Vi har precis blivit ägare till ett hus med källare byggt -33. Besiktningsmannen rekommenderade att vi skulle dränera om huset med tanke på att huset var så pass gammalt.

Källaren är delvis inredd, gillestuga + sovrum (80-talet). I dessa två rum kan man känna en svag unken källarlukt. Eftersom renoveringen är en riskkonstruktion ringde det varningsklockor ang. fukt.

För att få svart på vitt bestämde jag mig för att riva ner väggen + golvet, ska ändå inte använda det på ett antal år. Väggen bestod av regel dikt mot betong, 15 cm isolering + plast utanpå, spånskiva, tapet. Golvet bestod av platonmatta (tror jag), frigolit, spånskiva, heltäckningsmatta. En massa frigolit intryckt i skarven mellan golvn och vägg. Stiftade reglarna med en fuktmätare och fick värden runt 14-15 % vilket är bra. Inga synliga fuktfläckar vilket borde innebära att jag klarar mig undan en omdränering eller? Nu vet jag inte hur resten ser ut men huset ligger lite sluttande och den väggen är mest utsatt.

Nu till min stora fråga. Lukten verkar komma från utrymmet mellan plattan och väggen, luktar inte mögel utan mer unken potatiskällare. Kan det vara så att den föregående ägaren täppt till för mycket, alltså dålig ventilation? Har satt in en avfuktare men räcker det? Någon som har synpunkter eller ideér? Har även planer på att installera golvvärme, kan det ev hjälpa mot lukten?

Erkjo
 
Välkommen till Byggahus...

Ett exempel från vårt hus med källare från 1945, allt vi gjorde för att få bort den unkna källardoften var att dränera.

Bygga om, riva ut och ändra ventilation/värme påbörjade vi först efteråt.
 
Tror inte du behöver dränera om :).
Storst fuktvandring i en källare är alltid i skarven mellan golv och vägg så det är inget ovanligt att det luktar instängt källare där. Det är markfukten som sakta vandrar in och det kan du inte dränera dej ifrån.
Börja med att vädra, ventilera bättre, byta mattan kanske? och se om dräneringen verkligen behövs efter detta :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Köpte hus från -51 med källare. Tänkte så här. Ska jag någon gång gräva upp tomten så gör jag det med detsamma. Med andra ord så dränerade jag direkt. Men jag använder min källare mycket och har full värme där.

Vill du testa att inte dränera gör som gaia sa. Riv ut allt som kan hålla kvar lukten. Alla mattor, golv även tapeter om det finns. Inga organiska material mot golv eller väggar.
Kolla över ventilationen och sätt på lite värme i källaren. Min erfarenhet är att värme och ventilation torkar upp bättre en avfuktare (sommaren undantagen).
 
Helst vill jag undvika en omdränering eftersom det kommer bli kostsamt. Bor centralt i ett samhälle med trottoarer intill husknuten.

Håller på för fullt att ta ut allt organiskt material. Kan det hjälpa att sätta in en paxfläkt för att få bort lukten?

MVH Erkjo
 
Redigerat:
En paxfläkt hjälper till att drag ut luft, du måste släppa in luft också.
Om det tar bort lukten vet jag ej.

Ventilera enligt principen frånluftfläkt i fuktiga rum som tex tvättstuga och tillluft i tex gillestuga mm.
Ökar du undertrycket i källaren ökar risken att du drar in markradon genom springer i grunden.
 
Hej ja har för ett år sen dränerat om vårat hus, har gillestuga med "trä" material reglar vet ja inte hur dom är satt men kan känna viss lukt äver efter dränering.. men ja dränerade av helt andra orsaker mer för att huset va byggt 55 och förr el senare måste det göras,. tyckte att det va lika bra innan man bygger ny altan osv,.. men brist på ventilation ökar ju lukten och i mitt fall så tror ja viss lukt finns kvar i bygg materialet som man annvände,..
 
Gaia har fel som säger att det inte går att dränera bort fukt. Om du lägger dränröret väl under plattan går vattnet dit. Det följer nämligen "minsta motståndets lag" samt tyngdlagen. Viss kappilärverkan kommer man aldrig ifrån, men med platon el,dyl, blir det knappt mätbart.
Verkar dock som om dina problem inte verkar så allvarliga. Följ puu:s råd och skapa övertryck i källaren och riv ut gammalt som luktar.
mvh Johan
 
B
kolla luft cirkulation först innan du börjar gräva.
kanske dammsuga i alla ventiler. sätta dit nya filter(extra viktigt om ni är oroliga för pollen).
 
Tror inte heller att det är några stora problem. Var i kontakt med en fuktfirma förra veckan och mycket handlar ju om sunt förnuft, ventilation, inga organiska material mot betongen m.m. Efter jag har rivit ut allt material ska jag rengöra ordentligt så får vi se om det fortfarande luktar. Tack för alla tips & råd.

Erkjo
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.