Vi har ett hus som är uppfört 1980. Huset är 1-plan med källare. Halva huset, ca 60 kvm, ligger på prickad mark, vilket tydligt syns redan på bygglovsbeslutet från 1979. Nu skulle vi vilja uppföra ytterligare en våning på den del av huset som ligger på prickad mark. Tillbyggnaden av den extra våningen ska klara detaljplanens bestämmelser om höjd, och är dessutom (exakt) 4,5 meter från närmsta granne.

Kommunen har tidigare nekat vår granne bygglov för ett garage som legat helt på prickad mark, trots att granngodkännande fanns (pga kortare avstånd än 4,5 m).

Borde vi kunna få bygglov?

Är det nödvändigt med granngodkännande? Vi kan ha ett problem här?

Jag vet att bäst är att prata med bygglovshandläggaren om det, men det vore intressant med erfarenheter från andra om detta.
 
Iom att det är på prickad mark så är det inte i enlighet med detaljplanen, det är (tydligen) en mindre avvikelase och då skall grannen (troligen ) höras. Däremot så behöver inte kommunen ta hänsyn till grannens ev. klagandande.

Efterssom intrånget på den prickade marken knappast blir större av er påbyggnad, så kan jag tänka mig att kommunen kör över grannen.
 
Toleransen begränsas av detlajplanens syfte. Mindre avvikelse från bestämmelserna kan tillåtas om resultatet inte påverkar det man ursprungligen ville uppnå med att rita in prickmarken på kartan. "Hotas" detta syfte genom avvikelsen bör bygglovsansökan avvisas.

Precis som hemmapularen redan svarat kommer bygglovsmyndigheten att begära in grannes åsikt, som blir enbart rådgivande.
 
Tack för snabba svar, det låter rimligt som ni säger.

Vi får se hur vi går vidare. Jag har just anlitat en arkitekt som har god erfarenhet av kommunens bygglovshandläggare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.