Müssli skrev:
Jag håller på att läsa in ABL och hittar inte att det är standard att använda brun tråd som fas.
SS 436 40 00 säger under 514.3.Z2 att fasledarna skall "identifieras efter hela sin längd" med brun, svart eller grå.
 
Bo.Siltberg skrev:
SS 436 40 00 säger under 514.3.Z2 att fasledarna skall "identifieras efter hela sin längd" med brun, svart eller grå.
Japp, precis vad jag menade fast jag var otydlig. Det står ju inte att fasen enbart får vara brun, den kan lika gärna vara svart. :)
 
Vid enfas, varför övergick man helt till brun fas 2002 då om inte standarden ändrades?

//Patrik
 
För 30 sedan så diskuterades detta varför kabel hade brun medan installation med FK i rör var svart som fas, kanske någon sorts harmonisering.

Protte
 
Brun som fas.
Svart som första tändtråd.
Vita som mellantrådar i en trappkoppling.
 
Den enda färg som är låst till en funktion är grön/gul som endast får användas till PE, (jord). Praktiskt använder man det enligt el_richard förslag i en nyinstallation. En del tycker att man inte ska använda orange då den liknar den äldre röda jordningen.
 
Själv tycker jag det vore "snyggt" att dra den fasfärg (Brun, Svart eller Grå) som motsvarar respektive fasskenas "färg". F1 = Brun, F2= Svart, F3 = Grå.

I gamla installationer där det är en enda stor blanding av färger iallafall, spelar det ingen roll om man har brun eller svart som fas, det beror väl mest på vad man har "i lager".....
 
PST skrev:
Själv tycker jag det vore "snyggt" att dra den fasfärg (Brun, Svart eller Grå) som motsvarar respektive fasskenas "färg". F1 = Brun, F2= Svart, F3 = Grå.
Tanken är god, men om du läser 305s inlägg, #12, så inser du en svårighet med det. :)

//Patrik
 
Mikael_L
PST skrev:
Själv tycker jag det vore "snyggt" att dra den fasfärg (Brun, Svart eller Grå) som motsvarar respektive fasskenas "färg". F1 = Brun, F2= Svart, F3 = Grå..
Men roligt då... när man har obalans i fasbelastningarna och måste lägga om lite grupper till andra faser. :)
 
Mikael_L skrev:
Men roligt då... när man har obalans i fasbelastningarna och måste lägga om lite grupper till andra faser. :)
Visst, jag skrev bara att jag tyckte det var snyggt, inte att det var perfekt....hehe

(hur ofta behöver man egentligen lastutjämna i säg en lägenhet eller villa där elen planerats rätt från början....)

Men i det fall man har trefasgrupper som matar enfaslaster bör man väl iallafall inte ha alla faserna i samma färg från gruppcentralen.....
Att reservera brun OCH svart OCH grå som obrutna faser i installationen tycker jag är lämpligt... Vitt & orange för annat som mellan- och tändtrådar....

Men det är synd att det inte finns mer kulörer att välja på ... Vinrött skulle väl vara snyggt...eller varför inte flerfärgade kablar där färgerna går tvärs (inte som PE där den går längsmed) som i signalkablar för tele alltså....
 
Redigerat:
PST skrev:
Men det är synd att det inte finns mer kulörer att välja på ... Vinrött skulle väl vara snyggt...eller varför inte flerfärgade kablar där färgerna går tvärs (inte som PE där den går längsmed) som i signalkablar för tele alltså....
håller med om det första, att det skulle finnas fler enfärgade kablar, men flerfärgade ska vi inte ha i installationer, blir lite bilel/klenspännings-varning på det hela, samt att det är bra att den enda "heliga" ledaren är 2färgad.
men violett, rosa (mellantrådar), turkos (som bruten nolla t.ex.), begie, mörk vinröd (som 2:a eller 3:e tändtråd)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.