Jag har fått chans på ett gammalt vattenkraftverk som verkligen är på väg mot de sälla "våtmarkerna". Men man kanske kan renovera det! Jag kan inget om turbiner med verkar vara normalbegåvad med händighet (tycker iallafall frugan!). Någon som vet var man kan läsa på om småskaliga vattenkraftverk, generatorer och turbiner (har hört att det är en francisturbin), eller om det finns någon bra bok för nybörjaren?
 
Skulle tippa att det är kringutrustningen som ger upp och inte själva turbinen. Överväg att köpa och riva skiten och återställa vattendraget. Småskalig vattenkraft är ett otyg för ekosystemen i 9 fall av 10. Troligen är det också ganska stor fallhöjd den förstör eftersom det är en Francis och inte en Kaplan.
 
Skicka ett PM till Staffan 2000 som är inblandad i ett liknande projekt bara 5 poster ner i detta forum och byt information med varandra.

Protte
 
Skicka ett PM till Staffan 2000 som är inblandad i ett liknande projekt bara 5 poster ner i detta forum och byt information med varandra.

Protte
 
Staffans2000
LinaoMarkus skrev:
Skulle tippa att det är kringutrustningen som ger upp och inte själva turbinen. Överväg att köpa och riva skiten och återställa vattendraget. Småskalig vattenkraft är ett otyg för ekosystemen i 9 fall av 10. Troligen är det också ganska stor fallhöjd den förstör eftersom det är en Francis och inte en Kaplan.
Vänligen beskriv och motivera miljöproblemen!

Staffan
 
Staffans2000
Hej, LinaoMarkus.
Har läst länken ovan, utan att hitta något ang. små, gamla vattenkraftverks negativa inverkan på miljön.
Min tidigare fråga kvarstår därför.

staffan
 
Tja! Kanske kan du göra ett klipp här ifall du kan få den att fungera tillfredsställande, vet inte i vilket skick den är nu? Tekniska Verken (i Linköping) köpte på sig ett helt gäng runt Östergötland vid en kris för ett tag sen, det är de riktigt glada för nu ;)

Om du vill lära dig lite mer kanske du kan läsa denna bok? http://www.lycknis.se/cmsLycknis/kk.asp?search_word=elkraftteknik , den behandlar kraftelektronik, trefasöverföring, asynkron- och synkronmaskinen, likströmsgeneratorn osv. Troligt att du har någon av dessa i ditt verk. Har du asynkrongenerator kommer du behöva vara ansluten till ett yttre nät för att tillföra reaktiv effekt till magnetiseringen, men det kan avhjälpas med ett kondensatorbatteri, kanske redan finns?

Men du är lite knapphändig om info.. tex. fallhöjd och vattenföring (m3/s). Francisturbiner används i allt mellan 5 och par hundra meter och är definitivt vanligast. Den andra typen, Kaplan, är betydligt dyrare och används i de verk där man vill kunna frekvensanpassa med de justerbara skovlarna efter de olika belastningarna på nätet för att alltid hålla 50Hz.

Men är det elektroniken du behöver renovera eller är det mekaniken (kraftöverföring)?
 
Tack för idéerna, jag återkommer när jag börjat rota i grejerna och jag vet mera om vad som behöver göras. Problemet just nu är att turbinen sitter längst ner i en gammal fallfärdig kvarn, där bjälklaget håller på att ge sig. Hjälm och pannlampa behövs! Behöver nog riva kvarneländet om jag skall känna mig säker på att behålla livhanken...:)
 
Staffans2000
För allt i världen, fotografera kvarnen och dela med dig av bilderna INNAN du river.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.