Ska bygga ett vedskjul och använder färdiga plintar till detta.
Innan jag fått alla i korrekt position har hålen blivit ganska stora....

Vad är bäst att fylla igen med? Grus, singel, makadam, jord...?
Vad får bäst plintarna att sitta?
 
Jag skulle ha kört med grus eller liknande. Det ska ju inte vara någon sidledes belastning på plintarna så huvudsaken är att du inte fyller med något som kan få plintarna att röra på sig, typ jord.
 
Krossgrus typ 0-18 eller nått sånt är ju det absolut stadigaste
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Gör som mats säger. Allt annat är dåligt! mvh Johan
 
Jag brukar göra så här. Gräv gropar för plintarna. Se till att botten i hålet är "orört packat" underlag. Ingen ny opackad fyllning. Häng alla plintar i det regelverk du tänkt använda. Väg av alltihopa. Fyll sedan botten på alla hål så att plinten omsluts och får en klack ca 10 cm att stå på. Allt blir fixerat precis där du vill har det. Fyll åter med vad som helst.
 
Har kört med en cementplatta i botten(Modell mindre vacker) att ställa tub borra armering igenom sen kaka på det...sen är det bara fylla igen med vad du vill:)
Annars går det bra med makadamvarianten också

Mvh
 
Redigerat:
Ser att tråden är några år... har dock en fundering kring vad som är lämplig fyllning runt gjutrör.

Förstår att sten/grus är ett alternativ men där jag befinner mig i norrland så består marken mest av lera och mycket vatten. Om återfyllnad är sten får man då inte problem med rubbningar av plint under kalla perioden, tjäle? Kylan måste väl lättare kunna krypa ned till större djup då sten inte är så isolerande.

Om leran återfylls kring plintarna som tidigare grävts upp borde väl det isolera lite bättre, eller?
Helst skulle jag vilja kunna stoppa ned lite isolering kring plintarna men är lite svårt att gräva på stor yta pga. större stenar ofta påträffas väldigt olägligt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.