Mikael_L
Jag har lite olika småfrågor och ids inte riktigt göra en massa korta trådar, därav den flummiga rubriken.

Jag börjar med:

I garaget ska det bli utanpåliggande inst.
Några olika grupper blir det, VU-L1, VU-L2, VU-L3, Belysning, Trefasuttag, ev fler.
Dvs 5 eller fler grupper och gruppledningar.

Jag tänkte mig att jag drar upp dessa mot tak-vägg-vinkel ovanför centralen, sen går det ett kabelstråk åt varsitt håll, klamrat under tak/vägg-vinkeln.
Där jag ska grena av, t.ex. för strömbrytare eller VU, så monterar jag en kopplingsdosa ca 10cm under taket och viker ner berörd kabel, över de andra, ifrån kabelstråket.

Nu snackade jag med min elektrikerkompis, och han tyckte att det är snyggt ifall man sätter dosorna på distanser och låter kabelstråket helt sonika gå under dosan.
Så både dosor och kablar ligger helt upp mot taket mao.

Vad skulle ni välja?
Eller finns en tredje och fjärde lösning med?

Jag hoppas ni förstod min frågeställning, det är inte så lätt att beskriva med ord. :surprised:

Och jag har inte lyckats googla fram några beskrivande bilder heller. ;)
 
Planera kabeldragningen så du slipper korsa kablar/gå förbi dosor :)
 
Eller så sätter man grövre matarkanaler så kan man dra "kors och tvärs" i. Sätter man dosor dikt mot kanalen. Lätt att dra i nya kablar om det behövs byggas ut för något.
 
C
Bygger jag utanpåliggande el i garaget (inte för att jag lär göra det helt själv, but still) så lär det bli kabelkanaler, ihelvete klamrade kablar som ska samla damm.. :(
 
Men behöver du verkligen så många kablar? Jag har en 5g2,5 säkrad med en 4polig 16A 30mA Personskyddsautomat. På den har jag ett 3fasuttag + lite vanliga uttag. Sen är belysning på en vanlig 10A.
 
Mikael_L skrev:
Jag tänkte mig att jag drar upp dessa mot tak-vägg-vinkel ovanför centralen, sen går det ett kabelstråk åt varsitt håll, klamrat under tak/vägg-vinkeln.
Där jag ska grena av, t.ex. för strömbrytare eller VU, så monterar jag en kopplingsdosa ca 10cm under taket och viker ner berörd kabel, över de andra, ifrån kabelstråket.

Nu snackade jag med min elektrikerkompis, och han tyckte att det är snyggt ifall man sätter dosorna på distanser och låter kabelstråket helt sonika gå under dosan.
Så både dosor och kablar ligger helt upp mot taket mao.
Är det av estetiska skäl du funderar över detta? Båda sätten kan ju bli mycket prydliga så det blir ju som vanligt en ren smaksak. Inget av sätten minskar ju behovet av att man planerar kabeldragningen som Rrrrr nämnde.

Själv skulle jag nog följt ditt första förslag, det borde vara lite enklare och samtidigt kan man ju följa taket med översta kabeln i stråket. Sätter man dosorna på samma avstånd från tak oberoende av om 1 eller 4 kablar passerar ovanför ger det ett bra intryck.

Din kompis metod tycker jag bygger på att man lägger kabelstråket lite under takvinkeln och sen håller fast vid övre nivån för kablarna och sätter dosorna lika över stråket. Detta gör sig nog bäst om man klamrar på "gammaldags" sätt under gemensamma JR-klammer.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Planera kabeldragningen så du slipper korsa kablar/gå förbi dosor :)
Jag är nog inte lika duktig som dig. ;)


tomtebloss skrev:
Eller så sätter man grövre matarkanaler så kan man dra "kors och tvärs" i. Sätter man dosor dikt mot kanalen. Lätt att dra i nya kablar om det behövs byggas ut för något.
Kabelkanaler har jag ju inte tänkt på. Det tål nog att funderas på. Då kan man ju dra EKK och slipper en massa klammer också.


cheetah1 skrev:
Bygger jag utanpåliggande el i garaget (inte för att jag lär göra det helt själv, but still) så lär det bli kabelkanaler, ihelvete klamrade kablar som ska samla damm.. :(
Ja tänk vad skönt om det vore det enda dammsamlande stället. ;)


Rrrrr skrev:
Men behöver du verkligen så många kablar? Jag har en 5g2,5 säkrad med en 4polig 16A 30mA Personskyddsautomat. På den har jag ett 3fasuttag + lite vanliga uttag. Sen är belysning på en vanlig 10A.
Ja, jag har funderat lite.
Jag hör till de där underliga människorna som känner mig tveksam till 16A avsäkring till shuko även om det är godkänt. Så kombinera CEE och schuko tänkte jag nog inte.
Men kanske blir det endast ett CEE, direkt under centralen. För faktiskt finns för nuvarande ingen enda 3-fas pryl att driva. Tillgång till ett uttag är ju alltid trevligt. Men det kan ju bli utökning i framtiden...
Kombinera VU på en 5g1,5 är ju möjligt. Nu är det säkringar som även bryter nollan, så då får jag isåfall skita i den funktionaliteten och sätta nollan på nollskenan istället.

Sen då?
Utomhusbelysning, luftvärmepump, ytterligare uttag/anslutningsdosor på nyckelbrytare...

Men så är det ju. Så fort man börjar överarbeta saker blir det ju jobbigt. :)
 
Mikael_L
GK100 skrev:
Är det av estetiska skäl du funderar över detta? Båda sätten kan ju bli mycket prydliga så det blir ju som vanligt en ren smaksak. Inget av sätten minskar ju behovet av att man planerar kabeldragningen som Rrrrr nämnde.
Dels estetiskt, dels att det ser fackmannamässigt ut och dels att det är lämpligt för underhåll, utbyggnad och så (men det hör väl egentligen ihop med fackmannamässigheten :))

Själv skulle jag nog följt ditt första förslag, det borde vara lite enklare och samtidigt kan man ju följa taket med översta kabeln i stråket. Sätter man dosorna på samma avstånd från tak oberoende av om 1 eller 4 kablar passerar ovanför ger det ett bra intryck.
Precis så tänkte jag själv. Det var min utgångstanke när jag ringde kompisen.

Din kompis metod tycker jag bygger på att man lägger kabelstråket lite under takvinkeln och sen håller fast vid övre nivån för kablarna och sätter dosorna lika över stråket. Detta gör sig nog bäst om man klamrar på "gammaldags" sätt under gemensamma JR-klammer.
Det är ingen taklist idag, så en variant är att klämma upp en 15x30mm t.ex. och sätta dosornas överkant på listen, underkant på distanser.
Sen kan kabel ligga dikt mot listen.
Men nu är jag rädd att det inte ser hantverksmässigt ut, även om det skulle vara snyggt.
 
Mikael_L skrev:
Ja, jag har funderat lite.
Jag hör till de där underliga människorna som känner mig tveksam till 16A avsäkring till shuko även om det är godkänt. Så kombinera CEE och schuko tänkte jag nog inte.
Men kanske blir det endast ett CEE, direkt under centralen. För faktiskt finns för nuvarande ingen enda 3-fas pryl att driva. Tillgång till ett uttag är ju alltid trevligt. Men det kan ju bli utökning i framtiden...
Jag håller delvis med. Om man har någon maskin som behöver 16A 1fas och som man kommer använda ofta så tycker jag man ska ansluta den fast, alt CEE.

Fast har man som jag, egentligen ingenting som behöver 16A 230V, så tycker jag de går bra! För det är mest för att slippa problem ifall man någon gång behöver tex använda en golvslip eller nåt annat med mycket startström jag kan behöva 16A.

Jag hade först tänkt nöja mig med ett 416 CEE kombiuttag sedan de vanliga uttagen på belysningsmatningen. Men nu då jag gjorde om allt så blev det enkelt att sätta alla uttag på "garagematningen". Blev ju smidigt nu då de finns 4pol personskydd.. Om man mixtrar i garaget så JFB löser är de ju bra om inte hela huset drabbas :)
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Kör med kanaler!
En vecka efter att ni är klara kommer ni på att det behövs en kabel till, det lovar jag. ;-)
Då är det väldigt enkelt att lyfta på locket och lägga i kabeln i kanalen.
 
Kabelkanal i ett garage kanske är praktiskt i vissa avseenden men det blir lite dyrare och det ser lite hempulat ut
 
Undrar vem som köper mest kanaler, elektrikerna eller hempularna.
Hempularna hittar klammer på Biltema och slår i ett var 60 cm.

Protte
 
Låt mig förstå, förslaget är alltså att sätta en kabelkanal från centralen och upp till taket? Då kanske en smal trådstege skulle funka också.

//Patrik
 
Det skulle ju vara snyggt också............

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.