Hejsan,

vi håller på bygga ut vårann 1 plansvilla till 1,5 plan

http://www.byggahus.se/forum/arkite...tritat-utbyggnad-konstruktion.html#post889460

prelimär planlösning finns där att se.

Min fråga:

är jag bara helt ute och cyklar när jag säger "svenska hus har inga snygga trappor?!"

jag har tittat på massor med hus och inredningar, men för min smak fanns det ingen trappa som fick mig att höja ögonbrynen. Den som kom närmast var någon som byggde en flermiljonsvilla med glastrapp (här i forumet), men formen var inte heller snygg (för mig alltså)

Jag har tänkt mig ha en spiraltrappa i massiv Ek med pulverlackad handsmidda järnräcken (inte helt spiral/rund utan lite oval)
Mellan järnräcken 4*4 mm glas (säkerhet för barnen - kan tas bort)

trappan börjar med 1,4 m men smalnar av mot 1,1 m i mitten och återgår till 1,4 när vi är uppe.
Kanske svårt att förklara , men den kommer inte ha samma trappstegslängd iaf.

är det helt omotiverad eller är det bara jag som är trappfixerad ??

jag tycker att trappan i ett hus med öppen planlösning är förmodligen den dyraste inredningen och borde inte den få mera uppmärksamhet?

vore tacksam för svar
mvh
 
Jag håller med om att trappor ofta är ett riktigt trist kapitel. Ibland är det ruggigt opraktiskt också. I vårt hus finns en J-trappa eller vad man nu ska kalla det när det är en sväng längst ner. Svängen + att trappan är smal gör att det är halvt omöjligt att få upp någonting på övervåningen. En 90-säng går med många svordomar och sönderskavda väggar ... Att ta in grejer via fia fönstren funkar inte.
Ett gott råd är alltså att du redan innan trappbygget funderar på hur ni ska få upp möbler till övervåningen, det kan bli en utmaning i en spiraltrappa.
 
Ja, smaken är ju som baken!
 
Sök på trappa med järnräcken så ring runt och förklara vad du vill ha, det finns i 100 olika modeller och "svängningar". gäller bara att hitta rätt företag till rätt pris.
byggera.se
lika.se
Dessa två kan jag inte rekomendera av egen erfarenhet men vet att de har massa att välja på.... kolla efter något som är lokalt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.