Tjenare...

Köpten en begagnad tvättmaskin för några dagar sedan.
Fick problem direkt med den, problemet är att den stannar mitt i programet.

Vrider man på programvredet ett snäpp framåt så kör den vidare. eller den gjorde. det verkar det som! den har blivit värre nu, för nu stannar den även fast man vrider fram i programet.

Jag har kört den drygt 20 gånger. 18 av dessa har felat. Då har jag testat Ekonomiläget, snabbprogramet, alla värmelägen ovs. jag kan inte ringa in vad som är känsligast. Men nått som jag har lagt märke till är att avloppspumpen låter lite illa. Men den pumpar ut vatten..!

Jag har nyss skruvat isär maskinen, kontrollerat kolen.. dom ser OK ut.
Jag har kollat NÅL filtret.. inga problem, impellern går runt bra. lite magnet motstånd... känns bra..

Vart går jag vidare i felsökningen?
Jag vill tillägga att jag har fått pengarna tillbaks... så det så! ;)

Tack så hemskt mycket för ett grymt bra forum!
Mvh Mattias
 
Programverk.
 
var i programmet stannar den.?.......alltid på samma ställe eller olika?
 
Mekaniska verk är the shit.
Satsa på en ny med elektronisk programverk. Det skall ej låta klick klick klick när man vrider på vreden.
 
Hej, tacksam för svar!

Jo visst låter det klick klick när man vrider i programverket. Den stannade i början på samma ställe, men nu stannar den lite här å vart verkar det som.

Ska kolla vidare imorgon... Vad gör man åt programverket? vad är det som blir slitet? finns det nått att göra där tro... Taack som fan
 
Våran Whirlpool stannar också, speciellt om det är mycket i maskinen. Det räcker med att trycka på startknappen två gånger för att den ska gå igång igen. Tydligen någon säkerhetsanordning som aktiveras enl. instruktionsboken. :-\
 
Min kan även stanna när den är tom... Jag har ingen startknapp som kan glappa, utan jag har bara en "powerknapp" jag har endast en lysdiod på maskinens manöverpanel som indikerar att den är igång.

Min maskin heter AWT 5109 om det är någon riktigt kunnig som behöver modellen :)

Jag fortsätter hoppas på lite trevliga ideér!

Mvh Mattias
 
Jag tycker det låter som att programverket har sagt upp sig.

Frågan är om det är lönt att laga ett sånt eller om det blir billigare att köpa en ny maskin.

Se om du kan få tag på någon firma som säljer reservdelar till tvättmaskiner och hör vad det kan kosta att byta ut programverket.
 
Centrifugerar den som den ska i slutet på programmet ?
Lucklås eller P-verk ? TrorJag:)
 
Det måste inte vara P-verket. Det kan vara så att det väntar på att en tempgivare/termostat skall aktiveras innan det går vidare.

Tvättar den onormalt varmt eller funkar kanske värmen inte alls?
 
Jag har idag plockat isär programverket.. jag ser absolut inget som kan vara galet!
Det där *klick klick* som ni beskriver. enligt min åsikt så ska det låta så. det är en spets som är fjäderbelastad som går in i en plastskiva där det är små hål i. så klicka skall det göra. jag har kännt att avloppsvattnet är varmt. så värme fungerar.. men kanske inte tillräckligt? Det sitter en magnetventil på in vattnet som verkar öppna när den ska...

En idé var att motorn till programverket hade gett sig, att den inte var stark nog att vrida till nästa hack.


Jag blir inte klok på detta....
PS. jag har kollat alla lödningar visuellt.

Mer idéer??? hehe.. jätte tacksam för all hjälp

Mvh Mattias
 
  • Gilla
PSL
  • Laddar…
öppnar den och får in vatten? (till sköljningen)
 
tömmer den vatten tillräckligt snabbt ?
Om pumpen för oljud kan den tröga när den får motstånd av vattnet fast den annars surrar lätt. Magnetpumpar är ganska känsliga men oxå billiga, kan vara värt att prova byta., bara för att testa.
Blinkar inga lampor när den stoppar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.