Såg 2 trevliga buskar på tv4 idag, Storvuxen vide och Röd perukbuske, båda verkar enl. vad jag hittat på nätet nu klara max växtzon 3 och Uppsala är väl oftast 4 eller rent av 5? Vi har ett elefantgräs som växer och frodas inne på gården (hörntomt med husetkroppen i form av ett L) som också har växtzon 3 enl. säljaren. Är det nån som lyckats med Vide- och/eller perukbusken i dessa "nordliga" :D trakter? Kanske nån trädgårdshempulare här kan ge förslag på alternativ annars?? jag är klart händigare med husrenoveringen än med trädgårdens utmaningar :confused:
 
Nu vet jag inget om just Uppsala när det gäller odling men generellt ska man inte stirra sig blind på det där med zoner. Mikroklimatet varierar så mycket. Bor man officiellt i zon IV kan man ofta klara zon III-växter om läget är riktigt soligt och vindskyddat. Ska man å andra sidan plantera något på en skuggig och blåsig nordsida kan man behöva gå upp till zon V-växter...

Sen just det där med elefantgräset ska man kanske inte dra för stora växlar på. Härdighet för perenner (där delarna ovan jord vissnar varje år men rotsystemet övervintrar) resp för vedväxter är olika saker.
 
Perenner resp vedväxter hade jag inte tänkt på men så är det förstås. Verkar inte vara nån lokalboende som provat buskarna heller så det är väl bara att ge upp dom antar jag. Vi bor inte speciellt skyddat utan det blåser som f-n när nordan ligger på, får bli nåt annat.
 
Jag bor strax norr om Uppsala och odlar diverse grejer, Magnolior (zon 1-3), Jättegunnera (zon 1) osv. Det mesta brukar funka!
 
Jo, man får väl prova å se helt enkelt. få se va de blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.