Hej jag undrar om någon kan reda ut hur man ska isolera en friggebod, vi byggde en i somras men hann inte helt klart utan anlitade en snickare som skulle avsluta insidan.
Vi hade isolerat och påbörjat att klä insidan med plast, detta tyckte snickaren var fel då det var en ouppvärmd boda. dock finns det planer på att inreda denna till en boda där man kan sova, el är indraget.
snickarens förslag var att sätta tjärpapp ( vet ej det rätta namnet) mellan panel och isolering.
Detta skulle innebära att vi får riva ut isoleringen och pilla in papp i alla facken vilket kommer att ta sin lilla tid.och det kommer inte att bli tätt.
Kom med tankar och ideér. för och emot plast på insidan eller papp på utsidan.
ställ frågor om ni inet hajar vad jag menar.

Nicke
 
J
Aldrig fuktspärr om man inte tänker ha minst 10-12c även på vintern.

Du bjuder in fuktskadorna.
 
Om ni inte skall ha permanent uppvärmning så skall ni inte ha plast !

Vindpapp - är nog det du är ute efter.
Men egentligen räcker det med vindpapp på utsidan, isoleringen klarar sig med bara spån/gips på insidan...
Så väggen bör byggas såhär, utifrån:
Panel, luftspalt,vindpapp,isolering,skiva

/K
 
F
Men hur går det då om man senare bestämmer sig för att tex göra om till gästrum och ha uppvärmt på vintern?
 
fsn skrev:
Men hur går det då om man senare bestämmer sig för att tex göra om till gästrum och ha uppvärmt på vintern?
Lite beronde på isoleringsgrad så bör det inte vara några problem.
Har du väldigt tjock isolering (säg >170mm mineralull) och använder stugan helt permanent med matlagning och duschning osv så kan man förlora isoleringsförmåga eftersom den kan bli fuktig.

Tillfälliga vintervistelser är inga som helst problem.

Vill du vara riktigt säker så använd plast och håll stugan permanent uppvärmde till minst 10 grader (dyrt och inte så miljövänligt), eller isolera utan plast med cellulosa som tillåter fuktvandring.

Annars funkar 95-120mm glasfiber utmärkt för tillfällig användning.
Vi har 95 mm i vägg och 170mm i tak på landet utan plast - eftersom jag byggde stugan för kallställning. Vi brukar dock ha 3-5 gr underhållsvärme (men är vi inte där så fuktbelastas inte stugan)

/K
 
Ångbroms kanske vore en tanke här om du har planer att framöver ha konstant uppvärmning. Tillåter fuktvandring som klaskarlsson också beskriver.
 
Jag har isolerat min friggebod, väggar, golv och tak! Eftersom den var uppsatt utan isolering fick jag utgå från det jag had! Satte b l a upp vindskivor underifrån. Jag frågade flera personer med erfarenhet innan och alla svaren varierade kraftigt. Jag drog i alla fall slutsaten att jag inte skulle ha någon ånspärr (se äv. svar ovan), däremot lade jag i vindpapp. Jag lade det mellan reglarna och vek upp på sidorna (satte fast dessa med häftklammer). Än så länge har jag inte varit där på vintern och skulle det hända så räcker det säkert. Man känner på hösten att det räcker med lite sol för att det skall värmas upp - det är ju så litet. Det känns lite onödigt med en massa extra isolering när man i princip aldrig sätter på värmen. Jag har 95 cm överallt - (fast jag är ju inget proffs).
 
95 cm isolering var en sjuh*lvetes isolering! ;)

Välkommen till forumet! :)
 
  • Gilla
  • Haha
DanneDarko och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.