Hej,
Ska dra igång markarbete och har fått en rek. av markkille att avända morän iställe för vanlig 150 makadam för att fylla upp grunden. Är det bra? Vi behöver gräva upp 50cm djup x 600kvm (30x20m) och höjer marknivå med 10cm + 10cm förlust vid packning så total blir det ca. 420m3. För arbete och maskin tar han 10000kr exk. moms och morän enligt honom kostar 60kr/m3 exk moms. Total 35000kr exk moms. Tycker Ni att det är ett bra pris och att morän går att använda för att fylla upp grunden eller ska jag satsa pengar på nåt annat?
 
Skulle inte jag välja. Innehåller inte morän en massa lera??? Binder väl fukt???
 
morän innehåller normalt sett inte lera utan är en blandning av sand och sten.
 
Morän är jättebra! Morän innehåller inte lera, utan är naturslipad sten. Inte bra att ha liggande på mark, då den glider runt, men funkar jättebra som fyllnad.
mvh Johan
 
Morän har väl dålig dräneringsegenskap? kanske kan jag tillägga att tomten ligger ca. 20cm högre än gatunivå.
 
Finns ju lite olika typer av morän och en del innehåller väl små partiklar som gör det hela lerliknande...

Dock härikring (dalarna) är morän sten, grus och grov sand som har excellenta dräneringsegenskaper.

/ATW
 
Är det morän jaq har hemmavid är det inget problem med bärigheten. Helt omöjlig att gräva med spade. Får använda spett och korp för att luckra upp. Dock när den är uppluckrad och blir blöt blir den som lera. Men, herrejösses när den är packad - stenhård. Har inte märkt att den skulle vara tjälfarlig. Dräneringsegenskaperna helt ok.
 
Jodå JanneL, det är vår variant på morän du har. Har samma här och jag tror jag är uppe i fem knäckta korp och pärhacke skaft nu men det är otroligt bra som grundmatrial för oss. Man "bara" planar ut det på rätt nivå, paddar och sen är det klart för grus och isolering
 
K
Mats skrev:
Jodå JanneL, det är vår variant på morän du har. Har samma här och jag tror jag är uppe i fem knäckta korp och pärhacke skaft nu men det är otroligt bra som grundmatrial för oss. Man "bara" planar ut det på rätt nivå, paddar och sen är det klart för grus och isolering
Vi har i helgen grävt upp och fyllt upp med morän av ert slag på vår tomt, tyvärr regnade det under stor del av tiden och moränen har blivit rena gytjan utan bärighet alls... (enligt geoundersökningen skulle vi kunna bygga höghus på marken utan problem). Ur massorna har vi plockat bort en del stenar som är större än ca 12 cm och alla block på 30-40 cm i diameter. När vi började gräva såg den torr och fin ut....

Tanken var att fylla upp med morän från tomten ca 15 cm och sedan lägga 15 cm dränerade makadam som sedan isoleras och gjutes på.

Som den är nu går den ju inte att packa, men när den torkat borde den då gå att jämna av och packa med padda? Det är som sagt inte ren lera, men det verkar ju finnas mycket leriga partiklar i den..

I värsta fall får man kanske gräva bort moränen och ersätta den med någon köpt packfraktion. Typ 0-16.
 
Redigerat:
Morän kan som sagt innehålla alla möjliga fraktioner, och personligen skulle jag kunna tänka mig att använda det som markuppfyllnad för trädgården, men inte för grunden till huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.