Har ett badrum där jag ska sätta taklister, hade tänkt en mindre hålkälslist men så slog det mig om det går att gera till det i ett rum med snedtak?

Upptill tror jag inte det är nåt problem, men hur blir det nertill där väggen möter snedtaket (inringat) ??
Vill gärna ha nån list nertill också nämligen, för det är ju en glipa mellan kaklet och taket som inte är helt snygg. Kanske kan ta vit silikon där iofs. Men helst inte.
 
  • snedtak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
det där va svårt du. nog kan det gå. du får testa med spill bitar tills du får rätta snittet
 
Mm. vinkeln är ca 32 grader om jag minns rätt.
 
Du ska förkroppa taklisten. Lite svårt att förklara, men den som sitter i snedtaket (mellan tak och stödbensväggen) ska kapas "som vanligt" utan gerning. Sen den som sitter i snedtaket och pekar ner mot stödbensväggen ska geras och förkroppas (karva ur på baksidan) för att passa mot den som sitter på stödbensväggen.
Jag höll på med samma sak i julas och hittade en bra beskrivning på nätet:
http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/gering-taklist.html
 
B
är ju så många vinklar att ha koll på.
dels ingen 45 graders vinkel vägg och tak.
sedan takvinkeln och listerna.
så klart kan du tälja in dom men va försiktig bara.
tänk vars snittet hamnar. gör en liten fusk bit till dom olika hörnen.
och märk dom också så vet vad som är upp och ner, vänster och höger
 
Redigerat av moderator:
Har ett likadant dilemma på ovanvåningen sedan i 2 rum, orkar inte ta tag i det än förrän markplan är klart.. :)

men men ska väl gå att sy ihop på nå vis med MYCKET tålamod och tid..

Ev. så har jag tänkt att använda mig av foglist för att slippa själva takvinklarna, får se hur de blir.

Annars är väl ett tips att utnyttja rotavdraget till en snickare som säkert fixar de där åt dig på en max 1/2 dag :)
 
  • Gilla
bridgett
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.