) och lagt nya takåsar (45x195) (åsar kallas dom alla fall när taket lutar åt bara ett håll har jag förstått, men om det blir takåsar i flertal vet jag inte :)) isolerat och spikat panel samt lagt nytt råspånttak med plåt. Tänker värma med luft/luft pump. Böt gargeporten också när jag ändå va i gång till en som ska isolera bra upp till -18.
Rätt mycket jobb men om Du annars ska putsa innerväggen och regla/isolera/gipsa så är det inte så stor skillnad. Jag var rädd om innerutrymmet ville har så stort som möjligt därför valde jag att fixa utsidan, putsen hade spruckit också så nåt måste ändå göras.
 
Tack för tipset. Jag får se hur jag gör. Blir lite onödigt krångligt att isolera utifrån då garaget är ihopbyggt med stort vedskjul plus ett annat utrymme som jag inte tänkt att isolera. Kommer nog se konstigt ut om jag bara bygger på garaget. Förmodligen kommer projektet inte bli av förrän till våren så jag har en stund att fundera. Du får gärna berätta sen hur det varit i vintras för din del, om isoleringen räckt till, vilken pump du kört osv.
 
Lite olika förutsättningar där. Ska försöka komma ihåg att återkomma till våren med rapport om det funkat som tänkt. Men killen som hjälper mej me pumpen har ett eget "garage" på 80 m2 som han värmer med 2 luft/luft pumpar så det borde ju fungera även hos mej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.