Har en liten ofrivillig pool to tomten till fritidshuset och har fått en uppgift på att det kommer krävas cirka 50 enkla lass "bra" fyllnadsmassor, samt ett par med matjord för att trycka bort prolemet och fixa till tomten. Totalt vill han ha 120 000:- och då ingå även borttagning av 10 träd samt utplacering av jorden, tillplattning. Är detta ett resonabelt pris eller???

Han säger att varje lastbil kostar 1300-1500:-, vilket inte rimmar med vad jag läst på forumet. Kanske är svårt att få tag på billigare fyllnadsmassor runt Hallstavik, Herräng?

Någon som vet vad ett lass kostar från tex Rimobojord?



Tacksam för svar!
 
Man kan ju kolla med flera firmor också. Spontant låter det dyrt men Stockholm är ju sällan billigt när det gäller sånt här. Ute på landet vore det rena rama rånet.

Kollar man runt kan man ha tur att någon vill bli av med massor någonstans och då kan det kosta gratis.
 
är att detta "erbjudande" bara gäller nu då denna hantverkare redan finns på plats för ett annat projekt. Detta innebär att jag inte har tid att kontakta andra utan måste fatta ett beslut innan han ger sig av. Med pool menade jag förstås en icke önskad vattensamling..... Har ingen lust att försöka jaga tag på "gratis, superbilliga" fyllnadsmassor utan ha allt seriöst och klart...... Vad tycker ni är det ett pris i överkant eller acceptabelt?
 
C
1100 per lass tar det lokala grustaget här, så det är nog orimligt.

Man kanske kan fundera på om det är billigare att dränera bort det?
 
Nu får vi väl skilja på lass och lass också. Jag utgår från att alla transporter ingår i dina priser också. Det gör en viss skillnad
 
Fyllnadsmassor kommer ju någonstans ifrån också. De massorna som diskuteras här har säkert grävts upp någonstans för att göra plats för ett bygge. Lastbilsåkeriet som kör bort massorna tar ut både transportavgift och tippavgift av den byggherren.
Om du inte har en sådan panik, utan lägger lite tid på att forska i ärendet, så kan du nog komma billigt eller gratis undan med massorna. Att planera ut dem får du väl ta separat.
 
Jo, transporten ingår..... Jag har förstått att man kan söka med ljus och lykta och få ner priset på fyllnadsmassorna. Detta tar dessväre en massa tid som jag dessvärre inte har möjlighet att lägga ner i nuläget. Jag vill bara ha tomten klar och problemet åtgärdat så vi kan börja njuta av vårt fritidshus innan vintern är här. Men frågan är om jag blir blåst genom att lägga 120 000 på att fixa detta. Förstår när jag läser era svar att massorna och jorden direkt från ett grustag borde ligga på cirka 55 000:- och i sådant fall känns ytterliggare 65 000:- för att placera ut massorna samt dika bort "lite" vattenmassor som väldigt mycket pengar....???

Rekommandation på seriös och duktig gräv och schaktfirma i trakterna av Hallstavik, Herräng tas tacksamt emot.....
 
Det är jättesvårt att säga. Vi vet ju egentligen inte hur mycket jobb det är. Det som för en lekman kan tyckas vara 'bara ta bort några tråd, dika litegranna, grovplanera och finplanera med utläggning av matgjord' kanske i de verkliga omständigheterna är billigt eftersom det är mer jobb än vad det låter som. Har du några bilder på 'eländet'? Jag tycker visserligen att det låter mycket men runt stockholm kan man säkert ta betalt. Nu är iofs bortskämda som bor efter botniabanan, men här har man i många fall kunnat FÅ gratis fyllnadsmassor mot transporten.
 
Jösses.. Att kalla Hallstavik för Stockholm är att ta i. Borde inte vara Stockholmspriser där inte. Spontant låter det som ett rån. Leta vidare tycker jag. Man ska alltid se upp med här och nu erbjudanden. ;)

Inte för att det hjälper dig, men kan säga att en lastbil med jord går på 60 kr i Thailand :D
 
I norrköping betalade jag 6000 + moms för att en transportfirma skulle fylla igen en gammal obrukbar pool på ca 64m3 och då fixa de även till marken över hålet. Säkert inte lika svårt markarbete som du har men ändå.

Skall sägas att det var firma som fick bestämma lite när jobbet blev gjort för att de skulle kunna ta fyllnadsmassor från ett ställe som passade dem.
Firman jag använde var en va de större i Norrköping så de hittade snabbt massor som passade mitt jobb.

Men det funkade hur smidigt som helst så jag är hur nöjd som helst.
 
Jag bor i stockholm, jag fick mina fyllnadsmassor gratis;) jag hade fått 2000 ton om jag hade velat ha så mycket:surprised: leta runt lite, byggarna får betala för att bli av med det annars.
 
Ring några av de större byggfirmorna i stan och fråga dig för. Det finns säkert något större bygge som är i grundläggningsfas och där det schaktas. Då behöver du bara hyra transportör samt någon som schaktar på din gård. 120 000 är på tok för mycket.
 
Får man fråga lite mer specifikt var fritidshuset ligger ?
 
enkla fyll massor brukar ligga på 50-65 kr / ton ink frakt + moms....
 
Kolla på blocket. Jag hittade mina fyllnadsmassor där nästan gratis. Behövde dock bara 8 lass men det var inga problem att hitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.