Jag har hört ett ryckte om att det nu för tiden har blivit svårare för den som på "det enkla sättet" försöker kopiera en spärrad nyckel. På "den gamla goda tiden", så kunde vem som helst, gå in på närmsta "sko och nyckelservice" och kopiera vilken spärrad ASSA sjustiftnyckel som helst. Men nu för tiden, så har inte "sko och nyckelservice"-företagen dessa ämnen längre, utan dessa finns bara hos riktiga låssmeder, som givetvis inte är intresserade av att förse vem som helst med spärrade nycklar, hur som helst...

Är detta ryckte sant eller inte och vad är i så fall orsaken till att "sko och nyckelservice"-företagen inte längre tar chansen till att tjäna några kronor till på att kopiera även spärrade nycklar?

(Eller varför säljs inte längre spärrade nyckelämnen?)

Vem ligger bakom eller hur blev det ordning på detta?

Eller har jag fel?
 
700 elelr 7-stift är inget spärrat system. Silca mfl är stora tillverkare av ämnen och manskiner. Visst det är möjligt att Assa har dragit in en del möjligheter till att köpa vissa 700-nyckelprofiler. Det har alltid vart en kamp mellan låssmederna och klackbarerna eftersom låssmederna försöker hålla gamla spärrade system fortsatt spärrade medans klackbarerna me glädje gjorde kopior.

Men innan jag säger sista ordet så skall jag gräva vidare i det.
 
Spärrade ämnen har alla låsfirmor, så har det varit länge. Du ska ta vissa licenser för att få tillgång till dessa ämnen. Du får också bara ha de ämnen som ofattar det system som du har serviceavtal med.

Att det är så beror på att du ska ha fullservice gentemot din kund, bygga cylindrar och underhålla ett låssystem.

Alla klackbarer har inte den möjligheten, och vill inte ha den utom att göra nycklar. Följdaktligen så tillverkas inga piratämnen till skyddade ämnen. Silca tillverkar nästan alla ämnen till Kaba o Assa. De gör även flest piratämnen. Silaca ägs av Kaba...
 
Men finns det inte någon fristående nyckelämnestillverkare, som kommit på iden att tillverka piratämnen av ASSA:s spärrade 700-profiler?

Och varför gick det lätt att kopiera spärrade sjuskiftnycklar för 20 år sedan, men inte i dag?
 
Somsakt.. Assa twin mfl är spärrade ock måste köpas med licens, 700 mfl har inget patent kvar vilket gör att silca har dessa ämnen. Men som jag skrev, vet inte hur bundis vissa klackbarer är med assa.
 
OK, så en vacker dag i framtiden (då nästa patent gått ut), så kan man kanske kopiera twin-nycklar i närmsta klackbar?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv försökt gå "den enkla vägen", då jag behöver fler exemplar av en ASSA-sjustiftsnyckel (som jag tror är dyr/krånglig att köpa av fastighetsägaren).

Men flera olika klackbarer har gått bet på att hitta rätt ämne...

Någon som kan tipsa om en klackbar som har ett bra sortiment av "spärrade" ASSA sjustiftsämnen?
 
700 seriens ämne är inte spärrade. Dock finns det väldigt många profiler så klackbarer tar bara hem de vanligaste.... Vänd dig du till en låssmed så fixar han säkert det.
 
Nu är jag lite osäker på vad som menas med spärrad. Det är väl inte enbart tekniken som begränsar, spärrad är spärrad så att säga. Jag köpte själv senast 10 st cylidrar och fick med 3 nycklar, jag menade att det var inga problem med antalet nycklar utan det bara att fixa fler. Fick då till svar att detta torligvis inte skulle funka. Har det hänt något på nyckelkopieringsmarkanaden som man bör känna till? Att som ägare till orginalnyckeln nekas kopiering låter konstigt.
 
Köper du standardcylindrar 700 så får du något som kallas HH profil. På nyckeln är det sämplat OFG + 5 siffror. Där kan du göra vad du vill och hur mycket.

Sedan finns det system innom bostadssektorn där nycklarna "ser" likadana ut men det skiljer i profilen. Dessa ämnen är inte spärrade men det finns många av dem så alla låssmeder har inte alla profiler och sällan klackbarer.

När det gäller Assa så har de twin-serien, dessa förekommer oftast i kontor eller flerbostadshus, desa nycklar har även en sidkod. Nycklarna känns igen på att de är kantiga. Twin-serien har Assa patent och kontroll över och det är inte tillåtet att tillverka ämnen eller nycklar på ämnen du inte har licens på. De har även ett nytt system som heter DP, där varje låssmed får fräsa sidkoden själv.

Kaba, GeGe och Evva har liknande upplägg..

Att du har en orginalnyckel gör inte att du får kopiera hur som helst om ämnet är spärrat. Systemägaren vill ju ha kontroll hur många nycklar som är i omlopp. De är numrerade. Den dag du lämnar tillbaka nycklarna till "din" bostad så ska ju den som ta över veta att du inte har extra nycklar, genom att kolla nummerföljden
 
JPM skrev:
700 seriens ämne är inte spärrade. Dock finns det väldigt många profiler så klackbarer tar bara hem de vanligaste.... Vänd dig du till en låssmed så fixar han säkert det.
Kommer inte låssmeden då att neka mig att kopiera med förevändningen att nyckeln är spärrad och bara systemansvarig får kopiera?
 
Har låssmeden eller klackbaren rätt 700 ämne så kan han kopiera. Låssmeden kan även beställa delningar till cylinder om det är ett system
 
Jag behövde en till KABA nyckel och löste det med rekvisition från systemägaren att jag hade rätt att kopiera en till nyckel som jag sedan betalade direkt till Låssmeden. Låssmeden uppdaterade registret med min nya nyckel. inte så svårt alla gånger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.