Har en gammal 70-tals brun matta infasad i trappstegen. Nu vill vi antingen byta mattan till en ny eller på något sätt skapa nya inlägg av trä. Jag kollade trappan och trapp nosen är inte spikad utan i trappsteget har fasats ur. Två småttingar hemma så det kanske är att föredra en hy matta. Någon som har tips på vilket träslag, sätt man skulle kunna skapa nya inlägg av trä? Hade tänkt måla stegen svarta. Så här ser det ut.

trappa2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


trappa1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC02379.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Hej,
Precis så ser vår trappa också ut, bortsett från att det inte ligger heltäckningsmatta utan plastmatta i nedfasningen. Och jag vill också göra något åt vår trappa (eftersom plastmattan har släppt och därmed innebär viss snubbelrisk, samt är förbaskat ful...).
Eftersom trappnosen är ek (ser din också ut att vara) har jag funderat på att lägga ekparkett (oljad eller lackad?) i trappan, men är osäker på hur jag ska göra vid läggningen. Eftersom mattan är nedsänkt i steget går det ju inte att bara ta bort den och sedan lägga parketten över - då lär golvet gå sönder på mitten där det sviktar. Innan man kan lägga parkett måste man nog fylla i steget med något. Men vad?????? Och det går inte att lägga parketten direkt över mattan, eftersom den bubblar upp....

Har också småbarn hemma, så jag funderar på om man kan lägga något textilt, men är det bara att limma i så fall??? Dämpar textilt golv i trappan dunsar och steg?
 
L
Ta bort mattan och slipa ner fasen. Eken är ju ett fint träslag och skall väl synas, tycker jag. Och "småttingar" har i alla tider gått i trätrappa utan större olyckor.
 
aolsson71 skrev:
Har en gammal 70-tals brun matta infasad i trappstegen. Nu vill vi antingen byta mattan till en ny eller på något sätt skapa nya inlägg av trä. Jag kollade trappan och trapp nosen är inte spikad utan i trappsteget har fasats ur. Två småttingar hemma så det kanske är att föredra en hy matta. Någon som har tips på vilket träslag, sätt man skulle kunna skapa nya inlägg av trä? Hade tänkt måla stegen svarta. Så här ser det ut.QUOTE=aolsson71;902820]

Hej,

Hur går det, har själv precis en sådan trapp med samma typ av matta (orange). Funderar själv om man skall istället för att slipa bort nosen lägga i ett laminat och fylla upp. Sedan blir resten vitt.
 
Redigerat:
Jag hade tänkt att slipa ner nosen. Slipa stegen o därefter lacka.
Detta ska påbörjas nästa helg om allt flyter på som det ska.
Återkommer med resulatet
 
gammal tråd men måste ändå kommentera...
Trappan är inte urfasad det sitter bara en list i framkant som sitter några mm högre än själva steget.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.