Har ett felinstallerat värmesystem :mad: utnyttjar inte tankarna på ett bra sätt.

Har en CTC V35
85_dsc_0345panna_1.jpg

3*500L med beredare i ena tanken. Dock så sitter uttaget till värmen kopplad långt ner på tanken. Som det är nu så funkar det med självcirkulation.

85_dsc_0341tankar_1.jpg

Min tanke är att innan vintern så ska det vara om kopplat som nedan. Frågan är då: Kommer det att fungera med självcirkulation eller man behöver flytta upp shunten för att få det att funka?

85_dsc_0341tankar2_1.jpg
 
C
Det borde nog funka, tror jag. Man ska se till så det inte blir några luftfickor (= rör som går upp och ner igen utan avluftning).
 
Det var en riktig spindelväv till rörkoppling. Din omkoppling kommer att fungera bra, luften tar sig ut och uppåt i den varma laddningsledningen.

Jag måste fråga hur har det kunnat bli såhär? Är det en kompetent person som utfört jobbet? Då menar jag inte förmågan att gänga och koppla järnrör utan funktionen av ackumuleringen, ladda till 75% innan värme finns tillgänglig och sen tappa lika mycket i lagring vid urladdning.
 
C
Fast man har massor av varmvatten även om man fettar på allt vad det går med värme. :)
 
Jo det med luften är ju inga problem.

Men min fundering är om det kommer att orka med att suga ned varmvattnet från toppen på tanken till shunten eller man behöver flytta den uppåt, eller man behöver använda pump för att få det till att fungera, pumpen finns där men tycker att då det funkar bra utan att ha den igång nu så skulle det vara smidigt att inte behöva använda den.

Han som gjorde det gick efter inkopplingsschema från ctc men gjorde inte seriekopplingarna som var med på det, var väl ingen av oss som förstod nyttan med det då.
 
Det kommer att funka, men jag är tveksam till att köra på självcirkulation, jag tror att du får problem med regleringen alternativt försämrad lagringskapacitet.

Vad har du för shuntstyrning??
 
OK, då kör jag på att bara flytta tilloppet för shunten som jag ritade in på sista fotot. Som systemet är nu så är det helt ostrypt, så genom att köra självcirkulation så får jag låg returtemp, annars så får jag ju bara strypa ned elementen (blir första vintern i huset för min del, haft det uthyrt tidigare).

Sitter ingen shuntstyrning, men har erfarenhet av CBJ, monterade hos föräldrarna förra sommaren.

Ska antagligen montera in en shunt till för att det finns en liten tillbyggnad med toa som jag vill kunna ha värme på sommaren också för att kunna få bort fuktigheten. Antar att detta utrymme behöver högre framledning än övriga huset också.
 
Jag ser nu i ditt senaste inlägg att du kört med självcirkulation och var nöjd med det och vill fortsätta.
Om du nu ska göra ditt ingrepp för att kunna dra nytta av tankvolymen och samtidigt ha en rimlig funktion utan pumpen, skulle jag råda dig att flytta upp pump och shunt till nivån ovan tanktilloppet. Omkopplingen du ritat in är ju en mycket effektiv spärr för självcirkulation, men det var kanske därför du ställde frågan.

Kanske lämpligt att börja använda pumpen, särskilt om du ska sätta in någon form av automatik för shunten. Som Matss skriver är det inte gynnsamt för regleringen med självcirk, närmast omöjligt utan pumpcirkulation.
 
GK100 skrev:
Jag ser nu i ditt senaste inlägg att du kört med självcirkulation och var nöjd med det och vill fortsätta.
Om du nu ska göra ditt ingrepp för att kunna dra nytta av tankvolymen och samtidigt ha en rimlig funktion utan pumpen, skulle jag råda dig att flytta upp pump och shunt till nivån ovan tanktilloppet. Omkopplingen du ritat in är ju en mycket effektiv spärr för självcirkulation, men det var kanske därför du ställde frågan.

Kanske lämpligt att börja använda pumpen, särskilt om du ska sätta in någon form av automatik för shunten. Som Matss skriver är det inte gynnsamt för regleringen med självcirk, närmast omöjligt utan pumpcirkulation.
Japp det var det jag undrade över, men man ska ju kunna utrycka det i text också :confused: Men det blir väl att man får strypa in radiatorerna och köra med pumpen.
 
C
saabdea skrev:
Japp det var det jag undrade över, men man ska ju kunna utrycka det i text också :confused: Men det blir väl att man får strypa in radiatorerna och köra med pumpen.
Det finns ju en uppfinning som heter termostat. Även om det inte är det effektivaste sättet att köra på, så är det inget större fel på det...
 
cheetah1 skrev:
Det finns ju en uppfinning som heter termostat. Även om det inte är det effektivaste sättet att köra på, så är det inget större fel på det...
Det sitter termostater där, system byggdes för olja för många år sedan utan någon annan reglering.
 
Jag är övertygad om att självcirkulationen kommer att funka lika bra (dåligt?) trots att du flyttar röret som du tänkt. Du kommer nämligen att ha en vattenpelare med kallare vatten i returen från våningen ovanför som trycker på.

Hemma har jag shunten en meter nedaför tanktopp, sen går rören uppåt igen. Det funkar vid strömavbrott om jag öppnar lite på strypventilen.
 
  • Gilla
pyerdarn
  • Laddar…
saabdea skrev:
Det sitter termostater där, system byggdes för olja för många år sedan utan någon annan reglering.
Det är inte direkt optimalt om du vill att tanken ska räcka länge.
 
Matss skrev:
Jag är övertygad om att självcirkulationen kommer att funka lika bra (dåligt?) trots att du flyttar röret som du tänkt. Du kommer nämligen att ha en vattenpelare med kallare vatten i returen från våningen ovanför som trycker på.
Just så, och därför får han ingen förbättring mot nuläget, när kalla nivån når höjden för inkopplingen i shunten stannar det och ingen skillnad blev det. Koppla om och kör pump med andra ord.
 
Just så, och därför får han ingen förbättring mot nuläget, när kalla nivån når höjden för inkopplingen i shunten stannar det och ingen skillnad blev det. Koppla om och kör pump med andra ord.
Jo, då är det som jag antog från början.

Det är inte direkt optimalt om du vill att tanken ska räcka länge.
Japp, jag vet det. Men får prova detta först iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.