Hej!

Har lite tryckluftsprylar i form av avskiljare, manometer och regulator lite semifast installerat i källaren. Har byggt ihop prylarna med standard mässingskopplingar ala VVS och tätat gängorna med lin och locherpasta (i detta fallet Unipak). Kopplingarna är helt täta så den biten fungerar bra, även om tillverkaren av Unipak verkar rekommendera deras pasta Multipak till tryckluft. Nu till mitt problem:

Vissa av tätningarna skulle jag vilja "låsa" så att de ej kan rotera. Vad ska jag använda för gängtätning som både tätar och låser?

På min kompressor är alla gängor tätade med något klibbigt guck som verkar fylla denna funktion.
 
Loctite tätar och låser hittas hos järn/bildels butiker m.m

mvh pr95
ps finns i olika hårt låsande varianter
 
Locite har jag nog någon flaska nere i källaren. Du säger alltså att det räcker för att få det tätt? Det måste jag testa!
 
Det finns många varianter av Loctite, alla är inte främst till för att täta utan är mer för att låsa. Jag vet inte hur stor skillnaden är men jag köpte en flaska speciellt för tätning av bla pneumatik. Det var väl en 6 månader sedan jag la på det och det verkar fungera bra än så länge. Betydligt smidigare än att joxa med tejp eller lin mm. Ivarjefall för en som mig som aldrig kan få en vanlig vattenledning tät.

Den verkar låsa ganska bra också men det gick att dra loss med viss ansträngning och långa nycklar. (Ja, jag monterade naturligtvis fel nippel på ett ställe och upptäckte det först när den fått härda efter de angivna timmarna.)

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet men jag kan kolla flaskan därhemma. Den var hutlöst dyr när man som jag bara skulle ha några droppar...
 
Redigerat:
Du får gärna kolla vilken produkt det är, låter som den lösning jag är ute efter.
 
phl skrev:
Du får gärna kolla vilken produkt det är, låter som den lösning jag är ute efter.
Ursäkta, jag glömde titta efter och var ute på kundbesök igår. Jag står tyvärr utan internet därhemma sedan 26:e Augusti, väntar fortfarande på att Telia skall gräva upp kabeln och laga... Jag kan altså bara kolla forumet från jobbet.

Jag kan försöka få med mig flaskan till jobbet på Måndag. Håller du möjligen till i Lund så får du gärna komma och "låna" en slurk. Den kostade nog > 400:- och lär väl ändå bara stå och torka hemma hos mig. Skicka PM om du är intresserad.
 
Loctite verkar rekommendera produkten Loctite 542 för gängtätning. Kostar säkert vansinnigt mycket på de flesta ställena (alla Loctites gänglåsningar gör iaf det). Såg att DUAB hade en liten flaska 542 för runt 250pix. Helt överkomligt men tyvärr tillkommer ju frakt. Får kolla någon affär vid tillfälle eller helt enkelt testa vanlig gänglåsning som Springare tipsar om. Har en flaska svag Loctite men den tror jag är för svag för mitt behov.
 
Jag köpte min flaska på Rinkaby rör. Ligger det inte i Skåne? Den kostar 167 spänn. Håller tätt på gängade delar som inte är kromade eller förnicklade. Då läcker det. I alla fall på vattenledningssystem.
 
Använde det här under många år. Tätar mot vatten, luft, diesel och bensin. Ren eller kromad mässing.

fototekniks.jpg

per
 
mattiasp skrev:
Jag köpte min flaska på Rinkaby rör. Ligger det inte i Skåne? Den kostar 167 spänn. Håller tätt på gängade delar som inte är kromade eller förnicklade. Då läcker det. I alla fall på vattenledningssystem.
Var ju inte så blodigt dyrt. Låser det mot oavsiktlig vridning av skarven såsom vanlig gänglåsning gör?
 
Jodå, det låser som vanlig gänglåsning, men om det är kromat eller förnicklat så fäster inte geggan och det blir ingen fason på någonting. Å andra sidan är väl pyspunka på ett tryckluftsystem mindre kritiskt än om det hade varit vatten eller villaolja eller något annat otäckt. 50 ml flaskan räcker nog en livstid för mig.
 
Det stämmer att det är Loctite 542 som jag använt. Verkar som sagt fungera bra och jag fick ta i ganska bra för att kunna dra loss prylarna igen. Dvs du lär inte lossa dem oavsiktligt men det går om man måste.
 
Fick "låna" jacs Loctite 542 och har nu byggt om hela tryckluftsanläggningen. Borstade bort allt gammalt lin och rengjorde sedan gängorna med tandborste och T-sprit. På med Loctite två gängvarv och sedan i med gängorna. Blev givetvis helt tätt utan slabb eller annat! Mitt system är nu helt tätt.
 
Kul att det funkade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.