Hittar endast äldre trådar på erfarenheter av Björklidenhus. Är det någon som nyss har byggt ett Björklidenhus i Favoritserien? Vi skall troligtvis bygga villa Frisk 90 m2 med förhöjt väggliv och takkupa. Är det något som ni i eftarhand har ångrat er att ni inte tog eller tog med?
 
Vi håller på att bygga med björklidenhus. Vi bygger en omgjord variant av villa listig gjort om planlösningen lite + att vi lagt till så vi får in inredningsbar övervåning också.
Vi har varit jätte nöjda med Björkliden än så länge.
Är det något speciellt du vill veta så är det bara fråga på=)
vi har även en blogg du kan få kolla in där vi skriver mer om bygget..
Känns som om man får mkt för pengarna av björklidenhus.
 
Är för tillfället inblandad i ett projekt med Björklidenhus som leverantör, och har pratat en del fram och tillbaka med säljchefen, och hade för någon vecka sedan uppstartsmöte med deras projektledare, och tycker att de gör ett väldigt bra och proffsigt intryck, men som sagt kåken är ej på plats, jag hoppas att resten av erfarenheterna blir lika positiva...
 
Johajihijäärvi
Har Ni tittat vidare på pris på Frisk? Fått något pris på detta?
Med eller utan inredd vind?
Är också nyfiken på denna,
 
Vi är i stort sett klara för att skriva på. Vi har tagit bort det lilla rummet i vardagsrummet och ska bygga köksö. Altandörren flyttas till köket (så man kan placera köksbordet framför fönsterpartiet. Just nu funderar vi på om man ska "vanda" en till garderob mot köket för att få mer förvaring i köket. Vi köper utan inredd vind och ska bygga garage själva. Vi har haft lång debatt angående att få slätt innertak i vardagsrummet (blir mkt plattor annars) och jag tror att det ska gå igenom.
Den eviga frågan inför byggnation är också om man ska ta deras frånluftspump eller om man ska byta upp sig till bergvärme eller dyl?
Eva och David har ni lyckas påverka pågående byggnation eller är det vad man bestämt sig på kontraktet som gäller. T.ex. om ni vill ha ett extra eluttag i vardagsrummet har det gått att få till eller är det struligt?
 
Hej, skall också bygga med björklidenhus, en villa Frisk med förhöjt väggliv. Vi bestämde oss för detta i februari och nu har det gått 6 månader med pappersjobb, ritningar, bygglov, bankmöten mm. Skall göra slutbeställningen i morgon och hoppas att allt kommer igång ASAP. Datumen vi fått då de skall vara klart är v.10 nästa år (2010). Än så länge har vi mest bra erfarenheter från Björklidenhus, om man skall klaga på något så skulle de va att de är lite sega, alltifrån säljarna till folket på huvudkontoret, att rita om en liiiiiten detalj kan ta många många veckor för dem.. Hoppas dock de flyter på bra nu framöver.

Jag återkommer med mer info snart.
 
Nu har vi skrivit på för ett Björklidenhus Frisk. Vi kommer ta förhöjt väggliv och kupa samt förlänga huset en takstol (1,2m). Detta för att få takkupan centrerad på framsidan (vilket vi snöpligt fick reda på vid kontraktskrivning att vi inte skulle få med 90 m2 huset). Vi tar IVT 490:n som ingår då Björkliden endast drar av 18 000 :- för pumpen och installation. Då pumpen kostar ca. 35 000 :- + installation blev den kvar trots att den är lite för klen för husvolymen. Det får bli en senare uppgradering till bergvärme eller likvärdigt. Nu gäller det bara att få eld på Uppsala kommuns bygglovshandläggare.
 
Vi har inte haft några problem med att det har varit segt med björklidenhus.
Vi har gjort en hel del ändringar i både planlösning, valt egna tapeter mm och allt har fungerat super smidigt=)

Det är bara att ligga på kommunen vi fick vårat bygglov på 1 1/2 vecka men då ringde jag upp och var rätt "trevlig" och frågade hur det gick och så ett par gånger.
Johajihijäärvi: Vi har kunnat påverka en del vi har bett om att få en extra vattenutkastare på utsidan av huset + extra eluttag på utsidan av huset samt i köket har inte vartit några problem.
 
evadavid skrev:
Vi håller på att bygga med björklidenhus. Vi bygger en omgjord variant av villa listig gjort om planlösningen lite + att vi lagt till så vi får in inredningsbar övervåning också.
Vi har varit jätte nöjda med Björkliden än så länge.
Är det något speciellt du vill veta så är det bara fråga på=)
vi har även en blogg du kan få kolla in där vi skriver mer om bygget..
Känns som om man får mkt för pengarna av björklidenhus.
Var hittar man er blogg?
 
Finns det någon som har Björklidenhus som bor i närheten av Göteborg / Halland?
Jag skulle jätte gärna vilja se ett i verkligheten innan man bestämmer sig.

/Peter
 
Hej - jag är också intresserad av Björklidenhus. har egentligen ställt dem åt sidan, men hittade katalogen och började fundera på dem på nytt. I förra höstens katalog fanns ett antal hus som jag inte längre hittar på deras hemsida. bl.a. Ekgården. Är det så att de har slutat med allt förutom favoritserien?
Hur är känslan i Björkliden-husen? Själv är jag känslig för det som känns "plastigt" och vill ha det gediget och äkta. Ni som bor i Björklidenhus - vad säger ni?
Att göra ändringar på husmodellerna - hur pass mycket dyrare blir det+
Ni som bygger/byggt söder om Stockholm - vad har ni för erfarenheter av företaget?
Många frågor - tacksam för svar på åtminstone några!:)
 
det jag reagerade på med besvikelse på björklidenhus var att dom utifrån såg så billiga ut. "Klenare" än älvsbyhus t ex. Jag gillar verkligen ä-hus kraftiga rustika look, sedan ÄR dom kanske inte så rejäla som dom ser ut så det är kanske tvärtom med björkliden - men dom såg billigare o "klenare" ut - synd. Detta hus var ett litet enplan dom byggt utanför kungälv o det är det enda jag sett irl.
 
Håller med familjen Friberg. Säljaren är jättebra men vilken tid allt tar.... Vi har väntat på pris för alternativ värmepump ett bra tag nu. Förhoppningsvis får vi in bygglovshandlingarna denna vecka!! (skulle varit inne innan semestern hade vi tänkt menmen).
 
Vi funderar också på att bygga hus och har tittat lite på Björkliden. Visste inte att man kunde välja att få förhöjt väggliv, vad kostar det? Har tittat mest på villa Härlig men skulle vilja ändra lite i planlösningen, har fått uppfattningen att det inte är omöjligt men kanske kostar en del? Är det ingen som har bilder på ett hus med förhöjt väggliv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.